ХОРЕОГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА В ХУДОЖНІЙ ГІМНАСТИЦІ: ІНТЕГРАЦІЯ ТЕХНІЧНИХ І ХУДОЖНІХ АСПЕКТІВ ДЛЯ РОЗВИТКУ СПОРТИВНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ

Автор(и)

  • Катерина Анатоліївна Омельяненко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-6506-9784

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.16

Ключові слова:

хореографічна підготовка, художня гімнастику, технічні аспекти, художні аспекти, спортивна майстерність, виразність, творчий підхід, групові виступи

Анотація

Стаття присвячена всебічному аналізу хореографічної підготовки в художній гімнастиці, зокрема дослідженню взаємозв’язку технічних і художніх аспектів, що сприяють розвитку спортивної майстерності. Теоретичний аналіз наукової та методичної літератури показав важливість хореографії як основи для формування виразної техніки виконання спортивних елементів і гармонійного взаємодії з предметами, що є невід’ємною частиною тренувального процесу в художній гімнастиці.Було встановлено, що ключові компоненти хореографічної підготовки: класичний екзерсис, народно-характерні танці, сучасна хореографія завдають потужного впливу на розвиток фізичних якостей, таких як гнучкість, координація, пластичність і сила.Крім того, слід звернути увагу на роль творчого підходу у створенні танцювальних композицій, які не тільки допомагають спортсменкам покращити технічну майстерність, але й значно підвищують рівень емоційної виразності на виступах. Важливим аспектом є здатність виразити характер і настрій через рух, що стає основою для створення яскравих образів, особлива увага акцентується на розвитку хореографічної виразності, що є критично важливим для командної майстерності. Узагальнення результатів наукових досліджень свідчать про те, що хореографічна підготовка в художній гімнастиці є багатогранним процесом, що охоплює не лише технічний, але й творчий розвиток спортсменок. Взаємодія технічних і художніх аспектів дозволяє значно покращити рівень майстерності, виразності та емоційної насиченості виступів. Важливість системного підходу до тренувань, поєднання фізичних і психологічних аспектів, а також творчого розвитку у співпраці з хореографом робить підготовку спортсменок більш комплексною та ефективною, що веде до високих досягнень у художній гімнастиці. Ці висновки фокусуються на фізичних тренуваннях, що інтегруються з художнім виконанням. Вагомим є вдосконалення техніки спортивних елементів, таких як обертання, стрибки, акробатичні вправи, у поєднанні з вмінням тримати рівновагу і підтримувати естетичний вигляд руху. Система тренувань повинна поєднувати фізичні й психологічні навантаження, що дозволяють досягти максимальних результатів у виступах, зберігаючи при цьому індивідуальність кожної спортсменки.

Посилання

Горських Ю. Гімнастика в хореографії: навчальний посібник для студентів-хореографів. Суми : ФОП «Цьома С.П.», 2016. 92 с.

Коваленко Я., Болобан В. Побудова змагальних композицій групових вправ у художній гімнастиці. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 1. С. 20–23.

Різатдінова Г.С., Литвиненко Ю.В. Технічна підготовка в художній гімнастиці: проблеми та перспективи. Сучасні біомеханічні та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті: Матеріали V Всеукр. електр. конф., 18 травня 2017 р. К.: НУФВСУ, 2017. С. 34–36.

Сосіна В.Ю. Шляхи інтеграції хореографічного мистецтва та техніко-естетичних видів спорту. Танцювальні студії. 2018. Вип. 1. С. 81–90.

Ткаченко І. Оздоровче значення занять з гімнастики та хореографії у підготовці фахівців у галузі фізичної культури. Здоров’я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти: І Міжнародна науково-практична конференція. (3 – 4 жовтня 2019 року). Харків, 2019. С. 87–90.

Ткаченко І., Чень Чжень. Методики викладання класичного танцю для спортсменів-гімнастів. Рriority directions of science and technology development: V Міжнародна науково-практична конференція (24 – 26 січня 2021 року, м. Київ, Україна). Київ, 2021. С. 911–916.

Тодорова В. Г. Сучасний стан і перспективи хореографічної підготовки в складнокоординаційних видах спорту. Наука і освіта. 2015. С. 119–124.

Цвєткова Л. Ю. Методика викладання класичного танцю: підручник. 2 вид. Київ : Альтерпрес, 2007. 324 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24