ІННОВАЦІЙНІ ТА ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.5Ключові слова:
мовленнєвий розвиток, порушення слуху, інноваційні та інформаційно-комунікаційні технології, мультимедійні платформи, індивідуальний підхід, ігрові методиАнотація
У статті розглянуто роль інноваційних та інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку мовлення учнів із порушеннями слуху. На основі аналізу сучасних досліджень визначено ефективність використання мультимедійних програм, мобільних додатків, онлайн-ігор, систем розпізнавання та синтезу мовлення, а також інтерактивних платформ у логопедичній практиці. Особливу увагу приділено адаптації змісту логопедичних занять до індивідуальних потреб учнів, інтеграції ігрових елементів і динамічної візуалізації, що підвищують мотивацію та якість логопедичної роботи. Розглянуто функціональні можливості спеціалізованих додатків, як-от Connect by BeWarned, JABtalk, Live Transcribe та RHVoice, що забезпечують інтерактивність, індивідуальність, доступність і ефективність розвитку вимовної сторони мовлення в учнів з порушенням слуху. Представлено результати впровадження інноваційних та ігрових методів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у логопедичну роботу з учнями з порушеннями слуху 1–2 класів. Технології забезпечували інтерактивність, ігровий формат і доступність матеріалу, полегшували логопедичну роботу з розвитку мовлення та комунікативних навичок. Установлено, що використання інформаційно-комунікаційних технологій сприяє вдосконаленню вимовної сторони мовлення, формуванню правильного мовленнєвого ритму й інтонації, а також розвитку слухового сприйняття. Результати дослідження підтвердили, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій, диференційованого підходу, а також використання ігрових методів і форм у логопедичній роботі сприяло суттєвому покращенню мовленнєвих навичок і загальної ефективності навчання учнів із порушеннями слуху. Отже, інтеграція інноваційних технологій у роботу з дітьми з порушеннями слуху є перспективним напрямом, що значно підвищує ефективність корекції мовлення, позитивно впливає на формування комунікативних навичок і мотивацію до навчання.
Посилання
Губар С. Розвиток мовлення дітей з порушеннями слуху у предметно-практичній діяльності. ΛΌГOΣ : збірник наукових праць. 2020. № 6. С. 99–100.
Жук В. Технології навчання словесного мовлення дітей з порушеннями слуху. Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2017. № 1 (59). С. 25–28.
Ковальчук О. Інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2020. № 11. С. 102–107.
Кульбіда С., Литовченко С. Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання і розвиток : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2020. 144 с.
Нетьосов С. До питання використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі інклюзивного навчання дітей із порушеннями слуху. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 2. С. 143–151.
Освіта дітей з порушеннями слуху: сучасні тенденції та технології : навчально-методичний посібник / О. Таранченко та ін. Київ, 2018. 250 с.
Томчук Л., Семенюк А. Особливості розвитку мовлення дітей із вадами слуху. Матеріали конференцій МЦНД. 2020. № 10. С. 31–33.
Українська спільнота NVDA: збірки NVDA, додатки й статті про NVDA. URL: https://www.nvdaukr.online/ (дата звернення: 12.11.2024).