PREPARING FUTURE TEACHERS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL TO WORK WITH CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.spec.4Keywords:
children with special needs, New Ukrainian School, inclusive education, preparation of future teachers for working with children with special educational needsAbstract
The preparation of future New Ukrainian School (NUSH) teachers for working with children with special educational needs (SEN) is based on a comprehensive approach. This includes theoretical knowledge about the characteristics of children with different types of special needs, as well as practical skills in working with them. This encompasses undergoing internships in specialized educational institutions to gain hands-on experience in working with children with special educational needs, as well as participating in educational research projects. Another crucial aspect of preparing future New Ukrainian School teachers for inclusive environments is the development of professional and personal qualities, competencies, skills, and professional values. One of the key elements in preparing teachers to work with children with special educational needs is cultivating empathy and understanding for the needs of these children. This work also addresses the psychological preparation of teachers for working with children with SEN. Thus, for the high-quality preparation of future NUSH teachers, a systematic training in working with children with special educational needs is essential.
References
Діти з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі : навч.-метод. посіб. / Н. А. Ярмола та ін. Київ : ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 208 c.
Ярмола Н. А. До питання соціальної адаптації дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах освітнього закладу. URL: http://surl.li/dnhga (дата звернення: 24.10.2023).
Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи URL: http://inklyuzi.blogspot.com/p/blog-page_66.html (дата звернення: 24.10.2023).
Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навч.-метод. посіб. / Колупаєва А. А. та ін.; за заг. ред. Л. І. Даниленко. Київ, 2007. 128 с.
Сім прийомів, які допоможуть вчителю інклюзивного класу. Освіторія : веб-сайт. URL: https://cutt.ly/ywEGEM3G (дата звернення: 24.10.2023).
Кайдалова Г. П. Досвід зарубіжних країн у запровадженні інклюзивного навчання в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015, № 6 (50). C. 108–116.
Про затвердження концепції розвитку інклюзивного навчання : наказ МОН України від 01.10.2010. URL: https://cutt.ly/mwEGTkbd (дата звернення: 24.10.2023).
Будник О. Б. Інклюзивна освіта : навч. посіб. для студ. спеціальності «Початкова освіта». Івано-Франківськ : Видавець Кушнір Г. М., 2015.
Даніелс Е. Р. Залучення дітей з особливими потребами до загальноосвітніх класів / Елен Р. Даніелс, Кей Стаффорд. Львів, 2000.
Шевців З. М. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 248 с.