INNOVATIVE AND INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN SPEECH DEVELOPMENT OF STUDENTS WITH HEARING DISORDERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.5Keywords:
speech development, hearing impairment, innovative and information and communication technologies, multimedia platforms, individual approach, game methodsAbstract
The article considers the role of innovative and information and communication technologies in the development of speech of students with hearing impairments. Based on the analysis of modern research, the effectiveness of using multimedia programs, mobile applications, online games, speech recognition and synthesis systems, as well as interactive platforms in speech therapy practice is determined. Particular attention is paid to adapting the content of speech therapy classes to the individual needs of students, integrating game elements and dynamic visualization, which increase the motivation and quality of speech therapy work. The functional capabilities of specialized applications, such as Connect by BeWarned, JABtalk, Live Transcribe and RHVoice, are considered, which ensure interactivity, individuality, accessibility and effectiveness of the development of the pronunciation side of speech in students with hearing impairments. The results of the implementation of innovative and game methods using ICT in speech therapy work with students of grades 1–2 with hearing impairments is presented. The technologies provided interactivity, a game format and accessibility of the material, facilitating speech therapy work on the development of speech and communication skills. It was found that the use of ICT contributes to the improvement of the pronunciation side of speech, the formation of the correct speech rhythm and intonation, as well as the development of auditory perception. The results of the study confirmed that the introduction of information and communication technologies, a differentiated approach, as well as the use of game methods and forms in speech therapy work contributed to a significant improvement in speech skills and the overall effectiveness of teaching students with hearing impairments. Thus, the integration of innovative technologies in working with children with hearing impairments is a promising direction, which significantly increases the effectiveness of speech correction, has a positive effect on the formation of communicative skills and motivation for learning.
References
Губар С. Розвиток мовлення дітей з порушеннями слуху у предметно-практичній діяльності. ΛΌГOΣ : збірник наукових праць. 2020. № 6. С. 99–100.
Жук В. Технології навчання словесного мовлення дітей з порушеннями слуху. Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2017. № 1 (59). С. 25–28.
Ковальчук О. Інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2020. № 11. С. 102–107.
Кульбіда С., Литовченко С. Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання і розвиток : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2020. 144 с.
Нетьосов С. До питання використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі інклюзивного навчання дітей із порушеннями слуху. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 2. С. 143–151.
Освіта дітей з порушеннями слуху: сучасні тенденції та технології : навчально-методичний посібник / О. Таранченко та ін. Київ, 2018. 250 с.
Томчук Л., Семенюк А. Особливості розвитку мовлення дітей із вадами слуху. Матеріали конференцій МЦНД. 2020. № 10. С. 31–33.
Українська спільнота NVDA: збірки NVDA, додатки й статті про NVDA. URL: https://www.nvdaukr.online/ (дата звернення: 12.11.2024).