FUNCTIONS OF MUSICAL TIMBRE: TOWARDS AN ANALYTICAL GENERALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.21

Keywords:

timbre, genre, style, composition, semantics, interpretation, system, function

Abstract

The article investigates the functions of musical timbre as a multidimensional phenomenon that, in contemporary music thinking, transcends the traditional view of timbre as merely an acoustic characteristic. This shift is influenced by the emergence of electroacoustic music, the adoption of new compositional techniques (including spectral methods, electronics integration, and extended performance techniques), transformations in listening practices, and the growth of interdisciplinary research in psychoacoustics, neuroaesthetics (emotional impact of sound, brain responses), and cognitive musicology (perception mechanisms, memory, timbre identification, and neural processes linked to musical experience). These developments highlight the need to reassess timbre’s role in composition and analysis. The article aims to provide an analytical overview of timbre functions based on a comparative study of perspectives from 20th–21st century composers and musicologists, and to offer an original typology covering theoretical, practical, cognitive, and semantic dimensions. The functional, systemic, and comparative methods used in the study allow the tracing of timbre’s conceptual evolution across aesthetic paradigms. Works analyzed include those of E. Varèse [14], P. Boulez [6], K. Saariaho [10], Y. Ishchenko [3], D. Smalley [12], I. van Elferen [13], S. Korobetska [5], O. Zharkov [1; 2], R. Kashyrtsev [4], R. Pace [9], N. di Stefano [7], S. Liu [8], among others. The article highlights varied approaches to understanding timbre as a structural, emotional, semantic, spatial, and performative element. The proposed typology includes compositional-structural, generic, stylistic, emotional, cognitive, semantic, expressive, spatial, and processual functions.

References

Жарков О. М. Подвійна природа функціонування тембру в оркестрових творах: інтерпретаційний аспект. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ. 2020. Вип. 129. С. 140–148. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2020.129.219726.

Жарков О. М., Коханик І. М. Темброва композиція «Prélude à l’Après-midi d’un faune» Клода Дебюссі: стильовий аспект. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ. 2022. Вип. 135. С. 96–108. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.135.271008.

Іщенко Ю. Темброві експозиції в симфоніях Б. М. Лятошинського. Українське мистецтвознавство. Київ: Музична Україна. 1975. С. 3–11.

Каширцев Р. Г. Інтерпретаційний потенціал тембру та фактури в оркестрових творах композиторів першої половини ХХ століття: дис. ... канд. мистецтвозн. Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2021.

Коробецька С. Ю. Стильоутворюючі функції тембру в оркестровій музиці ХХ століття (теоретичний аспект). Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету та НМАУ ім. П. І. Чайковського. Серія: Мистецтвознавство. 2003. Вип. 2(11). С. 24–31.

Boulez P. Timbre and Composition – Timbre and Language. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 161–171. https://doi.org/10.1080/07494468708567057.

Di Stefano N. Musical Emotions and Timbre: From Expressiveness to Atmospheres. Philosophia. 2023. Vol. 51. P. 2625–2637. https://doi.org/10.1007/s11406-023-00700-6.

Liu S. On the Semantic and Non-semantic Nature of Music. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2017. Vol. 172. P. 297–300. https://doi.org/10.2991/icemaess-17.2017.71.

Pace R. The Functions of Timbre in Music Composition. 2025. Режим доступу: https://www.academia.edu/34672913/The_Functions_of_Timbre_in_Music_Composition.

Saariaho K. Timbre and Harmony: Interpolations of Timbral Structures. Contemporary Music Review. 1987. Vol. 2(1). P. 93–133.

Saitis C., Weinzierl S. The Semantics of Timbre. Technische Universität Berlin, 2019. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/333311679.

Smalley D. Defining Timbre – Refining Timbre. Contemporary Music Review. 1994. Vol. 10(2). P. 35–48. https://doi.org/10.1080/07494469400640281.

van Elferen I. Timbre and the Paradox of Tone Color. Contemporary Music Review. 2018. Vol. 37(1). P. 1–13. https:// doi.org/10.1080/07494467.2017.1452687.

Varèse E. The Liberation of Sound / Ed. by Chou Wen-chung. 1966. Excerpts from lectures.

Zhang H., Lin J., Chen S. Timbre Perception, Representation, and its Neuroscientific Exploration: A Comprehensive Review. arXiv. 2024. https://doi.org/10.48550/arXiv.2405.13661.

Published

2025-05-26

Issue

Section

Статті