PHYSICAL EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS DURING WARTIME: THE ROLE OF FITNESS APPROACHES IN PROMOTING YOUTH HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.6

Keywords:

physical education, fitboxing, high school students, physical fitness, fitness technologies, distance learning, pedagogical experiment, health

Abstract

The relevance of physical education for high school students during wartime is due to the urgent need to support and preserve the physical and mental health of youth under complex socio-psychological conditions. One of the promising directions is the implementation of modern fitness technologies, in particular fitboxing, as an effective means of increasing motor activity, developing physical qualities, and adapting to stress factors.The aim of the study is to substantiate and experimentally verify the effectiveness of using fitboxing in extracurricular and distance- based physical activity programs for high school students in order to improve their physical fitness.In academic research and professional pedagogical literature, considerable attention is devoted to identifying new and effective forms and methods of physical education for students in general secondary education, as well as strategies for their implementation.Scholars emphasize that extracurricular formats–such as clubs, sports sections, and independent physical activities–can significantly contribute to students’ active physical self-improvement. Researchers have observed a marked decline in the health status of the Ukrainian population under the influence of ongoing aggression. Physical activity and sports are regarded as important tools for restoring both the physical and mental well-being of individuals affected by the war. At the same time, there remains a pressing issue regarding the provision of internally displaced persons with access to specialized programs and sports facilities.The following research methods were used: analysis of scientific literature, pedagogical experiment, testing of physical qualities, and mathematical-statistical analysis of the obtained results. The experimental work was carried out in general secondary education institutions with the participation of control and experimental groups.The results showed statistically significant improvements in the experimental group in indicators of strength, endurance, flexibility, speed, and agility. The applied methodology of fitboxing training sessions proved effective in enhancing the physical preparedness of high school students and contributed to stabilizing their psycho-emotional state. The obtained results can be used to improve the system of physical education in educational institutions, especially in conditions of limited access to sports infrastructure.

References

Андрющенко Т. Організаційно-методичні умови застосування засобів скіпінгу у фізичному вихованні старшокласників. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 3. С. 3–10.

Базилевич Н., Юрченко І., Тонконог О. Вплив занять боксом на фізичну підготовленість учнів старшої школи. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. № 3К(162). С. 48–54.

Білов С. О., Тищенко В. О. Сучасний стан і перспективи розвитку плавання в умовах війни та в післявоєнний період. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 2. С. 39–46.

Єланська О. О. Вплив засобів карате на психофізичний та духовно-моральний розвиток підлітків. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 16–22.

Карабанов Є., Білогур В., Крупіна Л., Кубрак С. Європейський досвід системи фізичного виховання: застосування в Україні. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2024. Вип. 42. С. 10–16.

Москаленко Н. Створення інноваційної програми розвитку фізкультурно-оздоровчої роботи в ЗОШ. Спортивний вісник Придніпров’я. 2005. № 2. С. 37–39.

Масол В. Особливості виховання рішучості старшокласників у процесі занять фізичною культурою. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2020. № 5(125). С. 106–109.

Петрова А., Бала Т., Іванова Ю. Вплив вправ кросфіту на показники функціонального стану дихальної системи учнів 16 років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2024. С. 47–54.

Petro Rybalko, Oleksandr Bychkov, Liudmyla Maksymenko, Svitlana Shcherbyna, Viktoriia Ivanova The formation of a competent approach as the Basis of the professional development of the Future teacher of physical education Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 15, n. 37Abr./Jun. 2023

Semenikhina О. В., Yurchenko А. О., Rybalko П. Ф., Shukatka О. В., Kozlov Д. О., & Drushlyak М. Г. (2022). Preparation of future specialists in physical culture and sports for the use of digital health means in professional activity. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 33–47.

Томащук О., Деделюк Н., Ковальчук Н., Дем’янчук О., Войтович О. Інноваційні підходи до організації фізичного виховання школярів. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2024. Вип. 42. С. 31–35.

Published

2025-09-02