TRAINING OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN THE CONDITIONS OF AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE OF A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION: REALITIES AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.6.2

Keywords:

inclusive education, higher education institution, special educational needs, inclusive learning, inclusive educational environment, competency-based approach, higher education, inclusive interaction, higher education student with special educational needs, sociocultural phenomenon

Abstract

This article is devoted to the study of the training of students with disabilities within the inclusive educational environment of higher education institutions in Ukraine, with a focus on analyzing the operation of the Center for Support of Students with Disabilities (CSSD) at Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University. The relevance of the topic is due to the key role of inclusive education as an integral part of state social policy and the need to create a barrier-free environment in higher education for the full self-realization and successful socialization of students. The study used a set of theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization of scientific views, and the legal framework) and empirical methods (surveys of participants in the educational process, internal monitoring of CSSD activities, analysis of its documentation, expert evaluation of the architectural accessibility of the university campus, interviews, and consultations). These methods were aimed at determining the quality of training for students with disabilities in the inclusive educational environment of a higher education institution.The research results identified the main problem in creating an inclusive educational environment in higher education institutions in Ukraine as an insufficient public awareness of the essence of "inclusion" and "inclusive culture," which hinders its acceptance.At the same time, the study confirms the positive impact of an inclusive educational environment, based on interaction and communication, on the formation of high moral values and an inclusive culture. The functioning of the CSSD demonstrates a systematic approach to ensuring equal opportunities through needs assessment, counseling, creating a barrier-free environment, developing inclusive practices, implementing innovative technologies, and carrying out educational work.The conclusions emphasize the urgent need for comprehensive measures to increase the inclusive culture of society and improve infrastructural and methodological aspects. The prospects for the further development of the CSSD define strategic directions for the full integration of students with disabilities. Further research may focus on long-term monitoring of the effectiveness of initiatives and the development of models for assessing the impact of inclusive practices on the academic performance and social adaptation of students with special educational needs.

References

Боряк, О. (2024). Проєктувальна компетентність працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Освіта. Інноватика. Практика, 12(10), 98–102. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i10-015

Губарь О., Демидова Ю., Савастру Н. Роль педагога у впровадженні інклюзивної освіти: компетентності та підходи. Академічні візії, №26, 2023. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10245466

Демченко І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкових класів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.04; 13.00.03. Умань, 2016. 716 с.

Миронова С., Буйняк М. Професійна діяльність та особистість корекційного педагога: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 136 с.

Пахомова Н. Теорія і практика професійної підготовки логопедів у ВНЗ: монографія. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка. 2013. 346 с.

Пелех Ю., Філоненко М., Шевців З. Теоретико-методична підготовка майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей до роботи в умовах інклюзії в освіті: формування інклюзивної компетентності. Молодь і ринок. 2023. № 1 (209). С. 53-57. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273457

Шевців З. Теорія та методика професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: дис. д-ра пед. наук 13.00.04. Рівне, 2017. 608 с.

Гриньова М., Губарь О. Формування навичок взаємодії студентів педагогічних закладів у контексті вивчення освітнього компоненту «Основи інклюзивної освіти». Витоки педагогічної майстерності. № 35 2025. С. 58–65. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330979

Kolbina L., Sopivnyk, I., Hubar О., Teslenko, S., & Tsymbal-Slatvinska, S. Implementar una educación superior inclusiva mediante el uso de tecnologías digitales. Revista Eduweb, 19(1), 2025. Р. 68–84. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2025.19.01.5

Valentyna Berezan, Nataliya Pakhomova, Valerіya Pakhomova The use of digital technologies in the training of socionomic specialties for work in inclusive educational conditions. Естетика і етика педагогічної дії : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Коро- ленка. 2022. Вип.25. С. 207–220.

Радзієвська, О., & Сєчка, С. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 2025. C. 96–105.

Чупахіна С. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні учнів з особливими освітніми потребами: дис. Д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ, 2021. 498 с.

Rojas, J., Ramirez, A. Description of the factors that affect the implementation of inclusive education in the population of third and fourth grade children in an educational institution in Armenia, Quindío. Revista id est investigación, desarrollo educación, servicio, 2025, № 5 (2), 47–56.

Yanlin Long, Umesh Sharma & Pearl Subban Teachers’ attitudes and self-efficacy toward inclusive education in mainland China: a meta-analysis, Cogent Education, 2025, 12:1. DOI: 10.1080/2331186X.2025.2526872

Давиденко Г. Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу: дис. …д-ра пед. наук: 13.00.01, Київ. 2015. 467с.

Beyene W.M., Mekonnen A.T., Giannoumis G.A. Inclusion, access, and accessibility of educational resources in higher education institutions: exploring the Ethiopian context. Int J Incl Educ. 2023;27(1):18–34.

Боряк О., Косенко Ю. Альтернативна комунікація як засіб розвитку мовленнєвої діяльності дітей із комплексними порушеннями. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 35, т. 1. С. 264–270. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-1-41.

Боряк О. Теорія і практика формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку : дисертація на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.03. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2019. 548 с.

Baranets I., Pakhomova N., Okhrimenko I., Hubar O., Padun V., Drozd L., & Holovanova I. (2022). Comprehensive approach in correctional work with older preschool children with speech disorders. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland:1960), 75(6), 1471–1476. https://doi.org/10.36740/WLek202206108 .[In English].

Пахомова Н., Губарь О., Олефір О., Дрозд Л., & Коваленко В. (2025). Сенсорна інтеграція як засіб корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Імідж сучасного педагога, 4(223), 84–90. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-84-90

Губарь О., Пахомова Н. Особливості надання корекційно-розвиткових послуг підліткам із дизартрією в умовах логопедичного кабінету. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. пр. / за ред. М. К. Шеремет. Кам’янець-Подільський : Ковальчук О. В., 2020. Вип. 16, т. 1. С. 207–220.

Отич О., Оржель О. Інклюзивна інфраструктура університету як чинник безбар’єрності вищої освіти. NewInception, 2024, №1-2 (15-16). С. 36–47. https://doi.org/10.58407/NI.24.1-2.3

Чайковський М. Особливості впровадження інклюзії у вищому навчальному закладі : навч. посіб. Київ : Університет „Україна”, 2015. 152 с.

Кравченко Г. Методи адаптивного правління розвитком у забезпеченні умов інклюзивного середовища в закладі вищої освіти/ Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2022, Вип. 12.

Пахомова Н., Губарь О., Коваленко В., Баранець І. Інклюзивна культура в освітньому просторі: проблеми та перспективи. Inclusion and Diversity, Вип 3, 2024. С. 26-34. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/inclusion/issue/view/18/18

Published

2025-06-23

Issue

Section

Статті