ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ НУШ КУЛЬТУРИ РОБОТИ З ТЕКСТОМ ЕСЕ
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2024.6.11Ключові слова:
мовно-методична підготовка, формування, майбутній учитель української мови і літератури, культура роботи з текстом есе, змістове та методичне забезпечення, навчання української мови у сьомому класі НУШАнотація
У статті окреслено методологічне і змістово-методичне забезпечення підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до формування культури роботи в учнів 7-го класу НУШ із текстом есе. На основі аналізу освітніх документів, наукових джерел, дослідної роботи з'ясовано, що поняття «культура роботи з текстом есе учнів НУШ» охоплює такі компоненти: культуру читання, культуру композиційної побудови, мовно-стилістичну культуру. Для написання вільного та формального есе важливі культура читання публіцистичного, художнього, медіатексту, відбір інформації, її аналіз. Формування культури роботи з текстом есе учнів НУШ окреслено як компетентнісно орієнтований процес, що залежить від індивідуального досвіду, фонових знань, творчого мислення і спрямований на формування мотивації, мовно-мовленнєвих знань, умінь і навичок. Методологія дослідження передбачає урахування основних положень особистісно орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного та комунікативно-жанрового підходів. У контексті формування культури роботи учнів 7-го пілотного класу НУШ із текстом есе окреслено модельну програму (автори – Н. Голуб, О. Горошкіна) та окремі підручники, у яких текстовій діяльності та складанню есе відводять чільне місце, пропонують вдумливе читання й критичне осмислення текстів на культурну тематику; визначення та формулювання проблеми тексту; редагування, доповнення, переформатування тексту. Проаналізовано деякі аспекти досвіду вчителя пілотного 7-го класу НУШ щодо формування культури роботи учнів із текстом есе і зроблено припущення щодо важливості індивідуального досвіду, емоційного складника, фонових знань, творчого мислення. З урахуванням дослідної роботи, особистісного та компетентнісного підходів у межах курсу методики навчання української мови розроблено вправи на читання й розуміння тексту, міркування, застосування знань у конкретній ситуації. Зазначено, що дієвими методами та інструментами, які активізують підготовку вчителя до інтеграції есе в навчання української мови, є сервіс Google Arts & Culture.
Посилання
PISA 2022 Results: Ukrainian Regions (18 of 27). URL: https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/ukrainian-regions-18-of-27-78043794/ (дата звернення: 16.04.2024).
Пасько І. Що означає бути компетентним читачем – міжнародний досвід (бонус до аналізу програм з української мови та літератури). URL: https://nus.org.ua/articles/shho-oznachaye-buty-kompetentnym-chytachemmizhnarodnyj-dosvid-bonus-do-analizu-program-z-ukrayinskoyi-movy-ta-literatury/ (дата звернення: 12.05.2024).
Струк О. PISA-2022. Найнижчі результати українські учні показали в читанні, найвищі – в природничо-наукових дисциплінах. URL: https://lb.ua/society/2023/12/05/587551_pisa2022_naynizhchi_rezultati.html (дата звернення: 18.04.2024).
Загальнодержавне моніторингове дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: звіт за результатами моніторингу. (2023). Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/Zagalnoderzhavne-monitoringove-doslidzhennya-yakosti-osviti-u-ZZSOv-umovakh-viyni-2023_SQE-SURGe.pdf (дата звернення: 16.02.2024).
Голуб Н.Б., Горошкіна О. Українська мова. 7–9 класи. Модельна навчальна програма. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.mova.7-9%20klas.Holub.ta.in.26.07.2023.pdf. (дата звернення: 06.02.2024).
Українська мова. 7-9 класи. Модельна навчальна програма / О.В. Заболотний та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.mova.7-9.klas.Zabolotnyy.ta.in.02.08.2023.pdf (дата звернення: 23.05.2024).
Семеног О., Дятленко Т., Калинич О. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до навчання учнів у НУШ. Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». 2023. Вип. 4. С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.4.18 (дата звернення: 11.04.2024).
Семеног О., Плужник Ю. Фахово-методична підготовка майбутніх учителів до формування читацької грамотності учнів на засадах дослідження PISA-2018. Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». 2023. Вип. 3. С. 150–162. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.27 (дата звернення: 16.04.2024).
Семеног О., Ольховик М. Формування культури роботи майбутніх учителів української мови і літератури з Інтернет-текстом. Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». 2024. Вип. 5. С. 54–61. DOI: https://doi.org/10.32782/philspu/2024.5.10 (дата звернення: 20.06.2024).
Михайлин І. Основи журналістики : підручник. Київ : ЦУЛ, 2002. 284 с.
Літературознавчий словник-довідник / ред. Р.Т. Гром'як, Ю.І. Ковалів, В.І. Теремко. Київ : Академія, 2007. 752 с.
Груба Т.Л. Жанр есе у лінгводидактичному вимірі. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2014. Вип. 2. С. 45–51.
Глазова О. Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення школярів. URL: https://glazova.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/o.glazova_ese_jak_vyd_roboty_z_rozvytku_pysemnogo_movlennia_shkoliariv.pdf (дата звернення: 16.02.2024).
Грона Н.В. Есе як актуальний спосіб комунікації здобувачів освіти: особистісно зорієнтовані соціально-філософські композиційно-мовленнєві аспекти. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Актуальні питання сучасної науки», 10 травня 2023 р. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-303-3-28 (дата звернення: 16.02.2024).
Методичні рекомендації до 2023–2024 навчального року. Тернопільський ОКІП. URL: https://drive.google.com/file/d/1Z69ioDIMOfccvwO0PAl-7Hm73g0BdxVi/view (дата звернення: 16.02.2024).
Шендеровський К.С. Як написати успішне есе: Методичні рекомендації до написання есе. Київ : Ін-т масової комунікації при КНУ імені Тараса Шевченка, 2007. 34 с.
Бех І.Д. Проблема успішного педагога як вихователя в контексті європейського вибору України. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41110/Aktualni%20problemy%20psykholohii%20rozvytku%20osobystosti.pdf?sequence=1#page=7 (дата звернення: 24.02.2024).
Голуб Н.Б. Ціннісний компонент компетентності у модельній програмі й підручнику української мови. URL: http://surl.li/qiyhv (дата звернення: 16.03.2024).
Українська мова : підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти / О.М. Семеног та ін. Тернопіль : Астон, 2024. URL: https://lib.imzo.gov.ua/konkursniy-vdbr-pdruchnikv-dlya-7-klasu/movno-lteraturna-osvtnyagaluz/ukranska-mova/ukranska-mova-pdruchnik-dlya-7-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-semenog-o-m-kalinicho-v-dyatlenko-t--blyasnik-m-d-gapon-l-o/ (дата звернення: 14.05.2024).