ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ФУНКЦІЇ ЯК ОСНОВА ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ТЕОРЕТИЧНИй ДИСКУРС
DOI:
https://doi.org/10.32782/naturalspu/2025.1.2Ключові слова:
психофізіологічні функції, стрес, психофізіологічні основи здоров’я, ЗВО, тривожність, адаптація, екстремальні ситуації, воєнний стан, стресостійкість, студентська молодьАнотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу літературних джерел відносно проблеми психофізіологічних основ здоров’я здобувачів вищої освіти України в умовах воєнного стану. Відомо, що воєнний стан провокує розвиток негативних змін у психічному та фізичному здоров’ї студентської молоді. Сучасні науково-методичні підходи до підтримки здоров’я здобувачів здебільшого зосереджені на лікуванні та реабілітації вже виявлених психофізіологічних або нервових порушень, що значно обмежує можливість їхнього попередження або корекції на ранніх етапах розвитку. Тому метою дослідження було з’ясувати стан вивченості особливостей психофізіологічних функцій як основ здоров’я здобувачів закладів вищої освіти (ЗВО) України в умовах воєнного стану. У роботі використано методи аналізу, систематизації та узагальнення сучасної вітчизняної та іноземної наукової літератури. Виявлено, що уявлення про механізми психофізіологічної підтримки здоров’я здобувачів ЗВО в умовах воєнного стану потребують перегляду, уточнення та змін, оскільки враховують лише психічну сторону проблеми, втрачаючи з виду фізіологічні аспекти нервової діяльності особистості в умовах тривалої дії стресу. Акцентовано на необхідності запровадження шляхів підвищення стресостійкості молоді в умовах екстремальних ситуацій. Наголошується, що проведення своєчасної діагностики щодо змін у механізмах нервової регуляції, стану психофізіологічних функцій, отриманих за допомогою об’єктивних фізіологічних методик та психологічного тестування може сприяти уточненню розуміння особливостей здоров’я студентської молоді та оптимізувати навчальну діяльність в умовах екстремальних ситуацій та хронічного стресу.
Посилання
Lobato-Baez, Mariana, Morales-Rosales, Luis Alberto, Algredo-Badillo, Ignacio and Rodríguez-Rangel, Héctor. Analysis of stress and anxiety in university students to identify correlated factors. Journal Educational Theory. 2021. Vol. 5, № 13. P. 10–19. DOI:https://doi.org//10.35429/10.35429/jet.2021.13.5.10.19.
Овчаренко О. Ю. Психоемоційний стан студентів в умовах збройного конфлікту. Габітус. 2023. Вип. 53. С. 75–81. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/53-2023/12.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Кривошей К. Ю. Вплив стресу на здобувачів вищої освіти в умовах військового конфлікту. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 71. Т. 2. С. 57–63. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/71/part_2/13.pdf (дата звернення 19.02.2025)
Предко В. В., Сомова О. О. Вплив війни на зміну рівня стресу та стратегій збереження життєстійкості українців. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Вип. 33 (72). №4. С. 89–98. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2022/4_2022.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Прокоф’єва Л. О. Особливості психологічного стану студентської молоді в умовах війни. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2023–2024. Т. 92. № (І) 2. С. 146–156. DOI: https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.00.
Кий-Кокарєва В. Г. Ставлення студентської молоді до свого здоров’я в умовах війни. Україна. Здоров’я нації. 2023. № 3 (73). С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.3.
Стресові стани населення України в контексті війни: результати всеукраїнського опитування : Офіц. сайт. URL: https://sau.in.ua/research/stresovi-stany-naselennya-ukrayiny-v-konteksti-vijny-rezultaty-vseukrayinskogo-opytuvannya/ (дата звернення: 19.02.2025).
Гула Л. В. Навчання студентів ЗВО та їх адаптація в умовах воєнного стану. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 71. Т. 1. С. 129–133. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/71/part_1/26.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Serheta, I. V. Features of adaptation of student youth to stressed educational activities in the conditions of modern institutions of higher education. Intellectual and technological potential of the XXI century: Monographic series “European Science” Book 23. Part 1 / ed. by ScientificWorld-NetAkhatAV. Karlsruhe, 2023. P. 144–154. DOI: https://doi.org/ 10.30890/2709-2313.2023-23-01-001.
Барчі Б. В. Психологічне здоров’я: надання психологічних послуг населенню. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: збірник матеріалів IV Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Львів, 18 жовтня 2019 р. Львів, 2019. С. 18–21.
Мороз Л. І., Сафін О. Д. Модель розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т. 33 (72) № 5. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2022.5/08.
Шамне А., Шмаргун В., Мартинюк І., Афанасенко Л. Розвиток стресостійкості особистості в умовах закладів вищої освіти. Психологія стресостійкості студентської молоді: монографія / За заг. ред. В. Шмаргуна. Київ, 2018. С. 140–200. URL: https://dglib.nubip.edu.ua/server/api/core/bitstreams/423be051-1364-4d77-93a6-68d625066c4e/content (дата звернення 20.02.2025).
Шпак М. М. Стресостійкість особистості в дискурсі сучасних психологічних досліджень. Габітус. 2022. Вип. 39. С. 199–203. URL: http://habitus.od.ua/journals/2022/39-2022/36.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Коваль К. Г., Хоменко С. М., Юхименко Л. І. Психофізіологічні основи поняття стресостійкості людини. XL International scientific and practical conference «Mechanisms of Development of the Scientific and Technical Potential of Modern Society», Salzburg, September 25–27. 2024. Salzburg, 2024. P. 29–31. DOI: https://doi.org/10.70286/isu-25.09.2024.
Анатомія стресу. Ганс Сельє та послідовники: збірник / уклад. Є. Скіндер-Влас. Київ : Видавничий дім «Медкнига». 2024. 148 с.
Yukhymenko L. I., Khomenko S. M., Iliukha L. M. Diagnosis and monitoring of the functioning of the human nervous system. Modern methods of diagnosing diseases: Collective monograph / ed. by PC Technology Center. Kharkiv, 2023. С. 69–94. DOI: https://doi.org/10.15587/978-617-7319-65-7.
Yukhimenko Lilia. Eletroencephalographic correlates of the speed (time) of the central processing of information by the higher parts of brain in humans with the different individual-typological features of the higher nervous activity. “Eureka: Life Science”. NeuroScience. 2016. № 2(2). P. 51–56. DOI: https://doi.org/10.21303/2504-5695.2016.00068.
Yukhymenko L. I. Biological and social aspects of human health as determinants of economic development. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. Vol. 9. № 3. P. 222–227. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-3-222-227.
Юхименко Л. І. До питання про розкриття психофізіологічних основ особистості. Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference «International Forum: Problems and Scientific Solutions» InterConf, (25), Melbourne, August 6–8. 2020. Melbourne, 2020. P. 67–71. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/issue/view/6-8.08.2020/339 (дата звернення: 20.02.2025).
Koval K. H., Khomenko S. M. Characteristics of students’ anxiety under the conditions of martial law: psychophysiological content. Тенденції, проблеми та виклики сучасної фізіології рухової активності та фізкультурноспортивної реабілітації: матеріали міжн. наук.-практичної конф, м. Черкаси-Київ, 27–28 листопада 2024 р. Черкаси-Київ, 2024. С. 153–154.
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?» : Офіц. сайт. URL: https://howareu.com/produkty?v=665dcf7543ef2 (дата звернення: 20.02.2025).