ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОРГАНІЗАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.3Ключові слова:
національно-патріотичне виховання, «Пласт», «Сокіл» («Джура»), «Зірниця», «Зарніца», громадянська ідентичність молоді, освітні моделіАнотація
Процес національно-патріотичного виховання має не лише формувати військові навички, знання про історію та культуру, а й плекати відповідальність, готовність до дії на благо суспільства, держави. Тому визначення оптимальних освітніх моделей для цього на етапі збереження та подальшого розвитку країни є потрібними та актуальними.Мета роботи зосереджена на пошуку ефективної моделі виховання молоді в патріотичному дусі шляхом порівняння різних підходів. Методи: аналіз і синтез наукових літературних джерел, узагальнення досліджень науковців і систематизація отриманих результатів, усне опитування. Результати дослідження. У статті здійснено порівняльний аналіз форм національно-патріотичного виховання дітей та молоді в Україні на прикладі чотирьох організацій: радянської військово-спортивної гри «Зарніца», всеукраїнської військово-патріотичної спортивної гри «Зірниця», національно-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») та молодіжної організації «Пласт». Розглянуто історичні витоки, ідеологічну базу, структуру, методику виховання, рівень інтеграції в освітній процес, роль дорослих наставників і джерела фінансування цих форм. Встановлено, що «Пласт» має свою структуру, традиції, ідеологію, міжнародні зв’язки, фінансово не залежні. Це і перевага, і виклик. «Зірниця» та «Джура» – організаційні освітні системи спрямовані на мілітаризм, патріотизм, козацтво, мають чітку систему державного управління та фінансування.Особливу увагу приділено аналізу «Пласту» як найефективнішої моделі формування громадянської свідомості, моральних і патріотичних цінностей у молоді.Встановлено, що саме комплексний підхід, самовиховання, гурткова система та ціннісно-орієнтоване служіння, які реалізує «Пласт», забезпечують глибший вплив на формування особистості підлітка. Доцільно інтегрувати найкращі практики громадських ініціатив у державну політику національно-патріотичного виховання.
Посилання
Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»): метод. посіб. / кер. авт. кол. Г. А. Коломоєць. Київ 2013. 170 с.
Про затвердження Положення про Всеукраїнську військово-патріотичну спортивну гру «Зірниця»: наказ Мін.юст.України від 16 груд. 2011 р. № 1443/779 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1567-11#Text (дата звернення: 20.05.2025)
Джура. Виховання козака-лицаря. Збірка. За ред. В.Я.Тимофєєва. Дніпро: Середняк Т.К., 2020. 248 с.
Молодіжна організація Пласт – Офіційний сайт Пласту: веб-сайт. URL: https://plast.org.ua (дата звернення: 20.05.2025).
Войтович І., Козіброцький С., Деделюк Н., Дем’янчук О. Особливості організації пластових таборів. Фізичне виховання, спорт та культура здоров’я в сучасному суспільстві. 2023. Вип.2(62). С. 3–9. https://doi.org/10.29038/2 220-7481-20221-01-37-42
Юзич Ю. 8 методів Пласту – Національної скаутської організації України URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2020/04/12/240554/ (дата звернення: 20.05.2025).
Калініченко Д. Формування національної ідентичності в контексті патріотичного виховання URL: https://plastovabanka.org.ua/dumka/formuvannya-natsionalnoyi-identychnosti-v-konteksti-patriotychnogo-vyhovannya/
Свйонтик О. О. Національно-патріотичне виховання старшокласників в Україні у роки російсько-української війни (2014–2024): проблема реалізації компетентнісного підходу. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 10. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13856757
Горбатюк О. В., Поліщук С. В. Національно-патріотичне виховання учнів у контексті російсько-української війни. активної Педагогічна освіта: теорія і практика. 2023. № 34. С. 34–45. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2023-34-34-45
Погранична І. Формування цінностей у молоді через досвід участі у спільноті, служіння та братерства. Педагогічні науки. 2017. № 2. С. 102–106.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.