СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ В ДІТЕЙ: ПОРУШЕННЯ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ РОЗЛАДІВ ШКІЛЬНИХ НАВИЧОК
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.7Ключові слова:
сенсорна інтеграція, сенсорний розвиток, корекція, підготовка до набуття шкільних навичок, корекційно-розвиткова роботаАнотація
Стаття присвячена проблемі порушень сенсорної інтеграції, що є основою багатьох проблем, зокрема порушень на мовному, поведінковому, навчальному рівнях. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури здійснено актуальні обґрунтування та розглянуто подальші кроки в дослідженні цієї проблеми, які вбачаємо в пошуках діагностичних критеріїв, оцінюванні сенсорної інтеграції в дітей дошкільного віку та молодшого шкільного віку з метою створення організаційно-педагогічних умов її розвитку. Метою дослідження є здійснення теоретичного аналізу проблем сенсорної інтеграції й обґрунтування шляхів їх подолання, зокрема розкриття особливостей і закономірностей психічного розвитку в дитинстві. У дослідженні проаналізовано порушення сенсорної інтеграції та розглянуто її основні принципи. Пізнання дитини починається з усвідомлення нею предметів і явищ навколишнього світу. Усі інші форми пізнання, як-от пам’ять, мислення й уява, будуються на основі та є результатом оброблення перцептивних образів. Тому повноцінний інтелектуальний розвиток неможливий без опори на нормальне сприйняття. Оскільки причини порушень сенсорної обробки інформації все ще не визначено, здійснено порівняльний аналіз чотирьох етапів розвитку сенсорної інтеграції в нормотиповому та порушеному станах. Практичну значущість убачаємо у наданні комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям дошкільного віку в розвитку та корекції сенсорної інтеграції, шляхів подолання розладів шкільних навичок, заснованої на особистісно орієнтовному підході. У практичній корекційній роботі інтенсивно використовували комплекс вправ, індивідуальних для кожної дитини, створених на основі сенсорної діагностики, метою якої було посилення, балансування та розвиток оброблення сенсорних стимулів центральною нервовою системою. Чималий інтерес дослідників до проблеми сенсорної інтеграції свідчить про те, що питання залишається актуальним, оскільки перед молодим поколінням постає чи не найголовніше завдання життя – вибрати власний професійний шлях, його напрям, а методи сенсорної інтеграції сприятимуть розкриттю потенціалу кожної особистості з порушеннями сенсорної інтеграції.
Посилання
Айрес Е.Дж. Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку / пер. з англ. Т. Колеснік. Київ : Вид. Р. Бурлаки, 2024. 280 с.
Данилюк І., Буркало Н. Сенсорна інтеграція та її значення для розвитку дитини. Psychological journal. 2024. Volume 10. Issue 2 (82).
Камінська О., Закревська А. Сенсорна інтеграція, або Як допомогти кожній дитині. Дошкільне виховання : науково-методичний журнал для педагогів і батьків. 2017. № 11. С. 24–29.
Комплексна психолого-педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами засобами сенсорної інтеграції / Н. Литвин та ін. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2018. Вип. 10. С. 94–100.
Мацюк З., Фенко М. Інноваційна парадигма комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2024. Вип. 3 (148). С. 116–121.
Морозова А. Сенсорна інтеграція як один з методів ефективного функціонування програми раннього втручання. International Science Journal of Education & Linguistics. 2023. № 2 (3). С. 1–6.
Остапенко Н. Сенсорна інтеграція як основа цілісного розвитку дітей з особливими потребами. URL: https://surl.li/asszvs.
Скрипник Т. Сенсорна інтеграція як підґрунтя цілісного розвитку дітей з аутизмом. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. Вип. 4 (80) С. 24–31.
Теорія сенсорної інтеграції Джин Айрес та її застосування у дитячій нейрореабілітації. Здоров’я України. 2012. С. 42–43. URL: http://healthua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf.
Фаласеніді Т., Козак М. Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами. Молодий вчений. Львів, 2017. № 9. С. 49.
Януш Я. Застосування елементів сенсорної інтеграції в логопедичній роботі з дітьми молодшого шкільного віку з порушенням читання. Педагогічна практика. Постметодика. 2023. № 1 (139).