FROM HISTORICAL PRECONDITIONS TO MODERN PRACTICES: INTEGRATING CHILDREN WITH SPEECH IMPAIRMENTS INTO THE GENERAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.3.8

Keywords:

speech disorders, education and upbringing, preconditions, special education, inclusion, speech therapy

Abstract

The article thoroughly examines the process of implementing and developing inclusive education in Ukraine, with a special focus on the integration of children with speech impairments into the general educational environment. The authors emphasize the importance of creating an adapted educational environment that takes into account the individual needs and characteristics of each child, as well as the necessity of developing individualized education plans. The role of speech therapy support for children with speech impairments is analyzed, highlighting the significance of early detection and intervention, and a comprehensive approach to the correction and development of speech skills. The authors point out the need for professional training of teachers and specialists involved in the inclusive education process to enable them to effectively interact with children with various educational needs. The importance of knowledge of modern teaching methodologies, the ability to adapt the teaching process to individual needs of students, and an understanding of the psychological characteristics of working with children with speech impairments are discussed. The article also addresses the historical aspects of the development of inclusive education in Ukraine, including the stages of its implementation and the main challenges faced by the education system on the path to integrating children with special educational needs. It emphasizes the necessity of creating an effective support system that combines the efforts of teachers, parents, specialists, and the community to create an inclusive and supportive educational environment. Ways to optimize the educational process aimed at enhancing the effectiveness of inclusive education are illuminated, including adequate funding, legislative support, and the development of an open dialogue among all interested parties. These approaches aim not only to improve the quality of education for children with speech impairments but also to create conditions for their full socialization and integration into society. The article calls for further research in the field of inclusive education to identify the most effective approaches and strategies to meet the educational needs of all children.

References

Баль Н. М. Актуальні проблеми діагностики мовленнєвих порушень у дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2010. № 14. URL: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=apko_2010_1_4

Бондар В. Інтеграція дітей з обмеженими психофізичними можливостями в загальноосвітні заклади: за і проти. Дефектологія. 2003. № 3. С. 2–5. URL: https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2021/02/Bondar-T.I.-

Developing-the-inclusive-setting-in-higher-education-institutions-in-Ukraine.pdf

Боряк О. В. До питання логопедичної роботи з дітьми з порушенням інтелектуального розвитку. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. № 27. C. 31–37. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_019_2014_27_9

Вержиховська О. М. Теорія і спеціальна методика виховання дітей з вадами мовлення: Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня Рута». 2013. 384 с. URL: https://k-psmpokr.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/10/%D0%9A%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B0_%D0%A1%D0%9C%D0%92%D0%94%D0%97%D0%A2%D0%9F%D0%9C2017.pdf

Гаврилов О.В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. Камянець-Подільський: Аксіома. 2009. 311 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2003-p-zbirka.doc

Дмитрієва І. В. Теоретичний аспект проблеми вивчення учнями спеціальної школи лінгвістичних категорій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. № 22. С. 65–69 URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/download/204/186

Ковальчук Ж.М. (2017) Становлення та розвиток спеціальної освіти в Україні: історичний огляд. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 33-32. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_019_2017_33_8

Порошенко М.А. Інклюзивна освіта : навчальний посібник. Київ : ТОВ Агентство Україна, 2019. 300 с.

Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Ч. 2. Навчання і виховання дітей. К.: Видво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 224 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/123456789/3005/Myronova-S.P.-Korektsiina-psykhopedahohika.-Olihofrenopedahohika.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Таранченко О.М., Найда Ю.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник. (За загальною редакцією Колупаєвої А.А.). Київ. Видавнича група «А.С.К.». 2012. 124 с. (Серія «Інклюзивна освіта»). URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstream/123456789/1694/1/%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf

Шеремет М. К. Фізіологічні і психологічні передумови мовленнєвого розвитку дітей у нормі і патології. Науковий часопис НПУ 451 імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. № 23. С. 299 URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_019_2013_23_89

Honchar, L., Derkachova, O., Shakhrai, V., Saienko, V., Hladoshchuk, O., & Voropayeva, T. (2021). Formation of psychological readiness of the teacher to implement information and communication technologies in professional activities. International Journal of Education and Information Technologies, 15(38), 364-371. DOI: 10.46300/9109.2021.15.38 URL: https://www.researchgate.net/publication/355520040_Formation_of_Psychological_Readiness_of_the_Teacher_to_Implement_Information_and_Communication_Technologies_in_Professional_Activities

Kolupayeva A., Taranchenko О., Danilavichute E. (2014), Special Education Today in Ukraine, in Anthony F. Rotatori, Jeffrey P. Bakken , Sandra Burkhardt , Festus E. Obiakor , Umesh Sharma (ed.) Special Education International Perspectives: Practices Across the Globe (Advances in Special Education, Volume 28) Emerald Group Publishing Limited, pp. 311–351 URL: https://core.ac.uk/download/pdf/159118818.pdf

Oksana Boriak (2015). Language and Speech Functional System under Development Pathologies (Mental Retardation) International Journal of Pedagogy Innovation and New Technologies, Vol. 2, № 1, рр. 69–75. URL: http://www.ijpint.com

Published

2024-03-14

Issue

Section

Статті