THE CONTENT OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS: MODERN TRENDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.15

Keywords:

content of education, content of training, interdisciplinary integration, language-methodological training, future teacher of the Ukrainian language and literature, educational-professional program, subject-methodological competence, A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

Abstract

The article outlines some aspects of contemporary trends in the content of professional training for future teachers of Ukrainian language and literature based on the principles of interdisciplinary integration. Taking into account scientific works and regulatory documents regarding the profiling of senior high school, various approaches to the interpretation of the concepts of "content of education," "content of training," and "interdisciplinary integration" have been outlined. It is assumed that the concept of "content of education" should be characterized as a certain system of knowledge, skills, abilities, and competencies, as well as worldview and moral-ethical beliefs that future teachers of the Ukrainian language and literature should acquire during their training. Important considerations of researchers regarding the close interaction of participants in the educational process, so that the content of education mastered by the student becomes a personal achievement that helps to act in non-standard and uncertain situations of the educational environment. The study presents a theoretical analysis of research work within the educational partnership aimed at updating the educational programs for the specialty "Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)" at the first (bachelor's) and second (master's) levels at A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy and Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. It is noted that the implementation of interdisciplinary connections for the development of working educational programs, particularly in language and language-methodological disciplines, serves as a didactic condition for building a cohesive system of education based on the commonality of the content of educational disciplines and the interconnections between them. It is indicated that in the language-methodological training courses, it is advisable to consider the trends and challenges in preparing future teachers of the Ukrainian language and literature for teaching in specialized schools: the digitalization of subjects in the language and literature educational field, the development of online education, challenges related to the mental and personal development of students, the use of competency-based tasks in lessons, the activation of research and problem-searching methods, as well as project-based, interactive, and micro-learning methods. Based on the example of the trial implementation of language and methodological disciplines, it is suggested that a future teacher should possess several subsystems for the introduction of forms and methods of specialized education: the presentation of the content of specialized educational material, the organization of communication between "teacher and student," the provision of students' cognitive motivation, and the formation of key competencies that influence successful self-realization in the face of modern challenges.

References

Річний звіт про стан дотримання Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" у 2023 р. Уповноваженого із захисту державної мови. 2023. URL: https://movaombudsman.gov.ua/storage/app/sites/14/%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82%202023/%D0%A0%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%99%20%D0%97%D0%92%D0%86%D0%A2%202023.pdf (дата звернення: 02.09.2024).

Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року «Освіта переможців». Міністерство освіти і науки України : офіц. сайт. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/osvita-peremozhcivpredstavlyayemo-strategichnij-plan-diyalnosti (дата звернення: 02.09.2024).

Державний стандарт профільної середньої освіти. 2024. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhenniaderzhavnoho-standartu-profilnoi-serednoi-osvity-851-250724 (дата звернення: 05.09.2024).

Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 5 (2). С. 1–8. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (дата звернення: 05.09.2024).

Проєкт стандарту вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 014 Середня освіта. Українська мова і література», 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-napershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti (дата звернення: 06.09.2024).

Проєкт стандарту вищої освіти України; другий (магістерський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 014 Середня освіта. Українська мова і література» 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-standartu-vishoyi-osviti-zispecialnosti-014-serednya-osvita-na-drugomu-magisterskomu-rivni-vishoyi-osviti (дата звернення: 05.09.2024).

Семеног О. М. Підготовка вчителя української філології в умовах війни: європейські пріоритети та національний досвід. Trends in the development of philological education in the era of digitalization: European and national contexts : Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. URL: http://surl.li/njdjw (дата звернення: 05.09.2024).

Семеног О., Дятленко Т., Калинич О. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до навчання учнів у НУШ. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. 2023. Вип. 4. С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.4.18 (дата звернення: 07.09.2024).

Григоренко Т. В. Професійно-комунікативна діяльність майбутніх учителів української мови та літератури. Актуальні питання у сучасній науці. Київ, 2024. № 6 (24). С. 787–797.

Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. 2-ге вид. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.

Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи : підруч. за модульно-рейтинговою системою навч. для студ. магістратури. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 384 с.

Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Знання, 2005. 486 с.

Онищук Л. А. Теоретико-методологічні засади конструювання та реалізації змісту освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. Київ, 2016. № 1. С. 45–53.

Джеджула О. М. Сучасні підходи до проектування змісту технічної освіти у ВНЗ. Нова педагогічна думка. Київ, 2014. № 2. С. 73–77.

Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література. Мова і література (англійська))» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини : веб-сайт. URL: https://ff.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/serednya-osvita-ukrayinska-mova-i-literatura.-movai-literatura-anglijska-2.pdf (дата звернення: 04.09.2024).

Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова)» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини : веб-сайт. URL: https://ff.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/m02_op_014_so_angl.-mova_2022-2.pdf (дата звернення: 04.09.2024).

Освітньо-професійна програма 014 Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова) першого (бакалаврського) рівня. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/opp/so_ukrayinska_mova_561dc.pdf (дата звернення: 02.09.2024).

Освітньо-професійна програма Середня освіта 014 (Українська мова і література. Англійська мова) другий (магістерський рівень). Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/opp/opp_serednya_osvita_ukrayinska_mova_i_literatura_a_1e061.pdf (дата звернення: 04.09.2024).

Гуревич Р. С. Інтеграція наукових знань у підготовці майбутнього вчителя технологій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2015. № 51. С. 97–103.

Лісневська А. Л. Міждисциплінарні зв’язки у контексті інноваційних технологій фахової підготовки телевізійних репортерів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Луганськ, 2012. № 22 (2). С. 228–234.

Освітньо-професійна програма Середня освіта 014 (Українська мова і література. Англійська мова) другий (магістерський рівень). Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/opp/programa/ukrmova_i_l-ra_anglmova_48818.pdf (дата звернення: 04.09.2024).

Концепція профільного навчання в старшій школі : затв. наказом МОН України від 21.10.2013 р. № 1456. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/npa/5a1fe82a9c95d.pdf (дата звернення: 02.09.2024).

Формування змісту профільного навчання : кол. моногр. / Г. О. Васьківська та ін. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2018. 260 с.

Омельчук С.А. Сучасні тренди розвитку української лінгвометодики: глобальний і національний виміри. Педагогічні науки. 2024. Вип. 105. С. 5–13.

Вовк М. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до викладання у профільній школі: досвід, інновації, виклики. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації : зб. матеріалів / за заг. ред. Ляшенко О. І., Засєкіної Т. М., Мальованого Ю. І., Литвинової С. Г., Малиношевської А. В. Київ : Освіта, 2024. С. 198–202.

Published

2024-12-11

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY