УКРАЇНСЬКИЙ ВОКАЛЬНО-ЕСТРАДНИЙ РЕПЕРТУАР В «ІНТЕРʼЄРІ» ПОСТМОДЕРНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.8Ключові слова:
мистецька творчість, національна культурна ідентичність, вокально-естрадний репертуар, пісні, виконавство, виконавські особливості, стиль, модерн, постмодерн, етико-естетичні пріоритети постмодернуАнотація
У статті проаналізовано «образи» українського вокально-естрадного репертуару, яким засвідчено основні мистецькі амбіції постмодерного ґатунку у фазах «першої» (90 рр. ХХ ст.) та «другої» (20 рр. ХХІ ст. постмодерності. Спеціальний акцент зроблено на інтенціях вокально-естрадного репертуару в ситуації воєнного часу як продовження його буття в «інтерʼєрі» постмодерну, коли є певні пріоритетні установки, що сформувалися на межі ХХ–ХХІ століть й донині продовжують існувати вже в нових координатах сучасного світовідчуття. Передовсім – це щире прагнення у доведенні власної національної культурної ідентичності; і поряд з тим – доволі успішна асиміляція з найсучаснішими естрадними стилями світового ґатунку. У звʼязку з цим проводиться диференційована оцінка перших паростків постмодерну в українському естрадно-вокальному репертуарі зразка «мʼякого» та «жорсткого / героїчного» кітчу, що стосуються її зразків 60–90 років ХХ століття (наприклад: «Брати Гадюкіни і їхня сестричка Віка») і мали своє продовження до 20-х років ХХІ століття (наприклад, клоунада «Дзідзьо» та «український рок»). Зроблено висновок, що фактично «образи» української вокально-естрадного репертуару «першої» постмодерності буквально переродилися із моделі «кітчу» як «шаржу» у достеменно врозумливого сенсу пісенний репертуар, що сповнений щиросердним ліризмом та потужною патріотичною модальністю (наприклад, проєкт Артема Пивоварова «Твої вірші, мої ноти»). Осібним чином поставлено питання особливостей постмодерного вокально-естрадного репертуару у його симбіозі із джазовою та «рок»-стилістикою – в моделі вокально-інструментальних імпровізацій, що потребує від виконавців неабиякої вправності співочої техніки. Остаточний результат проведеного дослідження формулюється як висока міра стильової інтегрованості постмодерного українського вокально-естрадного репертуару, що беззаперечно входить до числа світового рівня естрадної культури.
Посилання
Гуменюк Т. Модернізм/постмодернізм – від дискурсу до дискурсу. Київське музикознавство. Київ: видання Київського державного вищого музичного училища, 2001. Вип. 6. С. 227–242.
Водяний Б., Задорожна Т. Українська академічна пісня у сучасному соціокультурному просторі: проблеми, перспективи. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям «Мистецтвознавство» : збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету та Інституту культурології Національної академії мистецтв України. Випуск 38/2021. С. 88–94.
Калениченко А. Напрями, стилі, течії та естетичні ситуації в українській музиці. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. Вип. 9. С. 106–113.
Кияновська Л. Який сьогодні стиль на дворі? Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Випуск 19 (Наукові діалоги з Н. О. Герасимовою-Персидською). Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2017. С. 65–91.
Козаренко О. Від модернізму до постмодернізму (парадигма розвитку галицької музики ХХ століття). Musica galiciana: kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945). Rzeszów : WSP, 2000. T. V. S. 247–252.
Козаренко О. «Геть від абсурду!» Art linie. № 7–8, 2000. С. 32.
Корнієнко М. Культура і «нелінійний» світ: нові підходи. Українська художня культура : навчальний посібник. Київ: Либідь, 1996. С. 360–365.
Черкашина Л. Естетичні та соціально-психологічні аспекти вивчення масової культури. Українська художня культура : навчальний посібник. Київ: Либідь, 1996. С. 342–353.
Ярко М. Феномен кітчу в музичній творчості 1990-х років: проблема аналізу. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. пр. Київ: НАНУ, ІМФЕ імені М. Т. Рильського, 2010. Вип. 10. С. 220–230.
Яценко Г., Водяний Б. Стильові особливості сучасних українських духовних пісень (на матеріалі діяльності хорового ансамблю Молодіжного духовного театру-студії «Воскресіння»). Музикознавча думка Дніпропетровщини. Вип. № 25 Дніпро, 2023. С. 152–165.