METHODS OF IMPROVING PHYSICAL TRAINING OF FEMALE STUDENTS IN VOLLEYBALL CLASSES

Authors

  • Anton Vlasenko Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko
  • Petro Fedorovych Rybalko Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko https://orcid.org/0000-0002-6460-4255

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.2

Keywords:

physical training, differentiated programs, female students, volleyball, methods of improvement, sport

Abstract

In modern volleyball, which is characterized by high intensity, speed, and athleticism, physical fitness is becoming a key factor that allows players to effectively perform technical techniques, withstand significant physical exertion, and recover quickly after games and training. For female students who are actively involved in volleyball, physical fitness is of particular importance as their bodies continue to develop, and the right approach to training contributes to harmonious physical development, health promotion, and increased resistance to disease. Different techniques can have different effects on the development of physical qualities such as strength, endurance, speed, agility, and flexibility. Therefore, the article aims to compare the methods to determine the most effective approaches to improving the physical fitness of female students involved in volleyball. The leading research method is a comparative analysis, which allows us to theoretically evaluate each technique and determine which is best suited to improve specific physical indicators necessary for successful volleyball. It is shown that the development and implementation of differentiated physical training programs for female students in volleyball classes is a complex task that requires a deep understanding of the physiological and psychological characteristics of female students, as well as knowledge of the principles of training and the development of a training program.The existing methods of improving the physical fitness of female students in volleyball classes are differentiated: methods of strength development, such as weight training, plyometric exercises, and isometric exercises; cardio training, interval training, and special exercises for volleyball players are used to develop endurance. Speed and agility are developed through sprint training, coordination, and reaction exercises. The differentiation of methods allows us to choose the most effective approaches for developing each physical quality, considering the individual characteristics of female students and the specifics of volleyball. Future research may focus on developing and evaluating differentiated training methods for female students of pedagogical specialties in the process of volleyball training.

References

Войтенко С., Рогаль І., Чхань А. Удосконалення основних технічних прийомів у волейболі в закладах вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2022. № 1(145). С. 31-34. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.1(145).08.

Фідірко М., Мороз І., Волошина А. Вплив занять фізкультурно-оздоровчої спрямованості на стан фізичної під- готовленості. European vector of development of the modern scientific researches: collective monograph / edited by authors. 1st ed. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. Р. 39-54. Режим доступу: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-077-3-3

Максимова К. В. Моніторинг стану соматичного здоров’я студенток І курсів вищих навчальних закладів м. Харкова. International Scientific Journal «Internauka». 2017. № 7(29). С. 30-34.

Зеніна І. В., Гаврилова Н. М., Кузьменко Н. Вплив фізичних вправ на організм студентів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2022. № 1(145). С. 47-50. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.1(145).12]

Gamali1 V., Potop V., Bondar A., Salnykova S., Shynkaruk O., Shevchuk O., Ulan A. Improvement of the motor structure of the paddle technique of qualified female athletes in rowing. Journal of Physical Education and Sport. 2020. № 20 (4), Art 263. Р. 1944-1949. DOI:10.7752/jpes.2020.04263

Рогаль І., Бурбела О. Розвиток фізичних якостей у студенток непрофільних ЗВО засобами ігрових видів спорту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науко- во-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2020. № 6(126). С. 76-79. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.6(126).16

Мадяр-Фазекаш Е., Тулайдан В. Г., Сусла В. Я., Мордвінцев Г. О. Розвиток силових здібностей студенток засобами фітнесу в системі додаткової освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2022. № 10(155). С. 116-119. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.10(155).26]

Гуцул Н., Мадяр-Фазекаш Е. О., Ворончак М. Фізичний розвиток і фізична підготовленість студентів різних функціональних груп здоров’я. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2022. Випуск 6 (151). С. 55-60. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.6(151).11.

Druz V. A., Iermakov S. S., Nosko M. O., Shesterova L. Y., Novitskaya N. A. The problems of students physical training individualization. Pedagogics Psychology Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports. 2017. № 21 (2). S. 51-59. doi: 10.15561/18189172.2017.0201

Батєєва Н. П. Стан фізичної підготовленості студентів Київського національного університету культури і мистецтв. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. № 6(44). С. 11–14. Режим доступу: https://doi.org/10.15391/snsv.2014-6.002

Silva A. F., Clemente F. M., Lima R., Nikolaidis P. T., Rosemann T., Knechtle B. (2019). The Effect of Plyometric Training in Volleyball Players: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. No 16 (16). P. 29-60. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph16162960

Ruffieux J., Wälchli M., Kim K.-M. and Taube W. (2020) Countermovement Jump Training Is More Effective Than Drop Jump Training in Enhancing Jump Height in Non-professional Female Volleyball Players. Front. Physiol. 2020. № 11:231. doi: 10.3389/fphys.2020.00231

Saeterbakken A. H., Stien N., Andersen V. et al. The Effects of Trunk Muscle Training on Physical Fitness and Sport-Specific Performance in Young and Adult Athletes: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Medicine. 2022. № 52. Р. 1599–1622. URL: https://doi.org/10.1007/s40279-021-01637-0

Hammami A., Gabbett T. J., Slimani M., Bouhlel E. Does small-sided games training improve physical fitness and team-sport-specific skills? A systematic review and meta-analysis. J Sports Med Phys Fitness. 2018. № 58. Р. 1446-55. DOI: 10.23736/S0022-4707.17.07420-5

Москаленко Н., Кошелева О., Татарченко Л., Рузанов В., Максимов А. Особливості впливу рухової актив- ності на психофізичний стан здобувачів вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 45-57. Режим доступу: https://doi.org/10.32540/2071-1476-2022-2-045

Downloads

Published

2025-09-02