ТРОМБОН У ЦИФРОВІЙ МЕДІА: ВІД ТРАДИЦІЙНИХ ВИКОНАВСЬКИХ ПРАКТИК ДО МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРОЄКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.16Ключові слова:
тромбон, цифрові медіа, мультимедійні проєкти, виконавські практики, музична технологія, інтеграція жанрів, аудіовізуальні формати, інноваційні техніки, цифрова музикаАнотація
У статті досліджується трансформація тромбона – від традиційного академічного інструмента до багатофункціонального елемента цифрового музичного середовища. Проаналізовано, як технологічні досягнення XXI століття вплинули на виконавські практики, розширили жанрові межі інструмента та забезпечили його інтеграцію в нові мультимедійні формати.Зберігаючи свою акустичну природу, тромбон дедалі активніше залучається до цифрових і аудіовізуальних проєктів, зокрема до електронної музики, VR/AR-середовищ, інтерактивних інсталяцій та експериментальних перформансів. Особлива увага приділена використанню цифрових платформ, таких як Ableton Live і Max/MSP, що дозволяють поєднувати природне звучання тромбона з електронними ефектами – реверберацією, дисторшном, семплюванням – і значно розширюють його звукову палітру та виразові можливості. У статті розглядаються сучасні розширені техніки гри, зокрема мультифоніка, глісандо та фрулато, які набувають нових властивостей у поєднанні з цифровою обробкою. Ці техніки, підсилені технологічними засобами, відкривають нові форми експресивності, особливо актуальні в контексті медіамистецтва. Також аналізується зміна моделі музичної комунікації – від лінійної взаємодії «виконавець – слухач» до зануреної та інтерактивної взаємодії, де цифрове середовище активно впливає на творчий процес. У статті представлено аналіз мультимедійних кейсів, таких як Trombone VR Experience, Tube Space II і Mixed Reality Brass Lab, де тромбон виступає як центральний засіб поєднання звуку, візуального контенту та просторового руху. Ці проєкти демонструють здатність інструмента виходити за межі традиційних музичних функцій і брати участь у міждисциплінарних художніх форматах, що поєднують технології, звук і взаємодію з аудиторією.Постановка проблеми: необхідність адаптації традиційних духових інструментів до новітніх цифрових форматів і пошуку шляхів їх ефективного функціонування в умовах глобальної цифровізації мистецького простору. Мета: простежити еволюцію тромбона в контексті цифрових трансформацій, визначити нові виконавські та комунікаційні стратегії його застосування у сучасному мультимедійному середовищі. Наукова новизна: міждисциплінарний підхід до аналізу тромбона як інструмента, що функціонує на перетині музики, технологій та візуального мистецтва; виявлення нових форм його інтеграції у VR/AR-формати, медіаперформанси та генеративні композиції.Висновки: у цифрову добу тромбон перестає бути виключно академічним інструментом і набуває статусу медіаінструмента, здатного до інноваційної міжжанрової та міждисциплінарної взаємодії.Його подальші перспективи пов’язані з інтеграцією в системи штучного інтелекту, розробкою програмного забезпечення длямультимедійних проєктів і створенням нових форматів презентації духових інструментів у цифровому мистецтві.
Посилання
Вовк Р. Деякі нетрадиційні засоби виразності сучасного кларнетового виконавства. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2000. Вип. 8. С. 172–183.
Гонтова Л. В., Стебаков М. О. Вплив нових композиційних технік на оновлення тромбонового репертуару в ХХ – ХХІ ст. 2021.
Громченко В. В. Духове соло в контексті музично-виконавської герменевтики (педагогічний аспект). Культура України. 2018. Вип. 61. С. 8–15.
Крижанівський Ф. Синтез вокального та інструментального виконавства в епоху раннього бароко. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2009. Вип. 83. С. 60–66. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Марценюк Г. Методика оволодіння мистецтвом гри на тромбоні. Київ : Інформаційно-аналітичне агентство, 2007.
Марценюк Г. П. Етапи становлення та проблеми розвитку українського тромбонового виконавства (кінець ХІХ – ХХ сторіччя): історичні та методичні аспекти : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2011.
Марценюк Г. П. Українське тромбонове виконавство в контексті європейського духового музичного мистецтва : монографія. Київ : Інформаційно-аналітичне агентство, 2013.
Слупський В. Сучасні засоби виразності у творах для ансамблів духових інструментів В. Рунчака. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2008. Вип. 70. С. 197–200.
Цзоу В. Нові передумови інтерпретації тембру тромбона в музиці другої половини ХХ на початку ХХІ ст. Музичне мистецтво і культура. 2014. Вип. 20. С. 42–51.
Цюлюпа С. Д. Наукoвий доробок кандидатські та докторські дисертації духовиків України ХХ початку ХХІ століть. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. 2016. Вип. 8. С. 37–55. Рівне : Волинські обереги.
Ford W. An Introduction to Jazz Performance Skills and Techniques for Trombone: The Bordogni Jazz Project : dissertation Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College, 2021. URL: https://digitalcommons.lsu.edu/gradschool_dissertations/5575 (дата звернення: 14.10.2023).
Sharpe C. M. A Modern Pedagogical Method for Developing Valve Technique on Independent Double Valve Bass Trombone : dissertation. University of North Texas, 2019. URL: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1609158/ (дата звернення: 14.10.2023).