ФУНКЦІЇ МУЗИЧНОГО ТЕМБРУ: ДОСВІД АНАЛІТИЧНОГО УЗАГАЛЬНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.2.21Ключові слова:
тембр, жанр, стиль, композиція, семантика, інтерпретація, система, функціяАнотація
У статті досліджено функції музичного тембру як багатовимірного явища, що у сучасному музичному мисленні виходить за межі традиційного розуміння як виключно акустичної характеристики звуку. Переосмислення функцій тембру зумовлене появою електроакустичної музики, впровадженням нових композиторських технологій (зокрема спектральної техніки, інтеграції електроніки, розширених виконавських прийомів), трансформацією слухацького досвіду та активізацією міждисциплінарних досліджень у галузях психоакустики, нейроестетики (зокрема досліджень емоційного впливу звуку, реакцій у мозку) й когнітивного музикознавства (вивчення механізмів слухового сприйняття, музичної памʼяті, ідентифікації тембрів і нейронних процесів, повʼязаних із музичним досвідом). Зазначені чинники актуалізують необхідність переоцінки ролі тембру в композиторській творчості та музичному аналізі. Мета статті – здійснити аналітичне узагальнення функцій тембру на основі порівняльного аналізу наукових поглядів композиторів і музикознавців ХХ–ХХІ століть, а також запропонувати власну типологію, що охоплює теоретичні, практичні, когнітивні та семантичні аспекти розуміння тембру. У дослідженні застосовано функціональний, системний і компаративний методи, що дозволяють простежити еволюцію трактування тембру в різних естетичних парадигмах. Проаналізовано праці Е. Вареза [14], П. Булєза [6], К. Сааріаго [10], Ю. Іщенка [3], Д. Смоллі [12], І. ван Елферен [13], С. Коробецької [5], О. Жаркова [1; 2], Р. Каширцева [4], Р. Пейса [9], Н. ді Стефано [7], Ш. Лю [8] та ін.Висвітлено різні підходи до розуміння тембру як структурного, емоційного, семантичного, просторового й виконавського елементу музики. Як результат, запропоновано типологію функцій тембру. Виокремлено композиційно-структурну, жанрову, стильову, емоційну, когнітивну, семантичну, експресивну, просторову, процесуальну функції.
Посилання
Жарков О. М. Подвійна природа функціонування тембру в оркестрових творах: інтерпретаційний аспект. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ. 2020. Вип. 129. С. 140–148. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2020.129.219726.
Жарков О. М., Коханик І. М. Темброва композиція «Prélude à l’Après-midi d’un faune» Клода Дебюссі: стильовий аспект. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ. 2022. Вип. 135. С. 96–108. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.135.271008.
Іщенко Ю. Темброві експозиції в симфоніях Б. М. Лятошинського. Українське мистецтвознавство. Київ: Музична Україна. 1975. С. 3–11.
Каширцев Р. Г. Інтерпретаційний потенціал тембру та фактури в оркестрових творах композиторів першої половини ХХ століття: дис. ... канд. мистецтвозн. Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2021.
Коробецька С. Ю. Стильоутворюючі функції тембру в оркестровій музиці ХХ століття (теоретичний аспект). Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету та НМАУ ім. П. І. Чайковського. Серія: Мистецтвознавство. 2003. Вип. 2(11). С. 24–31.
Boulez P. Timbre and Composition – Timbre and Language. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 161–171. https://doi.org/10.1080/07494468708567057.
Di Stefano N. Musical Emotions and Timbre: From Expressiveness to Atmospheres. Philosophia. 2023. Vol. 51. P. 2625–2637. https://doi.org/10.1007/s11406-023-00700-6.
Liu S. On the Semantic and Non-semantic Nature of Music. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2017. Vol. 172. P. 297–300. https://doi.org/10.2991/icemaess-17.2017.71.
Pace R. The Functions of Timbre in Music Composition. 2025. Режим доступу: https://www.academia.edu/34672913/The_Functions_of_Timbre_in_Music_Composition.
Saariaho K. Timbre and Harmony: Interpolations of Timbral Structures. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 93–133.
Saitis C., Weinzierl S. The Semantics of Timbre. Technische Universität Berlin, 2019. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/333311679.
Smalley D. Defining Timbre – Refining Timbre. Contemporary Music Review. 1994. Vol. 10(2). P. 35–48. https://doi.org/10.1080/07494469400640281.
van Elferen I. Timbre and the Paradox of Tone Color. Contemporary Music Review. 2018. Vol. 37(1). P. 1–13. https:// doi.org/10.1080/07494467.2017.1452687.
Varèse E. The Liberation of Sound / Ed. by Chou Wen-chung. 1966. Excerpts from lectures.
Zhang H., Lin J., Chen S. Timbre Perception, Representation, and its Neuroscientific Exploration: A Comprehensive Review. arXiv. 2024. https://doi.org/10.48550/arXiv.2405.13661.