ХОРОВЕ ПИСЬМО ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНИЙ ФАКТОР ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДИРИГЕНТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.7Ключові слова:
хорове письмо, хорова партитура, диригент, композиторський задум, виконавська інтерпретація, художній зміст творуАнотація
У статті розглядається хорове письмо як фундаментальний фактор практичної діяльності диригента. Обґрунтовано, що хорове письмо у діяльності диригента є виконавською категорією, що спрямована на втілення композиторського задуму твору. Встановлено, що реалізація диригентом хорової партитури здійснюється через її аналіз, тлумачення вербальних елементів хорового письма та втілення ідейно-художньої сутності твору. Виявлено, що аналіз хорового письма є важливим задля усвідомлення твору диригентом, що спрямований на добір засобів і прийомів виконавської виразності у розкритті композиторського задуму. Аналіз літературного та музичного тексту, структурних елементів хорового твору спрямовані на розкриття художнього образу. Аналізуючи партитуру в диригента має скластись уявне звучання твору з особливостями його форми та виконавської драматургії. Правильне трактування вербального тексту сприяє осягненню задуму композитора та драматургічному рішенню твору. Тлумачення вербального тексту хорового твору може змінюватись диригентом згідно поставлених художніх завдань. Усі динамічні відтінки та штрихи, темпові зміни трактуються диригентом залежно від художнього змісту твору та виконавської інтерпретації. Втілення художнього змісту твору реалізується мануальною технікою диригента. Розкрито, що хорове письмо є знаковою категорією та реалізується у виконавському відтворенні. Обґрунтовано, що хорове письмо у роботі диригента-хормейстера є засобом втілення концепції та художно-образного змісту твору, який розкривається у виконавській інтерпретації. Обґрунтовано, що диригентська реалізація хорового письма є виконавською категорією, яка спрямована на втілення художнього змісту твору. Встановлено, що завдяки хоровому письму диригентом утворюється смисловий вимір твору в його реальному звучанні.
Посилання
Бєлік Н. А. До проблеми інтерпретації хорового твору в класі з диригування. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків: Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2001. Вип. 6. С. 192–198.
Гао Чилін Хорова творчість І. Шамо: специфіка виконавської інтерпретації: дис. … д-ра філософії: 17.00.03. Харків: Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2023. 301 с.
Заверуха О. Л. Сучасне хорове письмо: ґенеза та функціонування (на матеріалі творчості українських композиторів кінця XX – початку XXI століть) : автореф. дис. ... канд. мист.: 17.00.03. Харків: Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2014. 20 с.
Заверуха О. Л. Хорове письмо в системі категорій музикології ХХІ ст. Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. Київ, 2018. Вип. 33. С. 407–412.
Заверуха О. Л., Чернета Т. О. Вокальний ансамбль: навч.-метод. посібник для студентів ЗВО. Корсунь-Шевченківський: ФОП Майдаченко І. С., 2022. 116 с.
Кириленко Я. О. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки : навч. посіб. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 108 с.
Коломоєць О. Хорознавство. Навчальний посібник. К. : Либідь, 2001. 168 с.
Марченко М. О. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі ХХ–ХХІ ст. : дисертація. … канд. мист.: 26.00.01. Івано-Франківськ, Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2021. 245 с.
Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ, 2013. С. 6. URL: https://tinyurl.com/edbc443z
Чугунова М. М. Робота над хоровою партитурою у диригентсько-хоровій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції (14–15 квітня 2018, Київ). Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2016. С. 727–734.