СУЧАСНІ МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ НАВИЧОК SОFT SKILLS ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ: ОГЛЯДОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.spec.8Ключові слова:
soft skills, діти середнього шкільного віку, порушення інтелектуального розвитку, особливі освітні потреби, комунікативний розвиток, соціальний розвиток, інклюзивне освітнє середовищеАнотація
Авторка статті звертає увагу на сучасні наукові дослідження у сфері педагогіки та психології, які висвітлюють проблематику розвитку soft skills. Важливою складовою є також висвітлення практичних аспектів інтеграції дітей зазначеної категорії у соціальне середовище, що охоплює як шкільне життя, так і підготовку до самостійного дорослого життя. Матеріал статті пропонує огляд сучасних підходів і методик розвитку м’яких навичок, таких як ефективна комунікація, емпатія, критичне мислення, вирішення проблем і співпраця серед дітей середнього шкільного віку, особливо тих, що мають порушення інтелектуального розвитку. Основна увага зосереджена на важливості інтеграції цих навичок у соціальне середовище та підготовку до самостійного життя. Авторка аналізує низку інноваційних освітніх програм, зокрема Leader in Me, яка сприяє розвитку лідерських навичок і soft skills у шкільному середовищі. Також розглядається методика Project-Based Learning (PBL), яка акцентує увагу на залученні учнів до комплексних проєктів, що інтегрують знання та навички з різних предметних областей, і програма MindUP, що зосереджується на розвитку емоційного інтелекту, свідомої уваги та позитивного мислення. Стаття підкреслює, що ці програми сприяють створенню комплексного освітнього досвіду, який готує дітей середнього шкільного віку до викликів сучасного світу, інтегруючи академічні знання з життєвими навичками. Вони сприяють створенню інклюзивного навчального середовища, враховуючи різноманітні потреби усіх учнів, і допомагають дітям із порушеннями інтелектуального розвитку досягти свого повного потенціалу й інтегруватися в ширше освітнє та соціальне середовище. Зміст статті орієнтовано на фахівців у галузі спеціальної освіти, інклюзивного навчання, психології й на загальне коло читачів, зацікавлених у питаннях інклюзивної освіти та розвитку дітей з особливими потребами.
Посилання
Banks, J. A. (2006). Improving Race Relations in Schools: From Theory and Research to Practice. The Journal of Social Issues, 62 (3), 607–614.
Blewitt, C., O’Connor, A., Morris, Mousa, A., Bergmeier, H., Nolan, A., Jackson, Barrett, & Skouteris, H. (2020). Do Curriculum-Based Social and Emotional Learning Programs in Early Childhood Education and Care Strengthen Teacher Outcomes? A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1049. https://doi.org/10.3390/ijerph17031049.
Crooks, C.V., Bax, K., Delaney, A. et al. (2020). Impact of MindUP Among Young Children: Improvements in Behavioral Problems, Adaptive Skills, and Executive Functioning. Mindfulness, 11, 2433–2444. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01460-0.
Gee, J. P. (2008). Learning and Games. In K. Salen (Ed.), The Ecology of Games: Connecting Youth, Games, and Learning (pp. 21–40). The MIT Press. https://doi.org/10.1162/dmal.9780262693646.021.
Howley, Donal & Dyson, Ben & Baek, Seunghyun & Fowler, Judy & Shen, Yanhua. (2021). “This Is Not Gym”: Enacting Student Voice Pedagogies to Promote Social and Emotional Learning and Meaningful Physical Education. Frontiers in Sports and Active Living. 3. 10.3389/fspor.2021.764613.
J., Cheung, A. C. K., & Ni, A. (2022). The Effectiveness of Promoting Alternative Thinking Strategies Program: A Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 1030572. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1030572.
Maloney, J., Lawlor, M., Schonert-Reichl, K., & Whitehead, J. (2016). A Mindfulness-Based Social and Emotional Learning Curriculum for School-Aged Children: The MindUP Program (pp. 3–16).
Markula, A., & Aksela, M. (2022). The Key Characteristics of Project-Based Learning: How Teachers Implement Projects in K-12 Science Education. Discip Interdscip Sci Educ Res, 4, 2. https://doi.org/10.1186/s43031-021-00042-x. 9. Stephen R. Covey (1989) The Seven Habits of Highly Effective People. Simon & Schuster. 192 р.
Shapiro Jnr., D.H., & Walsh, R.N. (Eds.). (1984). Meditation: Classic and Contemporary Perspectives (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203785843.
Shapiro, S. L., Lyons, K. E., Miller, R. C., Butler, B., Vieten, C., & Zelazo, P. D. (2015). Contemplation in the Classroom: A New Direction for Improving Childhood Education. Educational Psychology Review, 27 (1), 1–30.
Tench, P. J., Green, R., Tsemunhu, R., Nobles, K., Truby, W., & Brockmeier, L. (2021). Franklin Covey Leader in Me Program: The Impact on Quality of Work Life and Perceived Relationship Changes between Administrators and Teachers. National Youth Advocacy and Resilience Journal, 5(1). https://doi.org/10.20429/nyarj.2021.050103.
Wentzel, K.R. (1998). Social Relationships and Motivation in Middle School: The Role of Parents, Teachers, and Peers. Journal of Educational Psychology, 90 (2), 202–209. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.2.202.
Zhou, Chenyue. (2023). The Impact of the Project-Based Learning Method on Students. BCP Education & Psychology. 9. 20–25. 10.54691/bcpep.v9i.4603.