ФОРТЕПІАННА ТВОРЧІСТЬ ЛЮДМИЛИ ЮРІНОЇ: ЖАНРОВІ, СТИЛЬОВІ ТА ВИКОНАВСЬКІ ВИМІРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.8Ключові слова:
сучасна українська музика, фортепіанна музика, фортепіанне виконавство, жанр, стильАнотація
Мета роботи – виявлення жанрових, стильових та виконавських особливостей фортепіанної творчості Л. Юріної. Методологія роботи має основою компаративні настанови і базується на засадах культурологічного, герменевтичного, виконавського, жанрового та стильового підходів. Наукова новизна роботи полягає у визначенні специфіки неопанованих у сучасному музикологічному дискурсі фортепіанних творів «Ритурнелі», «Glass-елегія», «Тіні та примари», «Янгол білого дня» Л. Юріної.У статті обґрунтовано спрямованість фортепіанної творчості Л. Юріної на апробацію нових змістових та виразових горизонтів фортепіанного мистецтва та репрезентацію міжпохального виміру метамодерного мультикультуралізму. Показано, що в «Ритурнелях» і «Glass-елегії» це виявлено в контексті homage-традиції відповідно в апеляціях до музичного мислення бароко, романтичного циклу фортепіанних мініатюр, серійної техніки та мінімалістичної та імпресіоністичної модифікації елегії, а також в емансипації звуку як носія сенсу. Специфіка жанрових, стильових та виразових обріїв творів у виконавському вимірі детермінує необхідність формування емоційно наповненого, екзистенційного простору виконавської рефлексії, створення змістового мисленнєвого зв’язку між дискретними побудовами та безперервного перцептуального зв’язку. Виявлено, що історико-культурний синтез у «жанрово нейтральному» творі «Тіні та примари» зумовлюється поєднанням алюзій барокової контрастності, маркерів сакральної та світської традицій, апеляціями до концепту романтичного кола, позиціонуванням твору як відкритого. Апробація у творі екстремальних засобів виразності на виконавському рівні передбачає активізацію виконавської пластики та опанування «розширених» технік. Мініатюра «Янгол білого дня» демонструє модуляцію фортепіанного мистецтва у сакральну концептуальну царину. Як знаки вищих духовних цінностей, алюзії дзвоновості у творі постають у контексті історико-стильового синтезу – поєднанні стильових настанов мінімалізму та імпресіонізму. Виконавські виміри твору засвідчують значущість інтровертної рефлексії, спрямованої на інтенсифікацію осмислення вічної актуальності духовності.
Посилання
Берегова О. Діалог культур: образ Іншого в музичному універсумі. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2020, 304 с.
Берегова О. Світова література у рефлексіях сучасної української композиторки Людмили Юріної. Художня культура. Актуальні проблеми, 2020. Вип. 16. Ч. 1. С. 117–123. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205246
Берегова О. М. Україна на перехресті культур Сходу та Заходу: мистецькі рефлексії сучасності. Людина. Діалог. Цифрова культура: зб. наук. ст. та тез наук. повідом. за матеріалами наук. круглих столів: «Культурна антропологія: предмет і основні проблеми», 20.05. 2021 р., «Діалог культур у полікультурному просторі сучасності», 27. 05. 2021 р. та Всеукраїнської науко.-практ. конф. «Людина у цифровому світі, ефекти смерті, театру, «завіси» реального к феномени сучасного мистецтва», 04. 06. 2021. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2021. С. 95–97.
Голинська О. «Внутрішнє світло» музики Людмили Юріної. Музика, 2017, 6 червня. URL: http://mus.art.co.ua/ vnutrishnje-svitlo-muzyky-lyudmyly-yurinoji/
Зубай Ю. М. Феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі. Культура України, 2022. Вип. 76. С. 111–119.
Кравченко А. В. Макро-цикли «in memoriam» в українській камерно-інструментальній творчості кінця XX – початку XXI століття. Трансформаційні процеси в мистецькій освіті та культурі України XXI століття: Зб. матеріалів Міжн. наук-творч. конф., Одеса, Київ, Варшава, 25–26 квітня 2017 р. Київ. НАКККіМ, 2017. С. 76–79.
Лігус О. М. Українська фортепіанна елегія початку XX ст. у контексті європейського романтизму. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 2017, № 36. С. 95–106.
Рудик М. Ескізи до огляду української інструментальної музики останньої третини XX ст.: прелюдії, мініатюри, цикли інструментальних п’єс. Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. Серія: мистецтвознавство, 2011. Вип. 23. С. 150–156.
Сєрова О. Музичний мінімалізм: від епатажності до комунікативного гуманізму. Культурологічна думка, 2016, № 9. С. 40–45.
Стасевська О. А., Уманець О. В. Духовне оновлення як умова модернізації сучасного українського суспільства: колізії та дисонанси. Політичні та правові дисонанси в сучасних українських реаліях: зб. матеріалів XXX Харківських політологічних читань (м. Харків, 16 червня, 2017 р.). Харків: «Право», 2017. С. 132–136.
Шаріна А. В. «Розширені» фортепіанні техніки: визначення, типологія, практична реалізація (на прикладі сольних творів сучасних українських авторів) : дис. ... д-ра філософії: 025. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2022. 234 с.