FORMATION OF READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.10Keywords:
professional activity, physical education and sports, physical education teacher, pedagogical training, innovative teaching methods, motivation for self-improvement, professional growthAbstract
The article is devoted to the current issues of forming the readiness of future physical education teachers for professional activity in the conditions of modern challenges of the educational space. The authors focus on the need to integrate theoretical knowledge, practical skills and personal qualities that ensure the effective implementation of pedagogical activity. In particular, the importance of forming professional competence is emphasized, which includes not only knowledge of physical education and sports, but also the ability to organize the educational process, motivate pupils to a healthy lifestyle and develop their physical abilities.The study presents the results of the analysis of modern approaches to the training of physical education teachers, in particular, the use of innovative teaching methods, such as project activities, interactive technologies and practice-oriented tasks. The authors emphasize that the formation of readiness for professional activity should be based on the principles of systematicity, consistency and individualization, which allows taking into account the characteristics of each future teacher. Particular attention is paid to the development of personal qualities of future physical education teachers, such as communication skills, emotional stability, leadership qualities and the ability to self-organize. The authors prove that these qualities are key to successful adaptation to the conditions of professional activity and effective interaction with students, parents and colleagues.The article also considers the issues of motivating future teachers to continuous self-improvement and professional growth.The authors offer a number of recommendations for introducing elements of reflection into the educational process, allowing students to analyze their own achievements and determine ways of further development. The results of the study may be useful for teachers of higher educational institutions who are engaged in the training of future physical education teachers, as well as for heads of educational organizations seeking to improve the quality of pedagogical training. The article contains practical recommendations for improving curricula and teaching methods aimed at forming readiness for professional activity.
References
Ажиппо О. Ю. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук. Харків, 2013. 485 с.
Ахметов Р.Ф., Шаверський В.К. Проблеми й перспективи формування професійної майстерності фахівців фізичної культури засобами інноваційних технологій. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир. 2007. № 34. C. 47-51.
Волкова С.С. Формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури. Prague: Education and science, 2008. URL: http://www.rusnauka.com/23_SND_2008/Pedagogica/27113.doc.htm (дата звернення: 11.02.2025).
Гауряк О.Д. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури в умовах педагогічної практики. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. Київ. 2011. Вип. 14. С. 179-183.
Гринченко І.Б. Професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури в Європі й Україні. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія. Ялта. 2012. Вип. 2. С. 3-7.
Забора А.В. Формування знань і навичок майбутніх вчителів фізичної культури в процесі вивчення дисциплін «Теорія і методика фізичного виховання» і «Гімнастика з методикою викладання»: дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту. Xарків, 2004. 197 с.
Карасєвич С.А. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-спортивної діяльності у закладах загальної середньої освіти, монографія. МОН України, Уманський держ. пед. унів-т імені Павла Тичини. Умань: ВПЦ «Візаві», 2018. 204 с.
Клопов Р.В. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту із застосуванням інформаційних технологій: теорія і практика: монографія. Запоріжжя: Вид-во Запорізького нац. ун-ту, 2010. 386 с.
Озерова О.А., Киселевська С.М., Головко А.М. Фізичне виховання. : навчальний посібник. Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. Київ : КНУБА, 2021. 171 с.
Petro Rybalko, Oleksandr Bychkov, Liudmyla Maksymenko, Svitlana Shcherbyna, Viktoriia Ivanova The formation of a competent approach as the Basis of the professional development of the Future teacher of physical education Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 15, n. 37Abr./Jun. 2023
Semenikhina О. В., Yurchenko А. О., Rybalko П. Ф., Shukatka О. В., Kozlov Д. О., & Drushlyak М. Г. (2022). Preparation of future specialists in physical culture and sports for the use of digital health means in professional activity. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 33–47.
Товт В.А. Теорія і методика фізичного виховання в системі підготовки бакалаврів за спеціальністю Середня освіта (Фізична культура): навч. посіб. Ужгород: ТОВ «БЕСТ-прінт», 2022. 225 с.
Черненко С.О. Теорія й методика фізичного виховання : навчальний посібник у 2 частинах. Краматорськ : ДДМА, 2021. Ч. 1. 215 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.