ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО ТАКТУ ВЧИТЕЛЯ-ЛОГОПЕДА В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • Людмила Зіновіївна Пакушина Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5930-8558
  • Інна Миколаївна Литвин Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-8946-1449

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.spec.4

Ключові слова:

такт; педагогічний такт; освітнє середовище; інклюзивне освітнє середовище; особливості педагогічного такту вчителя-логопеда

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття «педагогічний такт» та окреслено його складові. Також розкрито сутність і компоненти терміну «освітнє середовище», в якому виділено соціальний компонент, як основну рушійну та розвивальну силу і водночас специфічну складну систему, здатну до самоорганізації. Визначено, що інклюзивне освітнє середовище має такі особливості як гетерогенність учнівських груп дітей та командний підхід у роботі групи фахівців різного професійного спрямування: вчителів, спеціальних педагогів, психолога, медиків та соціального працівника. Робота у такій неоднорідній команді вимагає від кожного її учасника, неухильного дотримання правил корпоративної етики, що у цілому становлять основу їх професійного такту. Провідною ланкою соціальної системи інклюзивного освітнього простору, яка поєднує між собою таких різних професіоналів, як медичні працівники та психолого-педагогічні працівники є вчитель-логопед, професійна діяльність якого має забезпечити необхідне педагогічне продовження раніше прикладених медичних зусиль для успішної адаптації дитини з особливостями розвитку до різноманітних і мінливих умов довкілля. Тому вчитель-логопед має володіти особливим медико-педагогічним тактом. Для визначення особливостей педагогічного такту логопеда проаналізовано особливості професійної етики медичних працівників та виділені їх професійні якості, доцільні й для діяльності вчителя-логопеда. Сформовано теоретичну модель особливостей педагогічного такту вчителя-логопеда в умовах інклюзивного освітнього середовища. Визначено, що тактовність логопеда формується поступово на основі внутрішньої інтеграції природної доброти, чуйності, любові до дітей особистості із педагогічними цінностями, виділеними нею у процесі професійної підготовки. Таке особистісне новоутворення підсилюється професійною компетентністю набутою як у процесі навчання, так і подальшої професійної діяльності.

Посилання

Братко М. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки [ Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 135. С. 67-72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2015_135_19 (дата звернення 25.09.2024)

Внукова О. Тактовність як ознака майстерності педагога професійної освіти. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи. Випуск 21. 2019. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/13385/5/VNUKOVA_%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf (дата звернення 25.09.2024)

Гоцалюк А. Самоорганізація освітнього середовища як показник ефективності освіти. 2024. URL: https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/article/view/218/177 (дата звернення 25.09.2024)

Груць Г. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в закладі загальної середньої освіти. Матеріали ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (20.10.2022 р.). URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27181/1/Gruc.pdf (дата звернення 25.09.2024)

Демидась С. Формування психологічної компетентності вчителя: реалії сьогодення. 2017. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/21061/1/98-100.pdf (дата звернення 25.09.2024)

Кайдалова Л. Г., Щокіна Н. Б., Вахрушева Т. Ю. Педагогічна майстерність викладача: Навчальний посібник. Харків: Вид-во НФаУ, 2009. 140 с. URL: http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/Book_%D0%9F%D0%9C%D0%92.pdf. (дата звернення 25.09.2024)

Колишкін О. Педагогічна деонтологія вчителя-дефектолога. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. №4. С. 429-437. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_4_53 (дата звернення 25.09.2024)

Колісник-Гуменюк Ю. І., Гуменюк В. В. Особистісна характеристика медичного працівника. Неперервна професійна освіта : теорія і практика. Серія : Педагогічні науки. Випуск 1-2 (42-43). Київ : ТОВ «Видав. п-во «Едельвейс». 2015. С. 72-77. URL: https://salo.li/E8c7Da3 (дата звернення 25.09.2024)

Колодяжна А. В., Сорока А. А., Сорока М. А. Педагогічний такт: сутність і необхідність, його психологічні основи. 2023. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/23814/3/SCIENCE-AND-TECHNOLOGYPROBLEMS-PROSPECTS-AND-INNOVATIONS-8-10.06.23.pdf (дата звернення 25.10.2024)

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Ранок. 2019. С. 14-15. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstream/123456789/3481/1/2019navchannja_ditej_oop_v_osvitnomu_seredovishhi_posi.pdf (дата звернення 25.09.2024)

Ляшко В. В. Етика та деонтологія вчителя-дефектолога. Молодий вчений. №2(78). 2020. С. 438-441. С. 440. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/2/92.pdf (дата звернення 25.09.2024)

Нагорна Н.В., Острополець С.С., Баєшко Г.І., Дудчак О.П., Соколов В.М. Етика спілкування з пацієнтами через все навчання в інтернатурі. Новини медицини та фармації. Газета 11-12 (371-372). 2011. URL: http://www.mif-ua.com/archive/article_print/17905 (дата звернення 25.09.2024)

Петренко О. Б. Дефініція і сутнісне наповнення поняття «освітнє середовище» в контексті сучасної освітньої парадигми. Інноватика у вихованні. Випуск 7(2). 2018. С. 6-16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2018_7%282%29__3 (дата звернення 25.09.2024)

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 28.10.2024)

Такт. Словник. UA. Портал української мови та культури: вебсайт. 2005-2024. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%A2%D0%B0%D0%BA%D1%82 (дата звернення 28.10.2024)

Турубарова А. В., Клочкова Ю. В. Король А. В. Критерії та показники готовності логопедів до роботи з гетерогенними групами дітей. Inclusion and Diversity. Випуск 3, 2024. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/inclusion/article/view/212/196 (дата звернення 28.10.2024)

Федорова Н. В. Формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів. Дис. к. пед. н. 13.00.03 – корекційна педагогіка. Рівненський державний гуманітарний університет, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, Національна академія педагогічних наук України. Київ. 2019. URL: https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0-3.pdf (дата звернення 28.10.2024)

Чупахіна С., Потапчук Т., Лякішева А. Підготовка майбутніх учителів-логопедів до педагогічної діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. Академічні студії. Серія «Педагогіка», Вип. 1, 2022. С. 159-167.

Шевченко Ю. М. Педагогічна деонтологія: навч.-метод. посіб. [для студ. спеціальності «Початкова освіта»]. Мелітополь: Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2018. 130 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Статті