COMPARATIVE EFFECTIVENESS OF A DIFFERENTIATED TRAINING PROGRAM FOR GYMNASTS AGED 5–6 YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.13

Keywords:

content, training, individualization, young athletes, initial training stage, artistic gymnastics

Abstract

Early training of children should take into account their individual characteristics and level of readiness for sports activities. Purpose: To determine the dynamics of indicators and, based on them, assess the effectiveness of a differentiated training program for gymnasts aged 5–6 years, considering their initial level of physical fitness. Methods: The study employed theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature, abstraction, the historical method, comparison, pedagogical testing and experiment, and methods of mathematical statistics. The participants included first-year gymnasts from the Ivano-Frankivsk Youth Sports School (n = 27 – control group; n = 28 – experimental group of boys aged 5–6 years). Results: The effectiveness of a differentiated training program for 5–6-year-old boys in artistic gymnastics was verified. The experimental group, in which the training content was planned based on the initial level of physical fitness, showed better performance in most tests compared to the control group. More pronounced advantages were observed in exercises reflecting strength and speed-strength endurance. The results confirm that considering the initial physical fitness level and applying differentiated training loads helps optimize the training process. This increases young gymnasts’ physical preparedness and provides a solid foundation for further athletic development. Improvements were achieved through bettertargeted training rather than increased intensity. Differentiation of training content made it possible to more effectively develop each athlete’s potential, even within the same timeframe. Conclusions: The differentiated approach to training boys aged 5–6 years in artistic gymnastics proved to be more effective than the traditional one. Young athletes in the experimental group, whose training was tailored to their initial physical fitness level, showed better results in most tests, particularly those related to strength and speed-strength endurance.

References

Євтєрев Д.Ю., Волков В.Л. Диференціація контингенту в процесі фізичної підготовки юних гімнасток на початковому етапі багаторічного спортивного удосконалення. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15:. 2018. Вип. 5. С. 90–93.

Комаринська Н. Про зміст та організацію загальної і спеціальної фізичної підготовки гімнасток групи початкової підготовки в Україні. В: Вісник Чернігівського нац.пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів: ЧНПУ; 2015. Вип. 129. № 4. С. 96–99.

Комаринська Н.Б. Про взаємозв’язок розвитку фізичних якостей гімнасток. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Випуск 8 (78К) 2016. С. 33–37.

Батєєва Н., Кизим П. Особливості розвитку координаційних здібностей у спортсменів акробатичного рок-н-ролу віком 7–8 років. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2017. № 2. С. 13–17.

Комаринська Н. Стан розвитку координаційних здібностей гімнасток першого року початкового етапу багаторічної підготовки. В: Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. Івано-Франківськ: ПНУ ім. В. Стефаника; 2017. Вип. 27–28. С. 128–133.

Кравчук Т. М., Дорогань С. В. Виховання гімнастичного стилю на етапі початкової підготовки в спортивній гімнастиці. Актуальні проблеми фізичного виховання і спорту : матеріал. конф. ХНПУ Г. С. Сковороди. 2017. С. 74–76.

Дейнеко А.Х., Біленька І.Г. Вдосконалення розвитку гнучкості спортсменок 8-9 років у спортивній гімнастиці. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 8 (116) 19. С. 14–18.

Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності з спортивної гімнастики / Марченко Ю.П., Єретик А.А., Терещенко І.А. [та ін.].– Київ, 2003.

Рудніцька Д. О., Пітин М. П., Синиця А. В. Хореографічна підготовка юних спортсменок у спортивній гімнастиці: перспективи досліджень. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 113–120.

Сорнович І, Хом’яченко Л, Веселкина С. Підвищення ефективності фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у спортивних танцях шляхом поєднання класичних підходів та інноваційних тенденцій тренування. Теорія і методика фізичного виховання. 2019. №2. С. 143–149.

Худолій О.М., Мицкан Б.М. Чинники успішного навчання вправам юних гімнастів на початковому етапі підготовки. Теорія та методика фізичного виховання. 2011. № 3. С. 3–6.

Худолій О. М., Карпунець Т.В., Іващенко О.В. Структурна модель рухової підготовленості юних гімнасток 6–8 років. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. №4. С. 3–10.

Худолій О. М., Єрмаков С. С. Закономірності процесу навчання юних гімнастів. Теорія та методика фізичного виховання, 2011. № 5. С. 3–18, 35–41. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.70719.

Briskin Y., Todorova V., Perederiy A., Pityn M. Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams. Journal of Physical Education and Sport. 2016. Vol. 16, Is. 4. pp. 1352–1356. DOI:10.7752/jpes.2016.04216.

Romanchyshyn O., Briskin Y., Sydorko O., Ostrovs’kyy M., Pityn M. Pedagogical colleges students readiness formation for sport and recreation activity. Journal of Physical Education and Sport. Pitesti, 2015. 15 (4). pp. 815–822.

Коханович К. Прикладні аспекти контролю на етапі початкової підготовки юних гімнастів. Фізичне виховання і спорт. Київ: Олімпійська література. 1999. №1. С. 12–18.

Сергієнко ЛП. Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література; 2001. 440 с.

Published

2025-09-02