THE ROLE OF TEACHERS IN THE NATIONAL AND PATRIOTIC EDUCATION OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.3.16

Keywords:

teachers, national-patriotic education, schoolchildren with intellectual disabilities

Abstract

The article analyzes the problem of national-patriotic education of younger schoolchildren with intellectual disabilities. The peculiarities of the formation of national consciousness in this category of children have been determined. It is noted that the patriotic upbringing of schoolchildren with intellectual disabilities is more difficult, taking into account the peculiarities of their psychophysical development. The role of teachers in the national-patriotic education of schoolchildren with intellectual disabilities is analyzed. Recommendations for teachers regarding education of patriotism in schoolchildren with special educational needs are indicated. The results of a survey of teachers are presented, in order to find out how they understand the concept of “national-patriotic education”, who, in their opinion, should be engaged in the national-patriotic education of children, whether they need the help of schoolchildren’ families in the implementation of national-patriotic education, among other types of education, how much time (%) they would spend on national-patriotic education, what forms of work regarding national-patriotic education do they consider effective, do they have enough information to plan effective interaction with parents regarding patriotic education of children, what factors complicate the process of education patriotism in children with intellectual disabilities. The results of a survey of teachers testify to their awareness of the problem of national-patriotic education of schoolchildren. They noted that the difficulties in working with younger schoolchildren with intellectual disabilities are related to both their psychophysical development and parents’ reluctance to participate in the education of patriotism in them. It was emphasized that patriotic education should include all participants in the educational process, contribute to the formation of national and universal human values and personal qualities inherent in a citizen of Ukraine in schoolchildren and confirmation in teachers and parents.

References

Висоцька А. Основні завдання, форми і методи громадянського виховання учнів спеціальних шкіл-інтернатів. Дефектологія. 2005. № 3. С. 29–34.

Кравець Н.П., Палагнюк О.І. Формування почуття патріотизму в розумово відсталих семикласників на уроках української літератури. Молодий учений. №3 (43). Березень, 2017. С. 398–401.

Кравець Н. П. Творчий розвиток учнів з особливими освітніми потребами як один із шляхів їх соціалізації. Topical issues of social pedagogy: Collective monograph. CARICOM, Barbados, 2017. PР. 79–99.

Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах. Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України 16.06.2015 № 641. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#n132

Миронова С., Чопік О. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. 2-е видання, перероблене та доповнене. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 332 с.

Омельченко М.С., Кузнецова Т.Г., Пасюк С.П. Психологічні аспекти національно-патріотичного виховання дітей молодшого шкільного віку із порушеннями інтелекту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 84. Том 2. 2021. С. 36–39.

Проскурняк О.І. Підготовка студентів до організації національно-патріотичного виховання у спеціальних закладах освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (303). 2016. С. 281–286.

Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка. Підручник. Ч. 1. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. 238 с.

Чопік О.В. Формування національної свідомості у дітей з інтелектуальними порушеннями. Становлення особистості дитини в умовах сучасного розвитку суспільства: соціально-педагогічний, психологічний, корекційний і медичний аспекти : матеріали всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 12–13 трав. 2022 р. / за заг. ред. Н. Г. Пахомової, В. І. Березан. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. С. 246–249.

Published

2024-03-14

Issue

Section

Статті