THE MESSIAH OF UKRAINIAN MUSIC: THE WORK OF MYKOLA LYSENKO SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.11Keywords:
Mykola Lysenko, Ukrainian music of the 19th century, national identity, musical messianism, folklore, Taras Shevchenko, “Testament”, «Heruva», choral art, musical semiotics, romanticismAbstract
The figure of Mykola Lysenko as a Messianic figure in Ukrainian music of the second half of the 19th century is considered. The multifaceted activity of the composer, which covers the collection, processing and popularization of Ukrainian folklore, the creation of nationally oriented musical genres (opera, cantata, choir, chamber and instrumental music), the organization of musical and educational work (the foundation of choirs and concert trips in Ukraine), pedagogical activity, has been substantiated. The influence of Taras Shevchenko’s work on the ideological and artistic principles of Lysenko was revealed, and his first work, the Testament, as a spiritual and musical manifesto of the composer, a kind of semantic epigraph to all his works, was characterized. A new look at the “Heruvim” as a bold experiment at the junction of tradition and innovation is established: The work is interpreted not only as spiritual, but also as modern in form and harmony. The stylistic, genre and ideological and semantic features of Lysenko’s music are analyzed, which define it as a semiotic system with codified national archetypes. The influence of Lysenko on the development of the Ukrainian musical tradition in all the territory of Ukraine, his connections with other artists of the era, participation in the creation of a single national cultural space. The role of Lysenko in establishing the Ukrainian identity through music as a form of spiritual resistance and enlightenment in the conditions of imperial oppression is emphasized. It has been proved that Mykola Lysenko’s activity constitutes an original symbol of the mesianism of the Ukrainian intelligentsia in its aspirations to increase the national culture to the European level and to create an original musical language that would speak to every Ukrainian. The attention is focused on the relevance of Lysenko’s ideas in the modern national-cultural discourse.
References
Ваніна М. К. Микола Лисенко та коло його спілкування / Ваніна М. К. // Досліджуючи минуле: людина в умовах модерну : зб. матеріалів Міжнародної конференції молодих дослідників (Київ, ЦПЄС, 31 січня – 1 лютого 2020 р.) / упоряд. Наталя Шліхта, Оксана Клименко ; наук. ред. Наталя Шліхта ; Національний університет « Києво-Могилянська академія». Київ : Дух і Літера, 2021. С. 50–54. Електронний архів УКУ. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/1161a608-1288-42d4-a377-bded7ccb9b46?utm_source=chatgpt.com
Калениченко А. М. В. Лисенко і світова музична культура // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2012. С. 4–12.
Кобилянський Л. Спомини про М. В. Лисенка (з приводу перших роковин смерти батька української музики) Микола Лисенко у спогадах сучасників : у 2 т. Київ, 2003. Т. 1. С. 185–224.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови / відп. ред. І. Пясковський, О. Купчинський ; Наукове товариство ім. Т. Г. Шевченка у Львові. Львів, 2000. 286 с.
Корній Л. П. Українська шкільна драма і духовна музика XVII – першої половини XVIII ст. Київ, 1993. 184 с.
Костюк Н. Стильова концепція «Херувимської» М. Лисенка на тлі жанрово-стилістичних тенденцій кінця ХІХ ст. // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ, 2012. С. 205–212.
Kokhan L. About folklore in the creative activity of Mykhailo Starytsky and Mykola Lysenko and its influence on the formation of the Ukrainian professional music and drama theater // Creativity Studies. Vol. 17, No 1. Vilnius. 2024. Р. 86–100. URL: https://journals.vilniustech.lt/index.php/CS/article/view/15009
Лисенко М. В. Лист до Г. І. Маркевича від 10 серпня 1903 р. Листи / упоряд. Р. М. Скорульська. Київ, 2004. С. 365–366.
Лисенко М. В. Лист до О. М. Куліш (Ганни Барвінок) № 289 від 30 липня 1899 р. Листи / упоряд. Р. М. С корульська. Київ, 2004. C. 290.
Лисенко М. В. Лист до Ф. М. Колесси № 242 від 22 квітня 1896 року. Листи / упоряд. Р. М. Скорульська. Київ, 2004. С. 254–259.
Микола Лисенко та національні школи європейського романтизму : монографія. Львів, 2024. 432 с.
Міщанчук Н. Інтелектуальні зв’язки Миколи Лисенка з галицькими народовцями (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Вісник Львівського університету. 2021. С. 176–197. URL: https://clio.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/176-197Mishchanchuk.pdf
Публіка Т. В. Розвиток музичного виконавства у панських маєтках на теренах Поділля ХVІІІ – початку ХІХ ст. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. ХІІ–ХІІІ. Івано-Франківськ, 2008. С. 237–240.
Рощенко О. Г. Поетика «Заповіту» Тараса Шевченка в опері Миколи Лисенка – Михайла Старицького «Тарас Бульба» Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. № 1 (22). С. 26–33.
Скрипаль Кирило Стеценко в гостях у Бі-Бі-Сі. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/story/2008/01/printable /080126_stetsenko_interactive (дата звернення: 06.01.2020).
Старицький М. До біографії М. В. Лисенка (спогади). Микола Лисенко у спогадах сучасників : у 2 т. / упоряд. Р. Я. Пилипчук. Київ, 2003. Т. 1. С. 11–63.
Таранченко О. Г. Особистість М. В. Лисенка в аспекті проблеми індивідуально-творчого процесу // Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. Вип. 7 : Постать Миколи Лисенка в європейському й національному історико-культурному контексті / ред.-упоряд. О. П. Кушнірук. Київ, 2012. С. 162–170.
Фрайт О. Ментально-психологічні риси особистості М. Лисенка крізь призму фортепіанної творчості митця // Микола Лисенко: історія і сучасність : зб. наук. пр. до 175-ї річниці від дня народження композитора / упоряд. Р. Скорульська, О. Гураль ; ред. І. Чиркова. Київ, 2019. С. 125–134.
Шабельська О. Роль танцювальності в музичній драматургії опер Миколи Лисенка (на прикладі опери «Утоплена»). Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. / ред.-упоряд. Л. М. Мокрицька. Київ, 2013. Вип. 106. С. 442–455.
Ябковська, С. П., Мазурок, І. В. Постать Миколи Лисенка у дослідженнях відомих українських музикознавців. Академічні студії. 2021. № 3, ст. 104–409.