ОСВІТНІ ВТРАТИ ТА ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.6Ключові слова:
освітні втрати, діти з особливими освітніми потребами, інклюзивна освіта, воєнний стан, дистанційне навчання, психологічна підтримка, індивідуальні програми розвитку, адаптивне навчанняАнотація
У статті розглянуто вплив воєнного стану на освіту дітей з особливими освітніми потребами (ООП), закцентовано увагу на масштабі освітніх втрат, спричинених перебоями в навчанні, відсутністю доступу до ресурсів і психологічним стресом. Зазначено, що ці діти є однією з найбільш вразливих категорій, оскільки вони вже потребують адаптованих умов навчання, а під час війни стикаються з додатковими викликами. Серед основних проблем виділено освітні втрати, спричинені перебоями в навчанні, нестабільним доступом до освітніх ресурсів, психологічним стресом, руйнуванням шкільної інфраструктури та вимушеною міграцією. Такі втрати суттєво впливають на когнітивний, емоційний і соціальний розвиток учнів. Акцентується увагу на тому, що мінімізація негативних наслідків освітніх втрат потребує комплексного підходу. Важливими стратегіями є індивідуалізація освітнього процесу через розроблення індивідуальних програм розвитку (ІПР), адаптація навчальних матеріалів до дистанційних і змішаних форматів навчання, а також упровадження персоналізованих методик викладання. Значну роль відіграють сучасні технології, як-от освітні платформи (Google Classroom, Zoom) і спеціалізовані програми для дітей із порушеннями зору, слуху чи когнітивними порушеннями. У статті також підкреслюється важливість психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами, яка передбачає роботу шкільних психологів, проведення арттерапії, ігротерапії й інших форм корекційної роботи. Окремо розглянуто залучення міжнародних організацій, як-от UNICEF і UNESCO, для постачання технічного обладнання та навчальних матеріалів. Також наголошується на необхідності створення безпечного освітнього середовища, яке передбачає облаштування укриттів, організацію мобільних навчальних центрів і безпечних маршрутів до шкіл. Зазначається, що успішна реалізація цих підходів можлива лише за умов скоординованої роботи педагогів, батьків, громадських організацій і держави.
Посилання
Вплив війни на психічне здоров’я дітей. URL: https://warchildhood.org/ua/impact-of-war-on-childrens-mentalhealth/.
Вишнякова Олена. Освіта під час війни: що змінилося і як це вплине на майбутнє дітей. URL: https://lb.ua/blog/olena_vyshniakova /543064_osvita_pid_chas_viyni_shcho_zminilosya_i_yak.html.
Гавриленкова Марина. Війна впливає на освіту: що таке освітні та психологічні втрати? 15.05.2023. URL: https://u-lead.org.ua/news/205.
Аналітичний звіт про стан освіти під час війни / Державна служба якості освіти України. 2023. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/ANALITICHNIY_ZVIT_SLUZHBI_2023.pdf.
Звіт про стан освіти в умовах воєнного стану / Державна служба якості освіти України. Київ : ДСЯО, 2023. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Zvit_Osvita_pid_chas_viyni_2023_SQE-22.05.2024.pdf.
Методичні рекомендації щодо організації навчання в умовах війни / МОН України. Київ МОН, 2022.
Bloom B.S. Human Characteristics and School Learning. 1996. URL: https://psycnet.apa.org/record/1977-22073-000.
Heckman J.J. Skill Formation and the Economics of Investing in Disadvantaged Children. Science. 2006. № 312 (5782). P. 1900–1902. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16809525/.
Clarke M. Education Reform in a Globalized Age: What is Globalization Doing to Education? 2004. URL: https://www.emerald.com/insight/content.
Joshi P., O’Donnell K. «Childhood Trauma and Education: A Global Perspective. Cambridge University Press, 2003. URL: https://www.cambridge. org/core/journals/development-and-psychopathology/article/chronic-earlytrauma-impairs-emotion-recognition-and-executive-functions-in-youth-specifying-biobehavioral-precursors-of-risk-andresilience/E25C26C7AD695585FBCC077120FA 2DE4.