ПЕРСПЕКТИВИ ФІЛОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ДОБУ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2025.9.23Ключові слова:
вища освіта, знання, філологічна освіта, інформаційне суспільство, цивілізаційні процесиАнотація
Стаття присвячена вивченню особливостей розвитку філологічної освіти в інформаційному суспільстві. Автором були поставлені наступні завдання: розкрити основні тенденції розвитку інформаційної цивілізації; узагальнити погляди науковців на процеси ґенези та трансформації глобальних цивілізаційних процесів другої половини ХХ – початку ХХI століття; визначити роль філологічної освіти в інформаційному глобальному суспільстві. У зв’язку із проблематикою дослідження автор розкриває основні тенденції розвитку інформаційної цивілізації. Узагальнено погляди науковців на процеси ґенези та трансформації глобальних цивілізаційних процесів другої половини ХХ – початку ХХI століття. На основі теоретичного осмислення зазначеної теми визначено роль філологічної освіти в розвитку інформаційної цивілізації. Автор подає огляд сучасної соціокультурної ситуації і стверджує, що інформаційне суспільство надзвичайно впливає на розвиток і трансформацію освіти. Аналізується роль філологічної освіти в процесі формування інформаційної цивілізації, визначаються особливості цивілізаційного підходу до розгляду освітніх процесів. Показано, що розвиток інформаційної цивілізації, що базується на знаннях, потребує якісного реформування освіти, яка відіграє важливу роль у суспільному розвитку і сприяє формуванню компетентностей, професіоналізму, світогляду і творчому мисленню майбутнього філолога. Автор статті відзначає, що в сучасній науковій рефлексії над процесами формування інформаційного суспільства виділяються різні, але взаємозалежні тенденції, зумовлені ставленням їх представників до ролі наукового знання, освіти і наукової інформації. Автором досліджено особливості модернізації філологічної освіти під впливом цивілізаційних процесів. Визначено її роль в інформаційному глобальному суспільстві та підкреслено необхідність оновлення змісту та форм. На підставі рецепції наукових підходів представників світової педагогічної, соціологічної та філософської думки обґрунтовано перспективи репрезентації інформаційної цивілізації в освітньому дискурсі. Робиться висновок про необхідність уваги до проблеми модернізації філологічної освіти в умовах розвитку інформаційної цивілізації.
Посилання
Біличенко О. Цифрова стратегія як складник соціально-комунікаційного простору закладу вищої освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 15. Слов’янськ, 2021. С. 28-36.
Shiller R. The Subprime Solution: How Today’s Global Financial Crisis Happened, and What to Do about It. Princeton University Pres, 2008. 208 p.
Рубанець О. М. Інформаційне суспільство: когнітивний креатив постнекласичних досліджень. Київ: ПАРА- ПАН, 2006. 419 с.
Шейко В. М. Формування основ культурології в добу цивілізаційної глобалізації (друга половина XIX – початок XXI ст). Київ: Генеза, 2005. 592 с. 5.Bell D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting. N.Y.: Basic Books, 1973. 450 p.
Запорожченко О. В. Антропологічні проблеми інформаційного суспільства. Молодий вчений. 2016. № 12.1 (40). С. 81–86.
Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. Київ: АПН, 2003. 68 с.
Прудникова О. В. Інформаційна культура і формування «людини інформаційної». Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 2 (29). С. 154–165.
Oppenheimer Todd. The Flickering Mind: Saving Education from the False Promise of Technology. N.Y.: Random House, Trade Paperback. 528 p.