THE TROMBONE IN DIGITAL MEDIA: FROM TRADITIONAL PERFORMANCE PRACTICES TO MULTIMEDIA PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.16

Keywords:

trombone, digital media, VR/AR technologies, multimedia projects, audiovisual formats, digital music, interactivity, innovations, playing techniques

Abstract

The article examines the evolution of the trombone as a traditional kinstrument of the symphony orchestra, which, due to the technological advancements of the 21st century, has transformed into a multifunctional component of the digital musical environment and multimedia projects. Particular attention is paid to the impact of digital technologies on performance techniques, repertoire, and the sonic capabilities of the instrument, as well as its integration into modern musical genres such as jazz, pop, and electronic music. Special emphasis is placed on the application of the trombone in audiovisual formats, including virtual concerts, interactive installations, and VR/AR technologies.The study focuses on how digital platforms, such as Ableton Live and Max/MSP, enable the combination of the trombone’s acoustic sound with electronic effects such as reverb, distortion, and sampling. This significantly expands the instrument’s potential, allowing for the creation of unique sound textures that not only enrich the existing repertoire but also facilitate its adaptation to the contemporary digital environment.The article explores innovative playing techniques on the trombone that are utilized in conjunction with digital technologies. For instance, multiphonics and glissando have become essential for performers working with digital effects, providing the instrument with new expressiveness. The interactivity of the trombone in VR/AR projects enhances its audience perception, allowing the instrument to be used not only as a sound source but also as a communication tool that responds to audience actions or environmental changes.Based on an analysis of multimedia projects and interactive platforms, the article demonstrates how the trombone becomes a key instrument for creating innovative artistic forms. Projects such as «Tube Space II» by D. Kurlandsky illustrate that the trombone can serve not only a musical function but also act as a medium for the interaction of sound, imagery, and space.The findings of the study indicate that the trombone is adapting to the contemporary challenges of the digital era, surpassing its traditional usage. The instrument becomes a platform for innovative experiments, integrating into new audiovisual formats, VR/AR technologies, and digital music environments. Future research prospects include the use of artificial intelligence to create interactive musical compositions with the trombone and the development of software for integrating the instrument into multimedia projects.

References

Вовк Р. Деякі нетрадиційні засоби виразності сучасного кларнетового виконавства. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2000. Вип. 8. С. 172–183.

Гонтова Л. В., Стебаков М. О. Вплив нових композиційних технік на оновлення тромбонового репертуару в ХХ – ХХІ ст. 2021.

Громченко В. В. Духове соло в контексті музично-виконавської герменевтики (педагогічний аспект). Культура України. 2018. Вип. 61. С. 8–15.

Крижанівський Ф. Синтез вокального та інструментального виконавства в епоху раннього бароко. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2009. Вип. 83. С. 60–66. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського.

Марценюк Г. Методика оволодіння мистецтвом гри на тромбоні. Київ : Інформаційно-аналітичне агентство, 2007.

Марценюк Г. П. Етапи становлення та проблеми розвитку українського тромбонового виконавства (кінець ХІХ – ХХ сторіччя): історичні та методичні аспекти : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2011.

Марценюк Г. П. Українське тромбонове виконавство в контексті європейського духового музичного мистецтва : монографія. Київ : Інформаційно-аналітичне агентство, 2013.

Слупський В. Сучасні засоби виразності у творах для ансамблів духових інструментів В. Рунчака. Проблеми методики та виконавства на духових інструментах. 2008. Вип. 70. С. 197–200.

Цзоу В. Нові передумови інтерпретації тембру тромбона в музиці другої половини ХХ на початку ХХІ ст. Музичне мистецтво і культура. 2014. Вип. 20. С. 42–51.

Цюлюпа С. Д. Наукoвий доробок кандидатські та докторські дисертації духовиків України ХХ початку ХХІ століть. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. 2016. Вип. 8. С. 37–55. Рівне : Волинські обереги.

Ford W. An Introduction to Jazz Performance Skills and Techniques for Trombone: The Bordogni Jazz Project : dissertation Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College, 2021. URL: https://digitalcommons.lsu.edu/gradschool_dissertations/5575 (дата звернення: 14.10.2023).

Sharpe C. M. A Modern Pedagogical Method for Developing Valve Technique on Independent Double Valve Bass Trombone : dissertation. University of North Texas, 2019. URL: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1609158/ (дата звернення: 14.10.2023).

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті