COMPARATIVE ANALYSIS OF NATIONAL-PATRIOTIC YOUTH EDUCATION ORGANIZATIONS IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.3

Keywords:

national-patriotic education, «Plast», «Sokil» («Dzura»), «Zirnytsia», «Zarnitsa», youth civic identity, educational models

Abstract

The process of national-patriotic education should not only develop military skills and knowledge of history and culture but also nurture a sense of responsibility and readiness to act for the benefit of society and the state. Therefore, identifying optimal educational models for this purpose is particularly important and relevant in the current context of preserving and further developing the country.This study aims to identify an effective model for instilling patriotism in youth by comparing various educational approaches.Methods. The research employs analysis and synthesis of academic literature, generalization of scientific findings, systematization of results, and oral surveys. Results. The article presents a comparative analysis of national-patriotic education formats for children and youth in Ukraine, focusing on four key organizations: the Soviet-era military-sports game «Zarnitsa», the national military-patriotic sports game «Zirnytsia», the patriotic game «Sokil» («Dzura»), and the youth organization «Plast». The analysis explores their historical roots, ideological foundations, structures, educational methodologies, integration with the educational system, the role of adult mentors, and sources of funding. It was found that «Plast» possesses a unique structure, traditions, ideology, and international connections while being financially independent. This autonomy is both a strength and a challenge. «Zirnytsia» and «Dzura» are formal educational systems with a focus on militarism, patriotism, and Cossack traditions, supported by clear state governance and funding mechanisms.Special attention is given to analyzing «Plast» as the most effective model for fostering civic awareness, moral values, and patriotic attitudes among youth.The study concludes that the comprehensive approach implemented by «Plast» – including self-education, club-based learning, and value-oriented service –has a deeper and more sustainable impact on adolescent personality development. It is advisable to integrate the best practices of civil society initiatives into the national policy on patriotic education.

References

Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»): метод. посіб. / кер. авт. кол. Г. А. Коломоєць. Київ 2013. 170 с.

Про затвердження Положення про Всеукраїнську військово-патріотичну спортивну гру «Зірниця»: наказ Мін.юст.України від 16 груд. 2011 р. № 1443/779 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1567-11#Text (дата звернення: 20.05.2025)

Джура. Виховання козака-лицаря. Збірка. За ред. В.Я.Тимофєєва. Дніпро: Середняк Т.К., 2020. 248 с.

Молодіжна організація Пласт – Офіційний сайт Пласту: веб-сайт. URL: https://plast.org.ua (дата звернення: 20.05.2025).

Войтович І., Козіброцький С., Деделюк Н., Дем’янчук О. Особливості організації пластових таборів. Фізичне виховання, спорт та культура здоров’я в сучасному суспільстві. 2023. Вип.2(62). С. 3–9. https://doi.org/10.29038/2 220-7481-20221-01-37-42

Юзич Ю. 8 методів Пласту – Національної скаутської організації України URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2020/04/12/240554/ (дата звернення: 20.05.2025).

Калініченко Д. Формування національної ідентичності в контексті патріотичного виховання URL: https://plastovabanka.org.ua/dumka/formuvannya-natsionalnoyi-identychnosti-v-konteksti-patriotychnogo-vyhovannya/

Свйонтик О. О. Національно-патріотичне виховання старшокласників в Україні у роки російсько-української війни (2014–2024): проблема реалізації компетентнісного підходу. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 10. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13856757

Горбатюк О. В., Поліщук С. В. Національно-патріотичне виховання учнів у контексті російсько-української війни. активної Педагогічна освіта: теорія і практика. 2023. № 34. С. 34–45. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2023-34-34-45

Погранична І. Формування цінностей у молоді через досвід участі у спільноті, служіння та братерства. Педагогічні науки. 2017. № 2. С. 102–106.

Published

2025-09-02