THE PIANO WORKS OF LUDMYLA YURINA: GENRE, STYLE AND PERFORMANCE DIMENSIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.8Keywords:
contemporary Ukrainian music, piano music, piano performance, genre, styleAbstract
The purpose of the work to identify genre, style and performance features of L. Yurina’s piano works. The methodology of the study is based on comparative guidelines and based of the principles of cultural, hermeneutical, performance, genre and style approach.The scientific novelty of the work lies in determining the specifics of piano works “Riturnelles”, “Glass-elegy”, “Shadows and Ghosts” and “Angel of the White Day” by L. Yurina, which are not yet mastered in the modern musicological discourse.The article substantiates the orientation of L. Yurina’s piano works towards testing new semantic and expressive horizons of piano art and representing the integrational dimension of metamodern multiculturalism. It is shown that in “Riturnelles” and “Glass-elegy” this is manifested in the context of the homage tradition, respectively, in appeals to Baroque musical thinking, the romantic cycle of piano miniatures, serial technique, and minimalist and impressionist modification of the elegy, as well as in the emancipation of sound as a carrier of meaning. The specificity of the genre, style and expressive horizons of the works if the performance dimension determines the need to form an emotionally filled, existential space of performance reflection, to create a meaningful mental connection between discrete constructions and a continuous perceptual connect. It has been found that the historical and cultural synthesis in the “genre-neutral work “Shadow and Hosts” is determined by a combination of allusions to Baroque contrast, marked of sacred and secular traditions, appeals to the concept of the romantic circle, and positioning the work as open one. The testing of extreme means of expression in the work at the performance level involves the activation of performance plasticity and the mastery of “advanced” techniques. The miniature “Angel of the White Day” demonstrated the modulation of piano art into the sacred conceptual realm. As signs of the highest spiritual values, the allusions of bell-lіke sounds in the work appear in the context of historical and stylistic synthesis – a combination of minimalism and impressionism. The performance dimensions of the work demonstrate the importance of introspective reflection aimed at intensifying the comprehension of the eternal relevance of spirituality.
References
Берегова О. Діалог культур: образ Іншого в музичному універсумі. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2020, 304 с.
Берегова О. Світова література у рефлексіях сучасної української композиторки Людмили Юріної. Художня культура. Актуальні проблеми, 2020. Вип. 16. Ч. 1. С. 117–123. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205246
Берегова О. М. Україна на перехресті культур Сходу та Заходу: мистецькі рефлексії сучасності. Людина. Діалог. Цифрова культура: зб. наук. ст. та тез наук. повідом. за матеріалами наук. круглих столів: «Культурна антропологія: предмет і основні проблеми», 20.05. 2021 р., «Діалог культур у полікультурному просторі сучасності», 27. 05. 2021 р. та Всеукраїнської науко.-практ. конф. «Людина у цифровому світі, ефекти смерті, театру, «завіси» реального к феномени сучасного мистецтва», 04. 06. 2021. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2021. С. 95–97.
Голинська О. «Внутрішнє світло» музики Людмили Юріної. Музика, 2017, 6 червня. URL: http://mus.art.co.ua/ vnutrishnje-svitlo-muzyky-lyudmyly-yurinoji/
Зубай Ю. М. Феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі. Культура України, 2022. Вип. 76. С. 111–119.
Кравченко А. В. Макро-цикли «in memoriam» в українській камерно-інструментальній творчості кінця XX – початку XXI століття. Трансформаційні процеси в мистецькій освіті та культурі України XXI століття: Зб. матеріалів Міжн. наук-творч. конф., Одеса, Київ, Варшава, 25–26 квітня 2017 р. Київ. НАКККіМ, 2017. С. 76–79.
Лігус О. М. Українська фортепіанна елегія початку XX ст. у контексті європейського романтизму. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 2017, № 36. С. 95–106.
Рудик М. Ескізи до огляду української інструментальної музики останньої третини XX ст.: прелюдії, мініатюри, цикли інструментальних п’єс. Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. Серія: мистецтвознавство, 2011. Вип. 23. С. 150–156.
Сєрова О. Музичний мінімалізм: від епатажності до комунікативного гуманізму. Культурологічна думка, 2016, № 9. С. 40–45.
Стасевська О. А., Уманець О. В. Духовне оновлення як умова модернізації сучасного українського суспільства: колізії та дисонанси. Політичні та правові дисонанси в сучасних українських реаліях: зб. матеріалів XXX Харківських політологічних читань (м. Харків, 16 червня, 2017 р.). Харків: «Право», 2017. С. 132–136.
Шаріна А. В. «Розширені» фортепіанні техніки: визначення, типологія, практична реалізація (на прикладі сольних творів сучасних українських авторів) : дис. ... д-ра філософії: 025. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2022. 234 с.