ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ З ІНВАЛІДНІСТЮ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.6.2Ключові слова:
інклюзивна освіта, заклад вищої освіти, особливі освітні потреби, інклюзивне навчання, інклюзивний освітній простір, компетентнісний підхід, вища освіта, інклюзивна взаємодія, здобувач вищої освіти з особливими освітніми потребами, соціокультурний феноменАнотація
Стаття присвячена дослідженню підготовки студентів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закладів вищої освіти України, з акцентом на аналіз функціонування Центру підтримки студентів з інвалідністю (ЦПСІ) Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Актуальність теми зумовлена ключовою роллю інклюзивної освіти як невід’ємної складової державної соціальної політики та необхідністю формування безбар’єрного середовища у вищій освіті для повноцінної самореалізації та успішної соціалізації здобувачів. В ході дослідження використано комплекс теоретичних (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення наукових поглядів та нормативно-правової бази) та емпіричних методів (анкетування учасників освітнього процесу, внутрішній моніторинг діяльності ЦПСІ, аналіз його документації, оцінка архітектурної доступності університетського кампусу за участю фахівців, бесіди та консультації), спрямованих на визначення якості підготовки здобувачів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закладу вищої освіти. Результати пошуку визначили ключовою проблемою створення інклюзивного освітнього середовища закладу вищої освіти в Україні недостатню обізнаність населення щодо сутності «інклюзії» та «інклюзивної культури», що гальмує її прийняття. Водночас, дослідження підтверджує позитивний вплив інклюзивного освітнього середовища, що базується на взаємодії та спілкуванні, на формування високих моральних цінностей та інклюзивної культури. Функціонування ЦПСІ демонструє системний підхід до забезпечення рівних можливостей через оцінку потреб, консультативну діяльність, створення безбар’єрного середовища, розвиток інклюзивних практик, впровадження інноваційних технологій та просвітницьку роботу.Висновки в результаті проведеного дослідження дозволили акцентувати увагу на нагальній потребі комплексних заходів для підвищення інклюзивної культури суспільства та удосконалення інфраструктурних і методологічних аспектів. Перспективи подальшого розвитку ЦПСІ визначають стратегічні напрямки для повноцінної інтеграції студентів з інвалідністю. Подальші дослідження можуть бути сфокусовані на довгостроковому моніторингу ефективності ініціатив та розробці моделей оцінки впливу інклюзивних практик на академічну успішність та соціальну адаптацію студентів з особливими освітніми потребами.
Посилання
Боряк, О. (2024). Проєктувальна компетентність працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Освіта. Інноватика. Практика, 12(10), 98–102. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i10-015
Губарь О., Демидова Ю., Савастру Н. Роль педагога у впровадженні інклюзивної освіти: компетентності та підходи. Академічні візії, №26, 2023. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10245466
Демченко І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкових класів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.04; 13.00.03. Умань, 2016. 716 с.
Миронова С., Буйняк М. Професійна діяльність та особистість корекційного педагога: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 136 с.
Пахомова Н. Теорія і практика професійної підготовки логопедів у ВНЗ: монографія. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка. 2013. 346 с.
Пелех Ю., Філоненко М., Шевців З. Теоретико-методична підготовка майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей до роботи в умовах інклюзії в освіті: формування інклюзивної компетентності. Молодь і ринок. 2023. № 1 (209). С. 53-57. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273457
Шевців З. Теорія та методика професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: дис. д-ра пед. наук 13.00.04. Рівне, 2017. 608 с.
Гриньова М., Губарь О. Формування навичок взаємодії студентів педагогічних закладів у контексті вивчення освітнього компоненту «Основи інклюзивної освіти». Витоки педагогічної майстерності. № 35 2025. С. 58–65. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330979
Kolbina L., Sopivnyk, I., Hubar О., Teslenko, S., & Tsymbal-Slatvinska, S. Implementar una educación superior inclusiva mediante el uso de tecnologías digitales. Revista Eduweb, 19(1), 2025. Р. 68–84. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2025.19.01.5
Valentyna Berezan, Nataliya Pakhomova, Valerіya Pakhomova The use of digital technologies in the training of socionomic specialties for work in inclusive educational conditions. Естетика і етика педагогічної дії : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Коро- ленка. 2022. Вип.25. С. 207–220.
Радзієвська, О., & Сєчка, С. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 2025. C. 96–105.
Чупахіна С. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні учнів з особливими освітніми потребами: дис. Д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ, 2021. 498 с.
Rojas, J., Ramirez, A. Description of the factors that affect the implementation of inclusive education in the population of third and fourth grade children in an educational institution in Armenia, Quindío. Revista id est investigación, desarrollo educación, servicio, 2025, № 5 (2), 47–56.
Yanlin Long, Umesh Sharma & Pearl Subban Teachers’ attitudes and self-efficacy toward inclusive education in mainland China: a meta-analysis, Cogent Education, 2025, 12:1. DOI: 10.1080/2331186X.2025.2526872
Давиденко Г. Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу: дис. …д-ра пед. наук: 13.00.01, Київ. 2015. 467с.
Beyene W.M., Mekonnen A.T., Giannoumis G.A. Inclusion, access, and accessibility of educational resources in higher education institutions: exploring the Ethiopian context. Int J Incl Educ. 2023;27(1):18–34.
Боряк О., Косенко Ю. Альтернативна комунікація як засіб розвитку мовленнєвої діяльності дітей із комплексними порушеннями. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 35, т. 1. С. 264–270. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-1-41.
Боряк О. Теорія і практика формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку : дисертація на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.03. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2019. 548 с.
Baranets I., Pakhomova N., Okhrimenko I., Hubar O., Padun V., Drozd L., & Holovanova I. (2022). Comprehensive approach in correctional work with older preschool children with speech disorders. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland:1960), 75(6), 1471–1476. https://doi.org/10.36740/WLek202206108 .[In English].
Пахомова Н., Губарь О., Олефір О., Дрозд Л., & Коваленко В. (2025). Сенсорна інтеграція як засіб корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Імідж сучасного педагога, 4(223), 84–90. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-84-90
Губарь О., Пахомова Н. Особливості надання корекційно-розвиткових послуг підліткам із дизартрією в умовах логопедичного кабінету. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. пр. / за ред. М. К. Шеремет. Кам’янець-Подільський : Ковальчук О. В., 2020. Вип. 16, т. 1. С. 207–220.
Отич О., Оржель О. Інклюзивна інфраструктура університету як чинник безбар’єрності вищої освіти. NewInception, 2024, №1-2 (15-16). С. 36–47. https://doi.org/10.58407/NI.24.1-2.3
Чайковський М. Особливості впровадження інклюзії у вищому навчальному закладі : навч. посіб. Київ : Університет „Україна”, 2015. 152 с.
Кравченко Г. Методи адаптивного правління розвитком у забезпеченні умов інклюзивного середовища в закладі вищої освіти/ Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2022, Вип. 12.
Пахомова Н., Губарь О., Коваленко В., Баранець І. Інклюзивна культура в освітньому просторі: проблеми та перспективи. Inclusion and Diversity, Вип 3, 2024. С. 26-34. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/inclusion/issue/view/18/18
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Inclusion and Diversity

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.