ІСТОРИЧНІ ТА КУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ ЕВОЛЮЦІЇ МУЗИКИ ДЛЯ ДВОХ ФОРТЕПІАНО В КИТАЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.13Ключові слова:
музика для двох фортепіано, китайська музика, фортепіанний ансамбль.Анотація
Мета роботи: Метою даного дослідження є аналіз історичного розвитку та теоретичних засад становлення музики для двох фортепіано в Китаї, а також періодизація її етапів. Окрему увагу приділено вивченню методологічних питань, пов'язаних із технікою виконання в цьому жанрі, та дослідженню впливу західних музичних традицій на формування китайської двофортепіанної музики. Робота спрямована на виявлення специфіки жанру як важливого елементу китайської музичної культури та аналіз його взаємодії із сучасними тенденціями музичного мистецтва. Методологія роботи: Для досягнення мети дослі- дження використано історико-музикологічний підхід, що дозволяє простежити розвиток двофортепіанної музики у контексті культурних та суспільних змін у Китаї. Застосовано також порівняльний метод для аналізу взаємодії китайських та західних музичних елементів у творах для двох фортепіано. Основою дослідження є аналіз нотних матеріалів, монографій та наукових праць, присвячених китайській музичній традиції. Наукова новизна: У роботі вперше систематизовано історичний розвиток музики для двох фортепіано в Китаї, з акцентом на ключових етапах її становлення та впливі національних та західних музич- них традицій. Досліджено, як китайські композитори використовували цей жанр для вираження національної ідентичності, поєднуючи традиційні китайські елементи із західними музичними формами. Особлива увага приділяється аналізу технічних і виконавських інновацій, що вплинули на розвиток жанру в Китаї. Висновки: Музика для двох фортепіано в Китаї відображає унікальний синтез китайської народної музичної традиції та західних технічних і гармонійних підходів. Вона не тільки сприяє збагаченню концертного репертуару, але й стає важливим інструментом у формуванні сучасної китайської музичної ідентичності. Однак для подальшого розширення репертуару та підвищення рівня виконавства необхідним є удосконалення системи музичної освіти, а також активне впровадження нових педагогічних підходів до навчання ансамблевому виконавству на двох фортепіано.
Посилання
Anderson & Roe Piano Duo. To make classical music a relevant and powerful force in society. URL: https://www.andersonroe.com/press-kit (дата звернення: 15.09.2024)
Польська І. І. Камерний ансамбль: історія, теорія, естетика. Харків: ХГАК, 2001.396 с.
Arvidson Mats. An Imaginary Musical Road Movie : Transmedial Semiotic Structures in Brad Mehldau's Concept Album «Highway Rider». Lund Studies in Arts and Cultural Sciences. Sweden, Lund : Lund University, Media-Tryck, 2016. Vol. 10. 272 р.
Baynov T. N. Mehrhändige Klaviermusik – Musik für ein Klavier zu sechs Händen. Musikschulkongress, München, 1999. 183 р.
Randel D. Culture of Piano Ansemble. Lund : MediaTryck, Intermedia Studies Press. Vol. 1. 2007. 348 p.
Сяосі Лю. Особливості програмних заголовків китайських дуетів для фортепіано та традиційних інструментів. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. № 40. С. 104–110.
Grinberg A. Touch Divided: artistic research in duo piano performance. PhD Thesis, School of Music, The University of Queensland. 2017. 100 p.
Hinson M. Music for more than one piano. An annotated guide. Indiana university press, 2001. 218 p.