PRAGMALINGUISTIC PARAMETRS OF PUBLICISTIC DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.5.6

Keywords:

journalistic discourse, linguopragmatics (linguistic pragmatics), communicative and pragmatic analysis of discourse, publicistic text

Abstract

One of the leading areas of communicative and pragmatic analysis of different types of discourse is the study of the peculiarities of its construction in a certain socio-communicative situation, i.e. the effective use of language means to influence the addressee depending on their social orientation. Newspaper discourse is considered to be indicative of the impact on the mass audience and the development of the language system as a whole. In the proposed study, based on the material of modern Ukrainian-language newspaper and magazine articles, authors’ TV programs, social networks, etc., an attempt is made to describe and systematize the components of the communicative and pragmatic plan of journalistic texts. The authors of the research analyzed and summarised modern concepts of interpreting journalistic discourse, characterized its main features; identified the discursive properties of journalistic speech; identified and classified the communicative and pragmatic components of a media text; systematized and formalised the methods of linguistic influence on the recipient within the framework of journalistic discourse in an inseparable connection with its functions. The study defines journalistic discourse as a type of institutional discourse, which is an information-oriented form of communication activity that is embodied through the media and is directed to a wide range of recipients. The communicative and pragmatic approach to the study of the analyzed type of discourse allowed the researchers to consider the journalistic text as a product of the thought and creative process, which consists in the conscious selection of effective communication tactics and effective linguistic means aimed at achieving a global strategic goal, namely, ideological persuasion of the potential reader. A thorough study of multigenre journalistic texts from the standpoint of communicative and pragmatic analysis of discourse allowed the authors to systematize and describe the following components of discourse: communicative and analytical, communicative and situational, communicative and motivational, intentional, linguistic competence, and background knowledge. Further consideration is required for the tools of the linguistics of persuasion, which covers different means and ways of influencing the formation of public consciousness of society as a whole.

References

Мосейчук О. М. Публіцистичний дискурс як контекст реалізації комунікативного впливу на масового адресата. Вісник Житомирського державного університету. Філологічні науки. 2012. Вип. 65. С. 174–177. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN /VZhDU_2012_65_36 (дата звернення: 24.04.2023).

Павлик Н. Комунікативно-прагматичні параметри публіцистичного листа як компонента газетного дискурсу. Філологія й лінгводидактика в науковому дискурсі ХХІ століття : матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (до 35-ї річниці заснування кафедри філологічних дисциплін), 24 лютого 2016 р., м. Старобільськ / ДЗ «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2016. С. 23–30.

Разумна К. А. Англійськомовний публіцистичний дискурс у дзеркалі сучасних лінгвістичних розвідок. Науковий вісник ДЦ11У імені І. Франка Серія «Філологічні науки». Мовознавство. 2018. № 10. С. 121–125. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/10049/1/NVDDPUIIF_2018_121-125.pdf (дата звернення: 11.02.2024).

Брухаль Я. Б. Комунікативний підхід до вивчення публіцистичного дискурсу. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Серія: Філологічні науки. 2014. Книга 2. С. 23–28. URL: https://dereksiz.org/pars_docs/refs/452/451489/451489.pdf (дата звернення: 10.02.2024).

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Серажим К. С. Дискурс як соціолінгвальне явище: методологія, архітектоніка, варіативність (на матеріалі сучасної газетної публіцистики). Київ : Націон. ун-т ім. Тараса Шевченка, 2002. 392 с.

Бацевич Ф. С. Лінгвістична прагматика. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. URL: https://esu.com.ua/article-55505 (дата звернення: 09.02.2024).

Шатілова О. Оцінність як категорія текстів в українських засобах масової комунікації. Studia Philologica, 2017, (1). URL: https://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/204 (дата звернення: 10.02.2024).

Ідеологема. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. URL: https://vue.gov.ua/(дата звернення: 09.02.2024).

Dijk van T. A. Studies in the Pragmatics of Discourse. The Hague : Mouton Publishers, 1981. 331 p.

Published

2024-05-15

Issue

Section

SECTION 1 LINGUISTICS