ЗМІСТ МОВНО-МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: ДОСВІД І СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.7.15Ключові слова:
зміст освіти, зміст підготовки, міждисциплінарна інтеграція, мовно-методична підготовка, майбутній учитель української мови і літератури, освітньо-професійна програма, предметно-методична компетентність, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла ТичиниАнотація
У статті окреслено деякі аспекти сучасних тенденцій змісту фахової, мовно-методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури на засадах міждисциплінарної інтеграції. З урахуванням наукових праць та нормативно-правових документів щодо профілізації старшої школи окреслено різні підходи до трактування поняття «зміст освіти», «зміст підготовки», «міждисциплінарна інтеграція». Припускається, що поняття «зміст освіти» доцільно характеризувати як певну систему знань, умінь, навичок і компетентностей, а також світоглядних та морально-етичних переконань, якими мають оволодіти майбутні вчителі української мови і літератури у процесі навчання. Важливі міркування дослідників щодо тісної взаємодії суб’єктів освітнього процесу, щоб зміст освіти, який опанував студент/студентка, став особистісним здобутком, що допомагає діяти в нестандартних та невизначених ситуаціях освітнього середовища. Представлено теоретичний аналіз проблеми і дослідної роботи в межах освітнього партнерства з оновлення освітніх програм спеціальності «Середня освіта (Українська мова і література)» на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка та Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Зазначено, що реалізація міжпредметних зв’язків для укладання робочих навчальних програм, зокрема, з мовних, мовно-методичних дисциплін слугує дидактичною умовою побудови цілісної системи навчання на основі спільності змісту та взаємозв’язків між навчальними дисциплінами. Означено, що в навчальних мовно-методичних курсах доцільно враховувати тенденції, виклики підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до викладання у профільній школі: діджиталізація предметів мовно-літературної освітньої галузі, розвиток онлайнової освіти, виклики психічного й особистісного розвитку учнів, використання компетентнісних завдань на уроках, активізація дослідницького, проблемно-пошукового методів, методів проєктного, інтерактивного, мікро-навчання в освітньому процесі. Читання мовно-методичних дисциплін з урахуванням нових шкільних стандартів засвідчує важливість знань змісту профільного навчального матеріалу, організації комунікації «учитель – учень», забезпечення пізнавальної мотивації учнів та формування ключових компетентностей, що впливають на успішну самореалізацію в умовах сучасних викликів.
Посилання
Річний звіт про стан дотримання Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" у 2023 р. Уповноваженого із захисту державної мови. 2023. URL: https://movaombudsman.gov.ua/storage/app/sites/14/%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82%202023/%D0%A0%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%99%20%D0%97%D0%92%D0%86%D0%A2%202023.pdf (дата звернення: 02.09.2024).
Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року «Освіта переможців». Міністерство освіти і науки України : офіц. сайт. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/osvita-peremozhcivpredstavlyayemo-strategichnij-plan-diyalnosti (дата звернення: 02.09.2024).
Державний стандарт профільної середньої освіти. 2024. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhenniaderzhavnoho-standartu-profilnoi-serednoi-osvity-851-250724 (дата звернення: 05.09.2024).
Профільна середня освіта: концептуальні засади для нової української школи / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 5 (2). С. 1–8. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201 (дата звернення: 05.09.2024).
Проєкт стандарту вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 014 Середня освіта. Українська мова і література», 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-napershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti (дата звернення: 06.09.2024).
Проєкт стандарту вищої освіти України; другий (магістерський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 014 Середня освіта. Українська мова і література» 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-standartu-vishoyi-osviti-zispecialnosti-014-serednya-osvita-na-drugomu-magisterskomu-rivni-vishoyi-osviti (дата звернення: 05.09.2024).
Семеног О. М. Підготовка вчителя української філології в умовах війни: європейські пріоритети та національний досвід. Trends in the development of philological education in the era of digitalization: European and national contexts : Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. URL: http://surl.li/njdjw (дата звернення: 05.09.2024).
Семеног О., Дятленко Т., Калинич О. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до навчання учнів у НУШ. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія. 2023. Вип. 4. С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.4.18 (дата звернення: 07.09.2024).
Григоренко Т. В. Професійно-комунікативна діяльність майбутніх учителів української мови та літератури. Актуальні питання у сучасній науці. Київ, 2024. № 6 (24). С. 787–797.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. 2-ге вид. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи : підруч. за модульно-рейтинговою системою навч. для студ. магістратури. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 384 с.
Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Знання, 2005. 486 с.
Онищук Л. А. Теоретико-методологічні засади конструювання та реалізації змісту освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. Київ, 2016. № 1. С. 45–53.
Джеджула О. М. Сучасні підходи до проектування змісту технічної освіти у ВНЗ. Нова педагогічна думка. Київ, 2014. № 2. С. 73–77.
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література. Мова і література (англійська))» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини : веб-сайт. URL: https://ff.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/serednya-osvita-ukrayinska-mova-i-literatura.-movai-literatura-anglijska-2.pdf (дата звернення: 04.09.2024).
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова)» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини : веб-сайт. URL: https://ff.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/m02_op_014_so_angl.-mova_2022-2.pdf (дата звернення: 04.09.2024).
Освітньо-професійна програма 014 Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова) першого (бакалаврського) рівня. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/opp/so_ukrayinska_mova_561dc.pdf (дата звернення: 02.09.2024).
Освітньо-професійна програма Середня освіта 014 (Українська мова і література. Англійська мова) другий (магістерський рівень). Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/opp/opp_serednya_osvita_ukrayinska_mova_i_literatura_a_1e061.pdf (дата звернення: 04.09.2024).
Гуревич Р. С. Інтеграція наукових знань у підготовці майбутнього вчителя технологій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2015. № 51. С. 97–103.
Лісневська А. Л. Міждисциплінарні зв’язки у контексті інноваційних технологій фахової підготовки телевізійних репортерів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Луганськ, 2012. № 22 (2). С. 228–234.
Освітньо-професійна програма Середня освіта 014 (Українська мова і література. Англійська мова) другий (магістерський рівень). Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка : веб-сайт. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/opp/programa/ukrmova_i_l-ra_anglmova_48818.pdf (дата звернення: 04.09.2024).
Концепція профільного навчання в старшій школі : затв. наказом МОН України від 21.10.2013 р. № 1456. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/npa/5a1fe82a9c95d.pdf (дата звернення: 02.09.2024).
Формування змісту профільного навчання : кол. моногр. / Г. О. Васьківська та ін. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2018. 260 с.
Омельчук С.А. Сучасні тренди розвитку української лінгвометодики: глобальний і національний виміри. Педагогічні науки. 2024. Вип. 105. С. 5–13.
Вовк М. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до викладання у профільній школі: досвід, інновації, виклики. Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації : зб. матеріалів / за заг. ред. Ляшенко О. І., Засєкіної Т. М., Мальованого Ю. І., Литвинової С. Г., Малиношевської А. В. Київ : Освіта, 2024. С. 198–202.