THEORETICAL ANALYSIS OF SHOOTING TRAINING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.2.20Keywords:
students, shooting trainingAbstract
The article deals with the theoretical analysis of shooting training of high school students in Ukraine, focusing on its importance in the formation of information and shooting skills. The main methodological approaches to teaching shooting training are discussed, as well as the role of physical training and psychological aspects in the educational process. The problems and challenges faced by teachers are highlighted, as well as potential areas for improving the firearms training programme in secondary schools. The analysis is based on scientific research, educational standards and international experience.Purpose. To theoretically substantiate ways to optimise the system of firearms training for high school students in Ukraine.Objectives of the study:1. Theoretical assessment of existing research in the field of youth shooting training.2. Identification of effective approaches to fostering patriotism and ensuring youth safety in the context of current socio-political challenges.Methodology. Analysis and synthesis of scientific and methodological literature. The literature was studied in several areas: the general theory of firearms training, peculiarities of training during the school period, methods and techniques for improving patriotism education and ensuring the safety of young people in the context of modern socio-political challenges.Scientific novelty. The study confirmed the data on the importance of shooting training for high school students as an integral part of patriotism education and ensuring the readiness of young people to defend the Motherland in the context of modern socio-political challenges.Conclusions. The theoretical analysis of shooting training for high school students in Ukraine indicates its important role in the formation of not only motor skills, but also the psychological readiness of young people to defend the country.Among the positive aspects of shooting training is the opportunity for students to acquire practical skills in the use of firearms, as well as to develop the ability to quickly assess the situation and make decisions in extreme situations.
References
Журба К., Зарубіжний досвід підготовки школярів до захисту своєї країни. Нова педагогічна думка 2022. №3(111). С. 107–111.
Лелека В. М. Кульова стрільба з методикою навчання. Миколаїв: Видавець Румянцева Г. В., 2022. 173 с.
Огірко І. В. Моделювання системи ефективних рухових дій стрільців. Стрілецька підготовка в олімпійських видах спорту Львів, 2005. С. 40–44.
Павлюк Є. О. Удосконалення техніко-тактичної підготовки спортсменів у стрільбі по рухомих мішенях : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.01 «Олімпійський та професійний спорт» / Львів, 2004. 20 с.
Павлюк Є. О. Специфіка техніко-тактичної підготовки спортсменів зі стрільби кульової у пістолетних вправах. Спортивна наука України. 2009. № 7 (27). С. 6–19.
Пятков В.Т. Актуальні проблеми наукового забезпечення підготовки стрільців-спортсменів. Спортивна наука України, 2009. № 3. С. 14–24.
Рудий Р. М. Удосконалення стрілецької майстерності. Стрілецька підготовка в олімпійських видах спорту. 2005. №6. С. 44–51.
Філіпов В., Гришко Л., Смалюга Д. Теоретичні основи психологічної підготовки спортсменів у кульовій стрільбі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 20 (176). С. 217–222.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.