КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА ОЛЕНИ ІЛЬНИЦЬКОЇ: ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.30Ключові слова:
творчість Олени Ільницької, камерно-інструментальна музика, камерно-інструментальна музика Олени Ільницької, жанр, стиль, сучасна українська камерна музикаАнотація
У статті розглянуто жанрово-стильові особливості камерно-інструментальних творів сучасної української композиторки Олени Ільницької. Встановлено, що, завдяки застосуванню сучасних прийомів гри на інструменті, композиторка рішуче змінює не лише тембральну палітру інструменту, а й жанрові парадигми камерної музики. Мета публікації полягає у висвітленні жанрових і стильових особливостей камерно-інструментальних творів О. Ільницької, а саме, Сарабанди для віолончелі соло, Багателі для кларнета соло, Серенади для скрипки і фортепіано, «Вихору» для скрипки, контрабаса і фортепіано. Методологію складають теоретичний, інтерпретологічний, компаративний, комплексний, а також метод узагальнення, поєднання яких дає змогу розкрити мету статті. Наукова новизна. У статті вперше проаналізовані камерні твори О. Ільницької у контексті жанрово-стильової парадигми. Висновки. У камерно-інструментальній музиці О. Ільницька продовжує традиції вітчизняних і західноєвропейських композиторських шкіл. Це виявляється у зверненні до звичних жанрів інструментальних п’єс (сарабанда, багатель, серенада), використанні технічних прийомів, характерних для старовинної, романтичної музики. Утім композиторка поєднує традиційну виконавську техніку гри на інструменті із засобами сучасної музичної мови, що поглиблює жанрову основу творів, розширює тембрально-сонорні можливості інструментів. У зазначених творах О. Ільницька виразно демонструє характерні риси жанру, з-поміж тим сміливо розширює його парадигму, збагачуючи звучання лексемами сучасного композиторського письма. У камерній творчості реалізуються характерні для її стилю риси: суб’єктивність висловлювання; зосередженість на внутрішніх переживаннях; увага до деталізації фактури, інтонації, виконавської майстерності. Технічне ускладнення традиційних жанрів надає їм філософського виміру. Творчість О. Ільницької є частиною української музичної культури, яку вона презентує в європейському мистецькому просторі, підкреслюючи її самобутність і унікальність.
Посилання
Горбаль Я. Камерно-інструментальна музика французьких композиторів першої половини ХХ ст. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро : Грані, 2021. Вип. 20(1). С. 201–211. https://doi.org/10.33287/222117
Горбунова І. Серенада. Українська музична енциклопедія. Т. 6 : Раабен – Сятецький / Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М. Т. Рильського; редкол.: Г. А. Скрипник (гол.), А. П. Калениченко (заст. гол.), І. М. Сікорська (відп. секретар). Київ, 2023. С. 346–348.
Дін Чжуцсян. Діалог «Схід-Захід» у камерно-інструментальній музиці Китаю на прикладі творчості Ван Силинь та Ван Ін. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. №2. С. 285–290. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308412
Єфіменко А. Музика – внеском у Перемогу. Збруч. 21 жовтня 2023. URL : https://zbruc.eu/node/116754?fbclid=IwAR02kCui4X6sVfvpSp1_Q3PgSoAKwr-VB1OhNNiaekjmwVJaCiTZXIU4-gY (дата звернення : 20 серпня 2024).
Жаркова В.Б. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навчальний посібник. Київ : НМАУ ім. П.І.Чайковського. 2023. 548 с.
Каплієнко-Ілюк Ю. Тенденції розвитку камерно-інструментального ансамблю у творчості Юрія Ґіни. Наукові записки Тернопільського національного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2018. №1. С. 101–109.
Колісник О.В. Мовно-стильова самобутність камерно-інструментальної творчості Євгена Станковича : автореф. дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03 / Нац. муз. Акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016. 26 с.
Кравченко А. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ–початку ХХІ ст. (семіологічний аналіз) : монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 300 с.
Луніна А. Композитор – маленька планета. Київ. : Дух і Літера, 2013. 736 с.
Пірієв О. Стильова еволюція камерно-інструментальної творчості Макса Реґера : дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. Київ, 2021. 212 с.
Савчук І. Екзистенційні мотиви світобачення модерністського майстра (на матеріалі камерної музики 20-х років ХХ століття в Україні) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Нац. муз. акад. України ім. П.І. Чайковського. Київ, 2005. 20 с.
Саф’ян Д. Олена Ільницька: я не люблю повторюватись. The Claquers. 15 березня 2023. URL : https://theclaquers.com/posts/11066 (дата звернення : 20 серпня 2024).
Танчук Т. «Вечірня серенада» Сильвестрова звучала на Нобелівській церемонії. Громада. Груп. 11 грудня 2023. URL : https://gromada.group/news/popular/34801-vechirnya-serenada-silvestrova-zvuchala-na-nobelivskij-ceremoniyi-video (дата звернення : 07 вересня 2025).
Фурдуй Ю.В. Ритмологічні аспекти жанрової еволюції фортепіанної багателі: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Одеська нац. муз. академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2018. 269 с.
Хмара Г. Становлення індивідуального композиторського стилю в українській камерно-інструментальній музиці другої половини XVIII століття. Актуальні проблеми гуманітарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 28. Т. 25 С. 225–231. https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/28.208923
Цепух І. Барокові традиції в камерно-інструментальній музиці митця композиторської школи Чернігівського регіону України кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття Олександра Іванька. Слобожанські мистецькі студії. Вип. 1(04), 2024. С. 136–145. https://doi.org/10.32782/art/2024.1.26
Черевко К. П. Камерна творчість Івана Небесного: на перетині традицій і новаторства. Українська музика. 2024. №3–4 (50–51). С. 141–147. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-15
Юцевич Ю. Музика. Словник-довідник. Тернопіль : Богдан, 2009. 352 с.
Якимчук О.М. Камерно-інструментальна творчість Богдана Сегіна: музика, гучніша за слова. Музи-кознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро : Грані. 2025. Вип. 28(1). С. 238–248. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222489
Якимчук О.М. Хорова музика для дітей у творчості Олени Ільницької: на перетині вітчизняних традицій. Věda a perspektivy. 2023. № 1(20). С. 273–284. https://doi.org/10.52058/2695-1592-2023-1(20)-273-283
Burns Alex Finzi Gerald Five Bagatelles op. 23 (1940/41) for clarinet and piano. April 2011. Boosey & Hawkes https://www.boosey.com/cr/music/Gerald-Finzi-Five-Bagatelles/1202?utm_source=chatgpt.com (дата звернення : 20 серпня 2025)
Burns Alex Gerald Finzi ‘Five Bagatelles’: A Clarinet Character Study. 2 May 2020. Classicalexburns https://classicalexburns.com/2020/05/02/gerald-finzi-five-bagatelles-a-clarinet-character-study/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення : 20 серпня 2025)
Yakymchuk O. Mythopoetics of Piano Nocturnes by Olena Ilnytska. Harmonia: Journal of Arts Research and Education. 2025. 25(1). 1–12 https://doi.org/10.15294/harmonia.v25i1.13242
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








