PSYCHOPHYSIOLOGICAL FUNCTIONS AS THE BASIS OF STUDENTS’ HEALTH UNDER CONDITIONS OF MARTIAL LAW: THEORETICAL DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/naturalspu/2025.1.2Keywords:
psychophysiological functions, stress, psychophysiological foundations of health, HEI, anxiety, adaptation, extreme situations, martial law, stress resistance, student youthAbstract
The article presents the results of the theoretical analysis of literary sources regarding the problem of psychophysiological foundations of applicants’ health of higher education in Ukraine under martial law. It is known that martial law provokes the development of negative changes in the mental and physical health of student youth. Modern scientific and methodological approaches to maintaining the health of students are mainly focused on the treatment and rehabilitation of already identified psychophysiological or nervous disorders, which significantly limits the possibility of their prevention or correction in the early stages of development. Therefore, the purpose of the study was to find out the state of study of the features of psychophysiological functions as the basis of the students’ health of higher education institutions (HEI) of Ukraine under martial law. We used the methods of analysis, systematization and generalization of modern domestic and foreign scientific literature. It was found that ideas about the mechanisms of psychophysiological support for the health of HEI students in the conditions of martial law require revision, clarification and changes, since they take into account only the mental side of the problem, losing sight of the physiological aspects of the nervous activity of the individual in conditions of prolonged stress. The need to introduce ways to increase the stress resistance of young people in extreme situations is emphasized.It is noted that the timely diagnosis of changes in the mechanisms of nervous regulation, the state of psychophysiological functions obtained with the help of objective physiological techniques and psychological testing can help to clarify the understanding of the health characteristics of student youth and optimize learning activities in extreme situations and chronic stress.
References
Lobato-Baez, Mariana, Morales-Rosales, Luis Alberto, Algredo-Badillo, Ignacio and Rodríguez-Rangel, Héctor. Analysis of stress and anxiety in university students to identify correlated factors. Journal Educational Theory. 2021. Vol. 5, № 13. P. 10–19. DOI:https://doi.org//10.35429/10.35429/jet.2021.13.5.10.19.
Овчаренко О. Ю. Психоемоційний стан студентів в умовах збройного конфлікту. Габітус. 2023. Вип. 53. С. 75–81. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/53-2023/12.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Кривошей К. Ю. Вплив стресу на здобувачів вищої освіти в умовах військового конфлікту. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 71. Т. 2. С. 57–63. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/71/part_2/13.pdf (дата звернення 19.02.2025)
Предко В. В., Сомова О. О. Вплив війни на зміну рівня стресу та стратегій збереження життєстійкості українців. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Вип. 33 (72). №4. С. 89–98. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2022/4_2022.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Прокоф’єва Л. О. Особливості психологічного стану студентської молоді в умовах війни. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2023–2024. Т. 92. № (І) 2. С. 146–156. DOI: https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.00.
Кий-Кокарєва В. Г. Ставлення студентської молоді до свого здоров’я в умовах війни. Україна. Здоров’я нації. 2023. № 3 (73). С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.3.
Стресові стани населення України в контексті війни: результати всеукраїнського опитування : Офіц. сайт. URL: https://sau.in.ua/research/stresovi-stany-naselennya-ukrayiny-v-konteksti-vijny-rezultaty-vseukrayinskogo-opytuvannya/ (дата звернення: 19.02.2025).
Гула Л. В. Навчання студентів ЗВО та їх адаптація в умовах воєнного стану. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 71. Т. 1. С. 129–133. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/71/part_1/26.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Serheta, I. V. Features of adaptation of student youth to stressed educational activities in the conditions of modern institutions of higher education. Intellectual and technological potential of the XXI century: Monographic series “European Science” Book 23. Part 1 / ed. by ScientificWorld-NetAkhatAV. Karlsruhe, 2023. P. 144–154. DOI: https://doi.org/ 10.30890/2709-2313.2023-23-01-001.
Барчі Б. В. Психологічне здоров’я: надання психологічних послуг населенню. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: збірник матеріалів IV Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Львів, 18 жовтня 2019 р. Львів, 2019. С. 18–21.
Мороз Л. І., Сафін О. Д. Модель розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т. 33 (72) № 5. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2022.5/08.
Шамне А., Шмаргун В., Мартинюк І., Афанасенко Л. Розвиток стресостійкості особистості в умовах закладів вищої освіти. Психологія стресостійкості студентської молоді: монографія / За заг. ред. В. Шмаргуна. Київ, 2018. С. 140–200. URL: https://dglib.nubip.edu.ua/server/api/core/bitstreams/423be051-1364-4d77-93a6-68d625066c4e/content (дата звернення 20.02.2025).
Шпак М. М. Стресостійкість особистості в дискурсі сучасних психологічних досліджень. Габітус. 2022. Вип. 39. С. 199–203. URL: http://habitus.od.ua/journals/2022/39-2022/36.pdf (дата звернення: 19.02.2025).
Коваль К. Г., Хоменко С. М., Юхименко Л. І. Психофізіологічні основи поняття стресостійкості людини. XL International scientific and practical conference «Mechanisms of Development of the Scientific and Technical Potential of Modern Society», Salzburg, September 25–27. 2024. Salzburg, 2024. P. 29–31. DOI: https://doi.org/10.70286/isu-25.09.2024.
Анатомія стресу. Ганс Сельє та послідовники: збірник / уклад. Є. Скіндер-Влас. Київ : Видавничий дім «Медкнига». 2024. 148 с.
Yukhymenko L. I., Khomenko S. M., Iliukha L. M. Diagnosis and monitoring of the functioning of the human nervous system. Modern methods of diagnosing diseases: Collective monograph / ed. by PC Technology Center. Kharkiv, 2023. С. 69–94. DOI: https://doi.org/10.15587/978-617-7319-65-7.
Yukhimenko Lilia. Eletroencephalographic correlates of the speed (time) of the central processing of information by the higher parts of brain in humans with the different individual-typological features of the higher nervous activity. “Eureka: Life Science”. NeuroScience. 2016. № 2(2). P. 51–56. DOI: https://doi.org/10.21303/2504-5695.2016.00068.
Yukhymenko L. I. Biological and social aspects of human health as determinants of economic development. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. Vol. 9. № 3. P. 222–227. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-3-222-227.
Юхименко Л. І. До питання про розкриття психофізіологічних основ особистості. Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference «International Forum: Problems and Scientific Solutions» InterConf, (25), Melbourne, August 6–8. 2020. Melbourne, 2020. P. 67–71. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/issue/view/6-8.08.2020/339 (дата звернення: 20.02.2025).
Koval K. H., Khomenko S. M. Characteristics of students’ anxiety under the conditions of martial law: psychophysiological content. Тенденції, проблеми та виклики сучасної фізіології рухової активності та фізкультурноспортивної реабілітації: матеріали міжн. наук.-практичної конф, м. Черкаси-Київ, 27–28 листопада 2024 р. Черкаси-Київ, 2024. С. 153–154.
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?» : Офіц. сайт. URL: https://howareu.com/produkty?v=665dcf7543ef2 (дата звернення: 20.02.2025).