МЕСІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИКИ: ТВОРЧІСТЬ МИКОЛИ ЛИСЕНКА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.11Ключові слова:
Микола Лисенко, українська музика ХІХ століття, національна ідентичність, музичний месіанізм, фольклор, Тарас Шевченко, «Заповіт», «Херувимська», хорове мистецтво, музична семіотика, романтизмАнотація
Розглянуто постать Миколи Лисенка як месіанської фігури в українській музиці другої половини ХІХ століття. Обґрунтовано багатогранну діяльність композитора, яка охоплює збирання, обробку та популяризацію українського фольклору, створення національно орієнтованих музичних жанрів (опери, кантати, хору, камерно-інструментальної музики), організацію музично-просвітницької роботи (заснування хорів і концертних подорожей Україною), педагогічну діяльність. Виявлено вплив творчості Тараса Шевченка на світоглядні та художні засади Лисенка, а також охарактеризовано його перший твір – «Заповіт» як духовно-музичний маніфест композитора, своєрідний семантичний епіграф до всієї його творчості. Установлено новий погляд на «Херувимську» як сміливий експеримент на стику традиції і новаторства: твір інтерпретується не тільки як духовний, а й як модерний за формою і гармонією. Проаналізовано стилістичні, жанрові та ідейно-смислові особливості музики Лисенка, що визначають її як семіотичну систему з кодифікованими національними архетипами. Зазначено вплив Лисенка на розвиток української музичної традиції на всіх теренах України, його зв’язки з іншими митцями епохи, участь у творенні єдиного національного культурного простору. Підкреслено роль Лисенка в утвердженні української ідентичності через музику як форму духовного опору та просвітництва в умовах імперських утисків. Доведено, що діяльність Миколи Лисенка становить самобутній символ месіанізму української інтелігенції в її прагненнях підвищити національну культуру до європейського рівня та створити оригінальну музичну мову, яка б промовляла до кожного українця. Акцентовано на актуальності ідей Лисенка в сучасному національно-культурному дискурсі.
Посилання
Ваніна М. К. Микола Лисенко та коло його спілкування / Ваніна М. К. // Досліджуючи минуле: людина в умовах модерну : зб. матеріалів Міжнародної конференції молодих дослідників (Київ, ЦПЄС, 31 січня – 1 лютого 2020 р.) / упоряд. Наталя Шліхта, Оксана Клименко ; наук. ред. Наталя Шліхта ; Національний університет « Києво-Могилянська академія». Київ : Дух і Літера, 2021. С. 50–54. Електронний архів УКУ. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/1161a608-1288-42d4-a377-bded7ccb9b46?utm_source=chatgpt.com
Калениченко А. М. В. Лисенко і світова музична культура // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2012. С. 4–12.
Кобилянський Л. Спомини про М. В. Лисенка (з приводу перших роковин смерти батька української музики) Микола Лисенко у спогадах сучасників : у 2 т. Київ, 2003. Т. 1. С. 185–224.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови / відп. ред. І. Пясковський, О. Купчинський ; Наукове товариство ім. Т. Г. Шевченка у Львові. Львів, 2000. 286 с.
Корній Л. П. Українська шкільна драма і духовна музика XVII – першої половини XVIII ст. Київ, 1993. 184 с.
Костюк Н. Стильова концепція «Херувимської» М. Лисенка на тлі жанрово-стилістичних тенденцій кінця ХІХ ст. // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ, 2012. С. 205–212.
Kokhan L. About folklore in the creative activity of Mykhailo Starytsky and Mykola Lysenko and its influence on the formation of the Ukrainian professional music and drama theater // Creativity Studies. Vol. 17, No 1. Vilnius. 2024. Р. 86–100. URL: https://journals.vilniustech.lt/index.php/CS/article/view/15009
Лисенко М. В. Лист до Г. І. Маркевича від 10 серпня 1903 р. Листи / упоряд. Р. М. Скорульська. Київ, 2004. С. 365–366.
Лисенко М. В. Лист до О. М. Куліш (Ганни Барвінок) № 289 від 30 липня 1899 р. Листи / упоряд. Р. М. С корульська. Київ, 2004. C. 290.
Лисенко М. В. Лист до Ф. М. Колесси № 242 від 22 квітня 1896 року. Листи / упоряд. Р. М. Скорульська. Київ, 2004. С. 254–259.
Микола Лисенко та національні школи європейського романтизму : монографія. Львів, 2024. 432 с.
Міщанчук Н. Інтелектуальні зв’язки Миколи Лисенка з галицькими народовцями (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Вісник Львівського університету. 2021. С. 176–197. URL: https://clio.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/176-197Mishchanchuk.pdf
Публіка Т. В. Розвиток музичного виконавства у панських маєтках на теренах Поділля ХVІІІ – початку ХІХ ст. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. ХІІ–ХІІІ. Івано-Франківськ, 2008. С. 237–240.
Рощенко О. Г. Поетика «Заповіту» Тараса Шевченка в опері Миколи Лисенка – Михайла Старицького «Тарас Бульба» Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. № 1 (22). С. 26–33.
Скрипаль Кирило Стеценко в гостях у Бі-Бі-Сі. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/story/2008/01/printable /080126_stetsenko_interactive (дата звернення: 06.01.2020).
Старицький М. До біографії М. В. Лисенка (спогади). Микола Лисенко у спогадах сучасників : у 2 т. / упоряд. Р. Я. Пилипчук. Київ, 2003. Т. 1. С. 11–63.
Таранченко О. Г. Особистість М. В. Лисенка в аспекті проблеми індивідуально-творчого процесу // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ, 2012. С. 162–170.
Фрайт О. Ментально-психологічні риси особистості М. Лисенка крізь призму фортепіанної творчості митця // Микола Лисенко: історія і сучасність : зб. наук. пр. до 175-ї річниці від дня народження композитора / упоряд. Р. Скорульська, О. Гураль ; ред. І. Чиркова. Київ, 2019. С. 125–134.
Шабельська О. Роль танцювальності в музичній драматургії опер Миколи Лисенка (на прикладі опери «Утоплена»). Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. / ред.-упоряд. Л. М. Мокрицька. Київ, 2013. Вип. 106. С. 442–455.
Ябковська, С. П., Мазурок, І. В. Постать Миколи Лисенка у дослідженнях відомих українських музикознавців. Академічні студії. 2021. № 3, ст. 104–409.