MUSICAL THESAURUS AS AN ORGANIZATIONAL AND COORDINATING SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.2.5

Keywords:

musical thesaurus, musical thinking, thesaurus thinking, thesaurus thinking style, art, composer’s practice, performance, scientific activity

Abstract

The article substantiates the significance of the musical thesaurus as a complex organizational and coordination system for processing information, transforming it into knowledge and producing new artistic, aesthetic and scientific values in the compositional, performing and scientific activities of a modern musician. It is noted that the problem of the musical thesaurus is part of the inexhaustible topic of musical thought. The chosen perspective of the research determined the reliance on the list of scientific works on musical thinking and the musical thesaurus. System-analytical, functional, theoretical methods are chosen as the methodological basis of the article. The scientific novelty of the article is: 1) in the problem of the significance of the musical thesaurus as an organizational and coordination system in modern compositional and performance practice, in scientific activity; 2) in the introduction into scientific circulation of the concepts of “thesaurus thinking”, “musical thesaurus thinking” and “thesaurus style of thinking”, which is a further development of the ideas of M. Kalashnyk and O. Samoilenko. A definition of the concepts “musical thesaurus thinking” and “thesaurus thinking style” is proposed. The conclusions emphasize that: 1) thesaurus thinking and the formed thesaurus thinking style of professional musicians is a requirement of all times. However, the problem of their formation is especially acute at the current stage of the development of musical culture and musical art in connection with the rapid expansion of the informational space of human existence as a result of technological and informational innovations, the emergence of new forms of musical art, and a change in the paradigm of composer creativity; 2) the systematicity, scope and flexibility of the musical thesaurus are factors in the completeness of deciphering the complexly organized musical works from the point of view of the meanings embedded in them.

References

Александрова О., Шаповалова Л. Формування мислення сучасного виконавця в системі інтегральних зв’язків теорії музики та інтерпретології. Modern culture studies and art history: an experience of Ukraine and EU : Collective monograph. Riga : Izdevniecība “Baltija Publishing”, 2020. Р. 1–20. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.01

Бородавкін С. Принципи оркестрового мислення Й.С. Баха : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 1998. 22 с.

Булатова Л. Музичне мислення особистості як спосіб музичної комунікації. Молодий вчений. 2016. № 3 (30). С. 357–361.

Бутенєв П. Арво Пярт: З тиші. Київ : Дух і Літера, 2023. 224 с.

Гусарчук Т. Артемій Ведель. Постать митця у контексті епох : монографія. Ніжин : видавець ПП М.М. Лисенко, 2017. 768 с.

Драч І. Композитор Віталій Губаренко. Аспекти вияву творчої індивідуальності. Харків : Акта, 2021. 362 с.

Єфремова І., Столярчук Л. Питання розвитку музичного мислення студентів-піаністів в аспекті роботи над інтерпретацією музичних творів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 1. С. 83–87.

Зимогляд Н. Музичне мислення як основа фортепіанного виконавського мистецтва. Культура України. 2019. Вип. 65. С. 182–190. https://doi.org/10.31516/2410-5325.065.18

Калашник М. Музичний тезаурус композитора: аспекти вивчення : монографія. Київ ; Харків : В. М. Мосякін, 2010. 252 с.

Калашник М. Музичний тезаурус: специфіка, властивості, форми існування (на прикладі композиторської творчості) : дис. ... докт. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2010. 449 с.

Коробецька С. Оркестровий стиль: теорія, історія, сучасність : монографія. Київ : Видавництво НІТУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. 332 с.

Котляревський І. Діатоніка і хроматика як категорії музичного мислення. Київ : Музична Україна, 1971. 156 с.

Лінії – перехрестя – акценти. Композитор Леонід Грабовський: бесіди, статті, матеріали / ідея, укладання, загальне редаґування, коментарі і примітки : Олександр Щетинський. Харків : Акта, 2017. 780 с.

Мазур І. Аспекти дослідження категорії «музичне мислення» у сучасному науковому просторі. The influence of culture and art on the value orientations of civilization in war and post-war times : International scientific conference proceedings, August 30–31, 2022. Riga, the Republic of Latvia. Riga, Latvia : Baltija Publishing. P. 13–17.

Малий Д. Специфіка композиторського мислення в музиці останньої третини ХХ – початку ХХІ століть : дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2018. 218 с.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації : навчальний посібник. Київ, 2013. 134 с.

Пясковський І. Логічне і художнє в музичному мисленні. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2009. № 1 (2). С. 21–25.

Ракочі В. Початкове solo як інноваційний прийом сучасного оркестрового мислення. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2014. Вип. 111. С. 24–32.

Савченко Г. Обґрунтування специфіки оркестрового мислення: теоретичний аспект. Музичне мистецтво і культура. 2022. № 2 (34). С. 80–92. https://doi.org/https://doi.org/10.31723/2524-0447-2022-34-2-7

Савченко Г. Оркестрове мислення Олександра Щетинського: звук, простір, матерія. Musical art and linguistic thesaurus of world culture: Ukraine’s experience : Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. Р. 176–202.

Самойленко О. Науково-методичні пріоритети сучасного музикознавства: переступаючи межі. Musical art and linguistic thesaurus of world culture: Ukraine’s experience : Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. Р. 203–221.

Самойленко О. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проєкції : монографія. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. 236 с.

Тукова І. Музика і природознавство. Взаємодія світів в умонастроях епох XVII – поч. XXI століття : монографія. Харків : Акта, 2021. 453 с.

Щетинський О. Типологія композиторської самоактуалізації (із творчої лабораторії Л. Грабовського, В. Балея і В. Бібіка) : дис. ... докт. філософ. : 17.00.03. Харків, 2023. 233 с.

From a Work to an “Open” Work: Research Experience / O. Zavialova et al. International Journal of Criminology and Sociology. 2020. № 9. Р. 2938–2943.

Published

2024-07-03

Issue

Section

Статті