ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ УРОКІВ ГЕОГРАФІЇ ТА ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ В ПРАКТИЦІ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

  • Лариса Одинченко Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0002-4629-0600
  • Тетяна Скиба Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-5346-1845

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.6.6

Ключові слова:

географія, урок, позакласна робота, виховні заходи, взаємозв’язок, спеціальний заклад освіти, учні з інтелектуальними порушеннями, педагогічні умови

Анотація

У статті розкрито питання взаємозв’язку уроків географії та позаурочної виховної роботи в спеціальних закладах загальної середньої освіти з точки зору цілісності й єдності взаємозалежних впливів на пізнавальну активність і самостійність учнів із порушеннями інтелектуального розвитку, комплексного підходу до формування світогляду та системи географічних знань, об’єднання зусиль педагогів щодо досягнення результатів навчання і виховання школярів. Визначено роль позакласної виховної роботи в підвищенні ефективності засвоєння учнями з інтелектуальними порушеннями системи географічних знань, здійсненні корекції недоліків психічного розвитку даної категорії дітей. Проаналізовано особливості взаємозв’язку уроків географії та позакласної корекційно-виховної роботи в освітньому процесі спеціальних шкіл. Визначено різноманітність форм і шляхів взаємозв’язку урочної та позаурочної діяльності, характер взаємодії вчителів географії з вихователями груп подовженого дня. Встановлено, що серед форм і шляхів спільної діяльності педагогів переважають обговорення результатів навчально-виховної роботи, забезпечення координації дій в освітньому процесі через своєчасне інформування та ведення зошиту взаємозв’язку між вчителем і вихователями класу, об’єднання сумісних зусиль під час підготовки й проведення загальношкільних виховних заходів. З’ясовано, що недостатньо уваги приділяється дотриманню спадкоємності у календарних планах із навчальної та виховної роботи, проектуванню найбільш ефективних методів педагогічної взаємодії, проведенню позакласних заходів за основними розділами виховної роботи із урахуванням змістового контенту модельної навчальної програми з географії. Визначено педагогічні умови посилення освітнього, виховного та корекційного впливу взаємозв’язку уроків географії та позакласної роботи у навчально-виховному процесі спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. З метою підвищення рівня географічних знань старшокласників із інтелектуальними порушеннями про природу України запропоновано теми корекційно-виховних заходів, пов’язаних із уроками географії; конкретизовано організаційні форми їх проведення та засоби розширення уявлень про навколишній світ природи; розглянуто різноманітні види продуктивних завдань і вправ, які є доцільними для розв’язання освітньо-корекційних завдань у процесі урочної та позаурочної роботи географічного спрямування.

Посилання

Вержиховська О. М., Бонецька О. М. Козак А. В. Теорія і спеціальна методика виховання дітей з особливостями інтелектуального розвитку: Навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2013. 372 с.

Висоцька А. М. Організація позакласної виховної роботи в спеціальних навчальних закладах для дітей з розумовою відсталістю (5–10 класи): Методичні рекомендації. К. : ВГСПО «Нац. Асамблея інвалідів України». К., 2012. 106 с.

Кот М. З. Теорія і методика виховної роботи: Навчальний посібник. К., 2011. 216 с.

Одинченко Л. К. До проблеми взаємозв’язку уроків географії і позакласної роботи в допоміжній школі. Зб. наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету: Серія соціально-педагогічна. Вип. VII / За ред. О. В.Гаврилова, В. І.Співака. Кам’янець-Подільський, 2007. С. 221-223.

Одинченко Л. К., Скиба Т.Ю. Модельна навчальна програма «Географія» для 7–10 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. 2024. 82 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1XucxJxkIxnuO2xhiSwAYlqt67Ne8bpcq/view

Odynchenko L., Skiba T. To the problem of activation of the cognitive activity of mentally retarded students at the lessons of the course «Geography of Ukraine». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. № 4 (78). С. 417-426.

Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумово відсталої дитини: підручник. К. : Знання, 2008. 359 с.

Синьов В. М. Психолого-педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії. К. : «МП Леся», 2010. 779 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-23

Номер

Розділ

Статті