ВИВЧЕННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ МІЖ ПОКАЗНИКАМИ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.2.2

Ключові слова:

заняття з фізичної культури, дошкільний вік, затримка психічного розвитку, корекція, фізичні якості, психічний розвиток, фізична підготовленість

Анотація

Статтю присвячено проблемі вивчення особливостей психічного розвитку та фізичної підготовленості дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Встановлено, що діти із затримкою психічного розвитку мають низькі показники як психічного розвитку, так і фізичної підготовленості порівняно зі своїми нормально розвинутими однолітками. Особливо це стосується таких психофізичних показників, як спритність і мислення. Встановлено зв’язок між показниками психічного розвитку та фізичної підготовленості в дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Визначення взаємозалежності зазначених показників проводилося на підставі даних кореляційного аналізу. У результаті досліджень були виявлені статистично достовірні зв’язки між показниками спритності та сформованості функції мислення в дітей цієї категорії. Визначено певні закономірності між сформованістю психічної функції мислення та розвитком спритності в дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Так, чим вищий рівень сформованості показників аналізу, синтезу та процесів узагальнення, тим вищий рівень розвитку точності рухів, динамічної рівноваги, точності просторових переміщень, комплексного прояву координаційних здібностей. Спостерігається зв’язок між сформованістю зорово-просторового орієнтування (як на об’ємних, так і на площинних предметах) та рівнем розвитку спритності в дітей із затримкою психічного розвитку. Зв’язок від’ємний: скорочення часу виконання завдання на сформованість зорово-просторового орієнтування пов’язане з підвищенням результативності в тестових вправах на спритність. Проведене експериментальне дослідження не вичерпало розгляд усіх аспектів проблеми вивчення особливостей психічного розвитку та фізичної підготовленості дітей цієї категорії. Перспективи подальших наукових розвідок ми вбачаємо в пошуках та вдосконаленні методики проведення занять із фізичної культури з дітьми старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку.

Посилання

Трикоз С., Блеч Г. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку. Харків : Ранок ; ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.

Миронова С., Бахмат Н. Особливості монологічного мовлення молодших школярів із інтелектуальними порушеннями. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 5–6(99–100). С. 3–11.

Пасічник В. Специфічні принципи фізичного виховання дітей дошкільного віку в умовах інклюзивної освіти. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2017. Вип. 4(23). С. 203–208.

Пилюк Н. Оздоровча робота у спеціалізованому дошкільному закладі як засіб соціальної адаптації дітей з особливими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2009. № 6(8). С. 17–18.

Фізична реабілітація дітей із затримкою психічного розвитку / І. Подолянчук, І. Осіпчук, М. Ригун, Т. Павлюк. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2019. № 3(111). С. 141–148.

Маценко В. Психологія пізнавальних процесів : навчальний посібник. Київ : Главник, 2008. 191 с.

Круцевич Т., Воробйов М., Безверхня Г. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2011. 224 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04