РОЗВИТОК МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 7 КЛАСУ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИСУ: ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.23

Ключові слова:

експериментальне дослідження, інтерактив, інтерактивні методи навчання, інтерактивні вправи, мовно-комунікативна компетентність, комунікативні здібності, мовнокомунікативні навички, освіта, педагогіка, синтаксис

Анотація

У статті доведено, що розвинені мовленнєві здібності, мовнокомунікативні уміння, навички відображають високий рівень культури людини, а тому вивченню синтаксису в межах навчальної дисципліни «Українська мова» (7 клас) належить провідна роль. З метою досягнення належного рівня знань і сформованості мовнокомунікативної компетентності учнів актуальним є використання інтерактивних технологій, що передбачають активну взаємодію всіх учасників освітнього процесу, що і створює необхідні умови для спілкування, а отже, формує й розвиває комунікативні вміння й навички. Окреслено теоретико-практичні засади використання інтерактивних вправ, описано методику проведення уроків української мови з їх застосуванням, доведено переваги інтерактивних вправ. Проведено експериментально-дослідну роботу, яка засвідчила ефективність використання інтерактивних вправ для формування мовнокомунікативної компетентності здобувачів освіти. Дослідження проведено в три етапи. Перший етап – діагностування (перевірялося вміння слухати, висловлювати власні думки, виділяти в мовленні істотні орієнтири, вміння домовлятися, знаходити компроміс (групова взаємодія)). За результатами цього діагностування було розроблено комплекс інтерактивних вправ, які систематично впроваджувалися на уроках вивчення різних тем із синтаксису (другий етап – формувальний). На третьому етапі був здійснений контрольний експеримент, за результатами якого зроблено висновки про ефективність проведеної роботи: інтерактивні вправи розвивають уміння вирішувати завдання проблемного характеру, висловлювати ідеї, критично аналізувати, виконувати творчу й дослідницьку роботу тощо.

Посилання

Кушнір Т.І. Формування в учнів граматичної компетентності під час вивчення синтаксису в основній школі. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2015. Вип. 3. С. 139–145.

Макарова Є.В. Формування комунікативної компетентності учнів під час вивчення синтаксису української мови. Філологія ХХІ століття : збірник наукових праць студентства й наукової молоді за матеріалами ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентства й наукової молоді. Харків, 2023. С. 71–73.

Герман В., Сердюк К. Інтерактивні технології як сучасний підхід до організації навчання української мови в школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2022. № 9–10 (123–124). С. 26–37.

Єфіменко І.М. Формування комунікативної компетенції учнів початкових класів шляхом використання інтерактивних методів навчання. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 177. С. 161–165.

Пономарьова К.І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови : методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. С. 88.

Голуб Н.М., Проценко Л.І. Роль комунікативно-ситуативних вправ у формуванні мовної особистості. Література та культура Полісся. 2008. Вип. 43. С. 218–223.

Щупко С.О. Системне засвоєння синтаксичного матеріалу за допомогою сучасних видів вправ. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 199. С. 222–229.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20