ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДИК ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ У ПЕРЕДЗМАГАЛЬНОМУ ПЕРІОДІ

Автор(и)

  • Олександр Анатолійович Томенко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-1097-965X
  • Євген Олегович Буркацький Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0009-0000-0220-0098

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.23

Ключові слова:

футбол, фізична підготовка, фізичні якості, передзмагальний період, методики

Анотація

Фізична підготовка є одним із ключових компонентів тренувального процесу у футболі, оскільки вона забезпечує розвиток основних фізичних якостей, необхідних для успішної участі у змаганнях. Витривалість, сила, швидкість, координація та гнучкість є основою ефективної гри у футбол, і їхній розвиток має відбуватися відповідно до вікових, фізіологічних та психологічних особливостей юних спортсменів. Особливе значення має правильне планування тренувального процесу, що враховує не лише фізичні можливості гравців, а й їхній рівень мотивації, психоемоційний стан та індивідуальні характеристики.Юні футболісти проходять через різні етапи фізичного, психічного та соціального розвитку, що робить неможливим застосування однакових тренувальних програм для всіх вікових категорій. Недостатня адаптація навантажень до фізіологічних можливостей дітей та підлітків може призвести до перевантажень, травм або передчасного виснаження, що негативно впливає на спортивний прогрес та загальний рівень мотивації спортсменів. Саме тому важливим аспектом є розробка та впровадження науково обґрунтованих методик фізичної підготовки, які дозволяють не лише розвивати необхідні фізичні якості, а й запобігати перевтомі та травматизму.Дана стаття присвячена аналізу наукової літератури та огляду сучасних методик фізичної підготовки у дитячо-юнацькому футболі, зокрема методів, що застосовуються у передзмагальний період. Розглядаються основні концепції та підходи до розвитку фізичних якостей юних футболістів, їхній вплив на загальну ефективність тренувального процесу, а також рівень адаптації до змагальної діяльності. Окрему увагу приділено сучасним тенденціям у підготовці спортсменів, зокрема використанню ігрових методик, функціонального тренінгу, високоінтенсивних інтервальних тренувань та методів, що поєднують фізичний і тактичний розвиток.Аналіз наукових досліджень демонструє, що оптимальна фізична підготовка юних футболістів базується на комплексному підході, що включає поступове збільшення навантаження, індивідуалізацію тренувального процесу та контроль відновлення.Крім того, важливу роль відіграє поєднання традиційних методів підготовки з новітніми технологіями моніторингу фізичного стану спортсменів, що дозволяє коригувати навантаження відповідно до їхніх індивідуальних особливостей.Таким чином, стаття містить детальний аналіз існуючих методик фізичної підготовки юних футболістів, їхні переваги та недоліки, а також пропонує рекомендації щодо впровадження ефективних програм підготовки у тренувальний процес дитячо-юнацьких футбольних команд.

Посилання

Bangsbo, J. (1994). The physiology of soccer-with special reference to intense intermittent exercise. Acta Physiologica Scandinavica, Supplementum, 619, 1-155.

Behringer, M., Vom Heede, A., Yue, Z., & Mester, J. (2011). Effects of resistance training in children and adolescents: a meta-analysis. Pediatrics, 126(5), 1199-1210.

Behm, D. G., Blazevich, A. J., Kay, A. D., & McHugh, M. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(1), 1-11.

Bompa, T. O., & Haff, G. G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Human Kinetics.

Buchheit, M., & Laursen, P. B. (2013). High-intensity interval training, solutions to the programming puzzle. Sports Medicine, 43(5), 313-338.

Cumming, S. P., Battista, R. A., & Malina, R. M. (2012). Physical and psychosocial development of young athletes: Perspectives on sport specialization and intensive training. International Journal of Sports Physiology and Performance, 7(4), 322-329.

Cummins, C., Orr, R., O'Connor, H., & West, C. (2013). Global positioning systems (GPS) and microtechnology sensors in team sports: a systematic review. Sports Medicine, 43(10), 1025-1042.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

Faigenbaum, A. D., & Lloyd, R. S., & Myer, G. D. (2013). Youth resistance training: Past practices, new perspectives, and future directions. Pediatric Exercise Science, 25(4), 591-604.

Faigenbaum, A. D., & Myer, G. D. (2010). Resistance training among young athletes: safety, efficacy and injury prevention effects. British Journal of Sports Medicine, 44(1), 56-63.

Faigenbaum, A. D., & Westcott, W. L. (2009). Youth Strength Training: Programs for Health, Fitness, and Sport. Human Kinetics.

Ford, P. R., Yates, I., & Williams, A. M. (2010). An analysis of practice activities and instructional behaviours used by youth soccer coaches during practice: Exploring the link between science and application. Journal of Sports Sciences, 28(5), 483-495.

Franchini, E., Brito, C. J., Artioli, G. G., et al. (2011). The effects of high-intensity intermittent exercise training on strength and conditioning variables of young judo athletes. Journal of Strength and Conditioning Research, 25(2), 459-465.

Gabbett, T. J., Kennelly, S., Sheehan, J., Hawkins, R., Milsom, J., King, E., … & Ekstrand, J. (2016). If overuse injury is a 'training load error,' should undertraining be viewed the same way? British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1017-1018.

Gould, D., Collins, K., Lauer, L., & Chung, Y. (2011). Coaching life skills through football: A study of award- winning high school coaches. Journal of Applied Sport Psychology, 19(1), 16-37.

Hill-Haas, S., Dawson, B., Impellizzeri, F. M., & Coutts, A. J. (2011). Physiology of small-sided games training in football: A systematic review. Sports Medicine, 41(3), 199-220.

Horn, T. S. (2008). Advances in Sport Psychology. Human Kinetics, 235.

Issurin, V. B. (2008). Block periodization versus traditional training theory: a review. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 48(1), 65.

Jokl, P. (2004). Soccer and Medicine. Clinical Sports Medicine, 23(3), 1-12.

Kraemer, W. J., Ratamess, N. A., & French, D. N. (2004). Resistance training for health and performance. Current Sports Medicine Reports, 3(3), 165-171.

Lloyd, R. S., & Oliver, J. L. (2012). The youth physical development model: A new approach to long-term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 61-72.

Malina, R. M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2015). Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics.

Malina, R. M., Rogol, A. D., Cumming, S. P., Coelho-e-Silva, M. J., & Figueiredo, A. J. (2016). Biological maturation of youth athletes: assessment and implications. British Journal of Sports Medicine, 50(9), 512-523.

McGill, S. M. (2010). Ultimate Back Fitness and Performance. Backfitpro Inc.

Mujika, I., Spencer, M., Santisteban, J., Goiriena, J., & Bishop, D. (2009). Age-related differences in repeated-sprint ability in highly trained youth football players. Journal of Sports Sciences, 27(14), 1581-1590.

Myer, G. D., Jayanthi, N., Difiori, J. P., Faigenbaum, A., Kiefer, A. W., Logerstedt, D., & Micheli, L. J. (2013). Sports specialization, part II: Alternative solutions to early sport specialization in youth athletes. Sports Health, 5(5), 332-336.

Reid, D. A., Vanweerd, R. J., Larmer, P. J., & Kingstone, R. (2018). The effects of static stretching on range of motion and performance: A systematic review. Physical Therapy in Sport, 14(3), 130-135.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-24