CHAMBER AND INSTRUMENTAL WORKS BY OLENA ILNYTSKA: GENRE AND STYLE ASPECTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.30Keywords:
Olena Ilnytska’s works, chamber instrumental music, chamber instrumental music by Olena Ilnytska, genre, style, contemporary Ukrainian chamber musicAbstract
The genre and stylistic features of chamber instrumental works by contemporary Ukrainian composer Olena Ilnytska are considered in the article. By applying contemporary techniques of playing the instrument, the composer changes not only the timbral palette of the instrument, but also the genre paradigms of chamber music. The purpose of the article is to highlight the genre and stylistic features of O. Ilnytska’s chamber instrumental works (Sarabande for solo cello, Bagatelle for solo clarinet, Serenade for violin and piano, and ‘Whirlwind’ for violin, double bass, and piano). The theoretical, interpretive, comparative, complex methods, and the method of generalization comprise the methodology of the research. Their combination enables achieving the aim of the article. Scientific novelty. The chamber works by O. Ilnytska in the context of genre and style paradigms is analyzed for the first time in the article. Conclusions. In chamber instrumental music, O. Ilnytska continues the traditions of domestic and Western European compositional schools. She uses familiar genres of instrumental pieces (sarabande, bagatelle, serenade) and techniques for playing of ancient and romantic music. However, the composer combines traditional instrumental performance techniques with the means of contemporary musical language, which deepens the genre basis of the works and expands the timbral and sonorous possibilities of the instruments. In the presented works, O. Ilnytska clearly demonstrates the characteristic features of the genre, but expands its paradigm, using lexemes of contemporary compositional writing. Her chamber works embody the characteristic features of her style: subjectivity of expression; focus on inner experiences; attention to detail in texture, intonation, and performance skills. The technical complexity of traditional genres gives them a philosophical dimension. O. Ilnytska’s work is part of Ukrainian musical culture, which she presents in the European artistic space, emphasising its originality and uniqueness.
References
Горбаль Я. Камерно-інструментальна музика французьких композиторів першої половини ХХ ст. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро : Грані, 2021. Вип. 20(1). С. 201–211. https://doi.org/10.33287/222117
Горбунова І. Серенада. Українська музична енциклопедія. Т. 6 : Раабен – Сятецький / Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М. Т. Рильського; редкол.: Г. А. Скрипник (гол.), А. П. Калениченко (заст. гол.), І. М. Сікорська (відп. секретар). Київ, 2023. С. 346–348.
Дін Чжуцсян. Діалог «Схід-Захід» у камерно-інструментальній музиці Китаю на прикладі творчості Ван Силинь та Ван Ін. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. №2. С. 285–290. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308412
Єфіменко А. Музика – внеском у Перемогу. Збруч. 21 жовтня 2023. URL : https://zbruc.eu/node/116754?fbclid=IwAR02kCui4X6sVfvpSp1_Q3PgSoAKwr-VB1OhNNiaekjmwVJaCiTZXIU4-gY (дата звернення : 20 серпня 2024).
Жаркова В.Б. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навчальний посібник. Київ : НМАУ ім. П.І.Чайковського. 2023. 548 с.
Каплієнко-Ілюк Ю. Тенденції розвитку камерно-інструментального ансамблю у творчості Юрія Ґіни. Наукові записки Тернопільського національного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2018. №1. С. 101–109.
Колісник О.В. Мовно-стильова самобутність камерно-інструментальної творчості Євгена Станковича : автореф. дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03 / Нац. муз. Акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016. 26 с.
Кравченко А. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ–початку ХХІ ст. (семіологічний аналіз) : монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 300 с.
Луніна А. Композитор – маленька планета. Київ. : Дух і Літера, 2013. 736 с.
Пірієв О. Стильова еволюція камерно-інструментальної творчості Макса Реґера : дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. Київ, 2021. 212 с.
Савчук І. Екзистенційні мотиви світобачення модерністського майстра (на матеріалі камерної музики 20-х років ХХ століття в Україні) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Нац. муз. акад. України ім. П.І. Чайковського. Київ, 2005. 20 с.
Саф’ян Д. Олена Ільницька: я не люблю повторюватись. The Claquers. 15 березня 2023. URL : https://theclaquers.com/posts/11066 (дата звернення : 20 серпня 2024).
Танчук Т. «Вечірня серенада» Сильвестрова звучала на Нобелівській церемонії. Громада. Груп. 11 грудня 2023. URL : https://gromada.group/news/popular/34801-vechirnya-serenada-silvestrova-zvuchala-na-nobelivskij-ceremoniyi-video (дата звернення : 07 вересня 2025).
Фурдуй Ю.В. Ритмологічні аспекти жанрової еволюції фортепіанної багателі: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Одеська нац. муз. академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2018. 269 с.
Хмара Г. Становлення індивідуального композиторського стилю в українській камерно-інструментальній музиці другої половини XVIII століття. Актуальні проблеми гуманітарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 28. Т. 25 С. 225–231. https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/28.208923
Цепух І. Барокові традиції в камерно-інструментальній музиці митця композиторської школи Чернігівського регіону України кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття Олександра Іванька. Слобожанські мистецькі студії. Вип. 1(04), 2024. С. 136–145. https://doi.org/10.32782/art/2024.1.26
Черевко К. П. Камерна творчість Івана Небесного: на перетині традицій і новаторства. Українська музика. 2024. №3–4 (50–51). С. 141–147. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-15
Юцевич Ю. Музика. Словник-довідник. Тернопіль : Богдан, 2009. 352 с.
Якимчук О.М. Камерно-інструментальна творчість Богдана Сегіна: музика, гучніша за слова. Музи-кознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро : Грані. 2025. Вип. 28(1). С. 238–248. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222489
Якимчук О.М. Хорова музика для дітей у творчості Олени Ільницької: на перетині вітчизняних традицій. Věda a perspektivy. 2023. № 1(20). С. 273–284. https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-1(20)-273-283
Burns Alex Finzi Gerald Five Bagatelles op. 23 (1940/41) for clarinet and piano. April 2011. Boosey & Hawkes https://www.boosey.com/cr/music/Gerald-Finzi-Five-Bagatelles/1202?utm_source=chatgpt.com (дата звернення : 20 серпня 2025)
Burns Alex Gerald Finzi ‘Five Bagatelles’: A Clarinet Character Study. 2 May 2020. Classicalexburns https://classicalexburns.com/2020/05/02/gerald-finzi-five-bagatelles-a-clarinet-character-study/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення : 20 серпня 2025)
Yakymchuk O. Mythopoetics of Piano Nocturnes by Olena Ilnytska. Harmonia: Journal of Arts Research and Education. 2025. 25(1). 1–12 https://doi.org/10.15294/harmonia.v25i1.13242









