ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.spec.6Ключові слова:
візуалізація, інфографіка, діти з ТПМ, тяжкі порушення мовлення, комп’ютерні програми, додаткиАнотація
У статті обґрунтовано важливий аспект логопедичної практики, а саме роль сучасних цифрових технологій у візуалізації та корекційно-логопедичній роботі з дітьми, які мають тяжкі порушення мовлення (ТПМ). Стаття присвячена аналізу особливостей застосування методів візуалізації та інфографіки в роботі логопеда з метою покращення комунікаційних навичок і розвитку мовлення в цільової аудиторії. Розглянуто сутність понять «візуалізація» і «інфографіка», описуються можливості використання комп’ютерних програм і додатків для створення візуальних матеріалів, які є важливими засобами в роботі логопедів. Важливо відзначити, що використання візуалізації дає змогу створити наочний і зрозумілий для дітей матеріал, сприяючи покращенню їхнього розуміння та сприйняття інформації. Надано аналіз різних програм спрямованості та додатків, які можна успішно використовувати в логопедичній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. До таких програм і додатків належать TalkLink AAC, Boardmaker, Speech Blubs, Proloquo2Go, Speechy, TouchChat та інші, які дають змогу створювати індивідуалізовані матеріали для кожної дитини з ТПМ. Зазначено, що такі програми та додатки сприяють розвитку різних навичок, зокрема розвитку словникового запасу, формуванню речень, артикуляції, читанню та письму. Програми та додатки надають логопедам інструменти для створення ефективних корекційних програм, які враховують потреби та можливості кожної дитини з тяжкими порушеннями мовлення. Автор виділяє онлайн- та офлайн-сервіси для створення логопедичної інфографіки, як-от PowerPoint, ActivInspire, Infogr. am, Piktochart.com, Prezi.com, Datawrapper.de, які допомагають логопедам створювати наочний та інформативний матеріал для навчання та розвитку мовлення у дітей з тяжкими порушеннями мовлення. У статті вказано на важливість інтеграції цифрової візуалізації та інфографіки в практику логопедів як ефективного засобу поліпшення якості логопедичної роботи та досягнення успішних результатів у корекції тяжких порушень мовлення у дітей.
Посилання
Білоусова Л. І., Житєньова Н. В. Хмарні сервіси як ефективний інструмент візуалізації. New computer technology. 2019. Т. 17. С. 25–30.
Гончар Г. Д. Візуальні стратегії у логопедичній роботі з формування мовлення дітей з розладами аутичного спектра. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2017. № 1 (3). С. 12–17.
Дергач М. А. Використання візуалізації в роботі з дітьми із особливими освітніми потребами. Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття: І Всеукр. науково-практ. конф., м. Запоріжжя, 25 листопада 2021 р. С. 7–8.
Жукова К. Використання інфографіки на уроках математики у початковій школі. Математичні методи, моделі та інформаційні технології у науці, освіті, економіці, виробництві: ІІ Всеукр. науково-практ. інтернет-конф. з проблем вищої освіти і науки, м. Маріуполь, 29 квітня 2020 р. С. 20–22.
Карнаухова А. В. Цифрова візуалізація сторітелінгу як метод формування комунікативної компетентності майбутніх вихователів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 35 (1). С. 78–82.
Курєнкова А. В. Інноваційні технології мовленнєвого розвитку дітей з ЗНМ в роботі вчителя-логопеда. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 62. Том 2. С. 248–254. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/62_2023/part_2/62-2_2023.pdf#page=248.
Майк Роде. Скетчноутинг. Посібник з візуалізації ідей; пер. з англ. Ганни Литвиненко. – 2-ге вид. – Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2018. – 224 с.
Павлюх В. Скаффолдинг як стратегія підтримки учнів з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії. С. 335–340. URL: https://znayshov.com/FR/15708/mv_58-335-341.pdf (дата звернення: 04.11.2023).
Розенквіт І. А. Використання інформаційної графіки та ІКТ для розвитку дослідницьких і творчих здібностей, критичного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури: ХІ Міжнар. фестиваль педаг. інновацій (м. Черкаси, 26–27 вересня 2019 року). Черкаси : КНЗ «ЧОІПОПП ЧОР», 2019. Том 2. С. 193–195.
Хміль Н. А., Галицька-Дідух Т. В., Цяньці В. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. № 22. https://zenodo.org/records/8251886.