INCREASING THE LEVEL OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF TEACHERS OF INCLUSIVE RESOURCE CENTERS IN THE CONTINUOUS EDUCATION SYSTEM

Authors

  • Olena Vorotyntseva

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.2.4

Keywords:

continual education, competence, professional competence, certification training, the inclusive resource center.

Abstract

The article describes and proposes ways to increase the level of professional competencies of pedagogical workers of inclusive resource centers in the system of continuous education both at the basic and post-basic stages in the absence of professional standards that describe the requirements for competencies, duties, and qualifications. The author came to the conclusion that thanks to the limitless possibilities of self-education, formal and informal education, and practical experience, it is possible to achieve a high level in the formation and development of professional competences of specialists of inclusive resource centers, provided that a well-thoughtout construction of one’s own educational trajectory and the offer of educational service providers for practicing teachers, which take into account the demand for specific professional needs. Emphasis is placed on professional competencies as a dynamic concept characterized and determined by specific time requirements and labor market demands. It is necessary to develop and improve them according to the needs of service users – students with special educational needs (educational difficulties), their parents (persons who replace them), members of teams of psychological and pedagogical support of educational institutions, teachers.

References

Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами : Постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765. URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP210765?an=1. 2. Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.

Маркова І.С., Садкіна В.І. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти: від теорії до практики: у запитаннях та відповідях. Завучу. Усе для роботи. 2016. № 17/18. С. 4–7.

Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций. Интернет-журнал «Эйдос». 2005. № 12. URL: http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm.

Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза. Высшее образование сегодня. 2014. № 1. С. 72–77.

Мойсеюк Н.Є. Педагогіка : навчальний посібник. 5-те вид., доповн. і переробл. Київ : Мойсеюк В.Ю. 2009. 656 с. ISBN 978-966-96769-1-7.

Про освіту : Закон України від 5.09.2017 № 2145-VIII, № 2834-IX зі змінами від 13.12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Lengrand P. An Introduction to Lifelong Education. Paris, UNESCO, 1975. P. 157.

Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 493. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text.

Published

2023-03-29

Issue

Section

Статті