ВИКОРИСТАННЯ DIR-FLOORTIME В КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ДІАЛОГУ У ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.4.7Ключові слова:
діалогічна компетентність, дошкільники з порушеннями інтелектуального розвитку, ігровий підхід, DIR-FloortimеАнотація
У статті розглядається використання ігрового підходу DIR-Floortime у корекційній роботі з дошкільниками, які мають порушення інтелектуального розвитку. Цей підхід дозволяє ефективно формувати навички діалогу у дітей шляхом залучення їх до інтерактивної та мотивуючої ігрової діяльності. Автори підкреслюють, що гра є природним середовищем для розвитку дітей, оскільки вона сприяє зняттю психологічних бар'єрів, підвищує мотивацію та забезпечує спільний контекст спілкування. Метою дослідження є аналіз та узагальнення сучасних науково обґрунтованих знань щодо ігрових технологій та їх застосування у процесі корекційної роботи з формування діалогічної компетентності дошкільників, індивідуалізації засобів та аналіз бар’єрів у мікросередовищі дитини з порушеннями інтелектуального розвитку. Детально описуються принципи та методи DIR-Floortime, які включають спостереження за дитиною, слідування за її інтересами, створення умов для мотивації до спільної діяльності та використання невербальних засобів комунікації. Такий підхід дозволяє враховувати індивідуальні потреби кожної дитини, створюючи умови для її максимального розвитку. Застосування підходу Floortime та дотримання принципів концепції DIR при здійсненні корекційного впливу на розвиток комунікації та мовлення дошкільників з інтелектуальними порушеннями, на думку авторів, дозволять інтенсифікувати формування навичок діалогічного спілкування та таким чином сформувати основу до їх інтеграції в суспільство. У дослідженні наголошено, що будь-яка дитина, яка відчуває брак змістовного спілкування, може отримати користь від цього підходу, оскільки він забезпечує максимально індивідуальну терапію та залучення до цього процесу батьків дитини. В рамках пілотного дослідження із аналізом особливостей спілкування батьків з дітьми під час спільної гри, виокреслено основні бар’єри для формування діалогічних навичок. Автори відзначають, що підхід Floortime може бути інтегрований в різні освітні та реабілітаційні програми, що робить його універсальним інструментом у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. У підсумку, стаття надає всебічний огляд теоретичних основ та практичних аспектів використання DIR-Floortime, підкреслюючи його важливість і ефективність у корекційній педагогіці для формування навичок діалогу у дошкільників з інтелектуальними порушеннями.
Посилання
Марченко А. Розвиток комунікативного мовлення дошкільників із затримкою психомовленнєвого розвитку. Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі: матеріали VІ Міжнародної науковопрактичної онлайн-конференції. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. С. 220–225
Research articles on the efficacy of floortime. The Greespan Floortime Approach. Web resource. URL: https://stanleygreenspan.com/research-articles-on-the-efficacy-of-floortime/
Sinyanyuri S, Supena A., Bintoro T. The DIR/Floortime Approach to Enhance Communication Skills of Autism Student in Inclusive Elementary Schools. Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health 3(1). JETISH: 2024, рр. 492–498
Greenspan S., Wieder S. Developmental patterns and outcomes in infants and children with disorders in relating and communicating: A chart review of 200 cases of children with autistic spectrum diagnoses. Journal of Developmental and Learning Disorders, 1997. No. 1, pp. 87–141
Климус Т., Герус О., Козак М. Методика Floortime у роботі педагога з дітьми із особливими освітніми потребами. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Вип. 78. Сер. 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2020. С. 96–101
Matheson R., Lynchburg College C. DIR Floortime Therapy. LC Journal of Special Education, Vol. 12. 2016. Art. 2
Завітренко, Д., Березенко, Н. Формування ігрової діяльності у дітей з особливостями інтелектуального розвитку. Кропивницький: Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2022. Вип. 207. С. 142–147. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-142-147
Dionne M., & Martini R. Floortime play with a child with autism: A single-subject study. Canadian Journal of Occupational Therapy, 2011. No. 78(3).
Casenhiser DM, Binns A, McGill F, Morderer O, Shanker SG. Measuring and supporting language function for children with autism: evidence from a randomized control trial of a social-interaction-based therapy. J Autism Dev Disord. 2015 . No 45(3), pp. 846–857.
Praphatthanakunwong N., Kiatrungrit K., Hongsanguansri S., і Nopmaneejumruslers K. Factors associated with parent engagement in DIR/Floortime for treatment of children with autism spectrum disorder. Gen Psychiatr. 2018; 31(2) URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6234967/