ТЕХНОЛОГІЯ ІНТЕГРОВАНОЇ НАУКОВО-ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ПЕДАГОГІЧНОЇ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.28Ключові слова:
фахова педагогічна підготовка, магістранти педагогічної галузі, кваліфікаційна робота, виробнича практична підготовкаАнотація
У статті обґрунтовано важливість якісної організації та взаємозв’язку у реалізації двох стрижневих складників фахової підготовки магістрів педагогічної галузі: виконання кваліфікаційної роботи та проходження виробничої практики. Наведені теоретичні узагальнення засвідчують наявність у педагогічного дослідження специфічних рис, які ускладнюють проведення якісного дослідження за обмежений термін фахової підготовки за магістерською освітньою програмою. У зв’язку із цим авторка стверджує, що інтеграція науково-дослідницької та практичної підготовки має охоплювати всі етапи роботи над виконанням магістерського дослідження і обґрунтовує технологію інтегрованої науково-практичної підготовки магістрантів педагогічної освітньої галузі. Пропонована технологія передбачає дотримання організаційних умов, до яких належать такі як: розподіл тижнів для виконання магістрантом кваліфікаційної роботи та тижнів для проходження виробничої практичної підготовки між усіма семестрами навчання; постановка поспіль у графіку освітнього процесу магістрантів тижнів для виконання кваліфікаційної роботи та тижнів для проходження практичної підготовки; виокремлення у змісті виробничої практичної підготовки наукового складника, що включає дослідницьку діяльність у межах магістерського дослідження; долучення емпіричних матеріалів магістерського дослідження до звітної документації з практики на всіх її етапах. Технологія інтегрованої науково-практичної підготовки містить 3 етапи підготовки магістерського дослідження: початковий, основний та підсумковий. На думку автора, пропонована технологія має переваги перед традиційним підходом до організації науково-дослідної роботи магістрантів: використання методу «занурення» в наукову проблему через збільшення терміну її осмислення та опрацювання і відповідне підвищення якості наукових досліджень магістрантів; можливість для здобувача вищої освіти проводити необхідні емпіричні дослідження на базі виробничої практичної підготовки; органічне сполучення наукового саморозвитку студента та спільної роботи з науковим керівником; взаємопов’язаний розвиток різних складників наукової компетентності магістрантів.
Посилання
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.05.2023).
Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти в Україні : наказ МОНУ від 16.07.2018 № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 10.05.2023).
Лаврук М. Методика науково-педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. 148 с. URL: https://tinyurl.com/59yx3uwy (дата звернення: 10.05.2023).
Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с. URL: https://tinyurl.com/29s4p5ks (дата звернення: 10.05.2023).
Науково-педагогічне дослідження : навчальний посібник. / Уклад.: Н.Н. Чайченко, О.М. Семеног, Л.М. Артюшкіна, О.М. Рудь. Суми : СОІППО, 2015. 190 с. URL: https://tinyurl.com/4aauzzmu (дата звернення: 10.05.2023).
Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень : навчальний посібник. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 560 с. URL: https://tinyurl.com/3x4xaxuh (дата звернення: 10.05.2023).
Семеног О.М. Фахова практика магістрантів – українських філологів на засадах партнерської взаємодії. Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». 2023. Вип. 2. С. 37–43. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.2.7.
Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: традиції та інновації : навчальний посібник. / Семеног О.М., Вовк М.П., Дятленко Т.І, Громова Н.В. Київ : Талком, 2021. 377 с.
Соломаха С.О. Зміст і методичні засади організації фахових практик магістрантів у закладах вищої педагогічної освіти : методичні рекомендації. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПНУ, 2021. 127 с. URL: https://tinyurl.com/3b8fk9kc (дата звернення: 10.05.2023).
Теоретичні і методичні засади організації практики у закладах вищої педагогічної освіти : аналітичний матеріал. / М.П. Вовк, Ю.В. Грищенко, С.О. Соломаха, Н.О. Філіпчук. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПНУ 2022. 278 с. URL: https://tinyurl.com/3v5y9cpc (дата звернення: 10.05.2023).