FEATURES OF PEDAGOGICAL TACT OF A SPEECH THERAPIST IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.spec.4Keywords:
tact; pedagogical tact; educational environment; inclusive educational environment; specific features of a speech therapist’s pedagogical tactAbstract
The purpose of the article is to outline the specific features of pedagogical tact of a speech therapist in an inclusive educational environment. To achieve this goal, the essence of the concept of "pedagogical tact" is first examined, along with its components. The article also explores the concept and components of an "educational environment," highlighting the social component as the main driving and developmental force and, at the same time, as a unique, complex system capable of self-organization. It is noted that an inclusive educational environment has distinct features such as the heterogeneity of student groups and a team approach involving specialists from various professional backgrounds: teachers, special educators, psychologists, medical professionals, and social workers. Working in such a diverse team requires each member to strictly adhere to rules of corporate ethics, which collectively form the foundation of their professional tact. The speech therapist serves as the central link in this inclusive educational system, connecting various professionals, such as medical and psycho-pedagogical staff, and ensuring the continuation of necessary pedagogical interventions after initial medical efforts. This continuity supports the successful adaptation of children with developmental needs to various and changing environmental conditions. Thus, a speech therapist needs to possess a special kind of medical-pedagogical tact. To determine the characteristics of a speech therapist's pedagogical tact, an analysis of the professional ethics of medical professionals is conducted, highlighting qualities that are also relevant for a speech therapist. A theoretical model of the specific features of pedagogical tact for a speech therapist in an inclusive educational environment is formed. It is identified that a speech therapist's tactfulness gradually develops through the internal integration of natural kindness, empathy, and love for children with pedagogical values acquired during professional training. This personal formation is further strengthened by professional competence gained both during education and through ongoing professional practice.
References
Братко М. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки [ Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 135. С. 67-72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2015_135_19 (дата звернення 25.09.2024)
Внукова О. Тактовність як ознака майстерності педагога професійної освіти. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи. Випуск 21. 2019. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/13385/5/VNUKOVA_%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf (дата звернення 25.09.2024)
Гоцалюк А. Самоорганізація освітнього середовища як показник ефективності освіти. 2024. URL: https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/article/view/218/177 (дата звернення 25.09.2024)
Груць Г. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в закладі загальної середньої освіти. Матеріали ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (20.10.2022 р.). URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27181/1/Gruc.pdf (дата звернення 25.09.2024)
Демидась С. Формування психологічної компетентності вчителя: реалії сьогодення. 2017. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/21061/1/98-100.pdf (дата звернення 25.09.2024)
Кайдалова Л. Г., Щокіна Н. Б., Вахрушева Т. Ю. Педагогічна майстерність викладача: Навчальний посібник. Харків: Вид-во НФаУ, 2009. 140 с. URL: http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/Book_%D0%9F%D0%9C%D0%92.pdf. (дата звернення 25.09.2024)
Колишкін О. Педагогічна деонтологія вчителя-дефектолога. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. №4. С. 429-437. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_4_53 (дата звернення 25.09.2024)
Колісник-Гуменюк Ю. І., Гуменюк В. В. Особистісна характеристика медичного працівника. Неперервна професійна освіта : теорія і практика. Серія : Педагогічні науки. Випуск 1-2 (42-43). Київ : ТОВ «Видав. п-во «Едельвейс». 2015. С. 72-77. URL: https://salo.li/E8c7Da3 (дата звернення 25.09.2024)
Колодяжна А. В., Сорока А. А., Сорока М. А. Педагогічний такт: сутність і необхідність, його психологічні основи. 2023. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/23814/3/SCIENCE-AND-TECHNOLOGYPROBLEMS-PROSPECTS-AND-INNOVATIONS-8-10.06.23.pdf (дата звернення 25.10.2024)
Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Ранок. 2019. С. 14-15. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstream/123456789/3481/1/2019navchannja_ditej_oop_v_osvitnomu_seredovishhi_posi.pdf (дата звернення 25.09.2024)
Ляшко В. В. Етика та деонтологія вчителя-дефектолога. Молодий вчений. №2(78). 2020. С. 438-441. С. 440. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/2/92.pdf (дата звернення 25.09.2024)
Нагорна Н.В., Острополець С.С., Баєшко Г.І., Дудчак О.П., Соколов В.М. Етика спілкування з пацієнтами через все навчання в інтернатурі. Новини медицини та фармації. Газета 11-12 (371-372). 2011. URL: http://www.mif-ua.com/archive/article_print/17905 (дата звернення 25.09.2024)
Петренко О. Б. Дефініція і сутнісне наповнення поняття «освітнє середовище» в контексті сучасної освітньої парадигми. Інноватика у вихованні. Випуск 7(2). 2018. С. 6-16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2018_7%282%29__3 (дата звернення 25.09.2024)
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 28.10.2024)
Такт. Словник. UA. Портал української мови та культури: вебсайт. 2005-2024. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%A2%D0%B0%D0%BA%D1%82 (дата звернення 28.10.2024)
Турубарова А. В., Клочкова Ю. В. Король А. В. Критерії та показники готовності логопедів до роботи з гетерогенними групами дітей. Inclusion and Diversity. Випуск 3, 2024. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/inclusion/article/view/212/196 (дата звернення 28.10.2024)
Федорова Н. В. Формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів. Дис. к. пед. н. 13.00.03 – корекційна педагогіка. Рівненський державний гуманітарний університет, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, Національна академія педагогічних наук України. Київ. 2019. URL: https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0-3.pdf (дата звернення 28.10.2024)
Чупахіна С., Потапчук Т., Лякішева А. Підготовка майбутніх учителів-логопедів до педагогічної діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. Академічні студії. Серія «Педагогіка», Вип. 1, 2022. С. 159-167.
Шевченко Ю. М. Педагогічна деонтологія: навч.-метод. посіб. [для студ. спеціальності «Початкова освіта»]. Мелітополь: Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2018. 130 с.