ХУДОЖНІ ВПОДОБАННЯ ТА ЕСТЕТИЧНІ ОРІЄНТАЦІЇ У ТВОРАХ КОСТЯ ГОРДІЄНКА «ПРО КОМУНУ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2023.1.5Ключові слова:
проза, художня творчість, ідеологія, влада, стильова манера, художнє мисленняАнотація
У дослідженні акцентовано на тому, що показ руйнування патріархального світу українського села як героїчної боротьби світла і темряви, трагічного минулого і щасливого майбутнього, перенесеного у план теперішнього часу, оспівування економічних і соціальних новацій більшовиків, пов’язаних із колективним господарюванням, визначає загальну тематичну домінанту в літературі соціалістичної орієнтації. У статті акцентовано увагу на тому, що змушений підлаштовуватись під формат тодішньої влади Кость Гордієнко не лише змінює художні вподобання та естетичні орієнтації, але й опановує методи розробки ідеологічно спрямованої прози, що відповідала волюнтаристським інтенціям революційної культури. Наголошено, що увага Костя Гордієнка зосереджується на проблемі українського села в період карколомних соціальних змін, на темі землі-годувальниці та її господарів, що була зрозумілою та близькою письменникові через багато об’єктивних причин. У змодельованій Костем Гордієнком картині світу засадничим є конкретно-реалістичне відображення українського села в період радянського «реформування», звідси помітна стильова, сюжетна й образна однотипність. Вказано, що для реалізації творчих намірів прозаїк послуговується нарисовими жанрами, що давали значно більший простір для відтворення динаміки й панорами «нового часу», для змалювання актуальних буднів «комунівського життя». Стильова манера письменника має розповідно-публіцистичний і художньо-інформативний характер, позначена використанням широкого фактографічного матеріалу. У висновках вказано на те, що різноманітні за стилем і поетикою твори Костя Гордієнка 1928–1930 років демонструють процес адаптації письменника до політико-ідеологічних вимог: спочатку поєднання індивідуального художнього бачення та визначених політичних установок, згодом підпорядковування художнього мислення диктатові влади. Найбільш затребувані малоформатні жанри – нарис і оповідання – сфокусовані на відтворенні динаміки й панорами «нового часу».
Посилання
Бузько Д.І. Голяндія: романи. Київ : Дніпро, 1991. С. 242–393.
Васильєв В.Ю. Селянський опір колективізації в Україні (1930-ті рр.). Історія України. Маловідомі імена, події, факти : збірник статей. Київ : Ін-т історії України НАН України, 2005. № 31. С. 140–150.
Гордієнко К. Повість про комуну. Київ : Література і мистецтво, 1931. 132 с.
Дорошевич О. До питання про утворення радянського мистецького блоку. Більшовик. 1923. 1 січня. С. 2.
Інформація відділу науки і учбових закладів ЦК КПУ про методологічні помилки в докторській дисертації С.П. Пінчука «Слово о полку Ігоревім» і українська література XIX–XX століть» (1973 p., 28 серпня). Історія України : хрестоматія. URL: https://history.vn.ua/book/xrestomatia/index.html (дата звернення: 26.11.2022).
Качура Я. Ольга. Вибрані твори: в 2 т. Київ : Держ. вид-во художньої л-ри, 1958. Т. 2. С. 5–215.
Кіш Д. Цензура – автоцензура. Незалежний культурологічний часопис. 1999. № 15: Югославія. Косово. Європа. С. 40–44.
Лавров А.В. «Виробничий роман» – останній замисел Андрія Белого. URL: http://magazines.org.ua/ndlo/2002/56/lavr-pr.html (дата звернення: 26.11.2022).
Сухомлин І.Д. Українські прізвиська людей як власні родові назви. Говори і ономастика Наддніпрянщини : збірник статей. Дніпропетровськ : Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 1970. С. 30–58.
Шарова Т.М. Літературний процес 20-х років ХХ століття і механізми формування політичного дискурсу. European Applied Sciences. ORT Publishing. Stuttgart. 2018. № 2. С. 28–30.
Шарова Т.М., Шаров С.В. Досвід професійної підготовки студентів кафедрою української і зарубіжної літератури у галузі освіти та філології. Українська література в загальноєвропейському контексті : збірник наукових праць. № 2. 2019. С. 255–261.
Sharova T., Posadna T. Самобутність та оригінальність української прози 20–30-х років ХХ ст. Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University. Philology Series. 2018. Т. 2. № 69. С. 239–242.